Możliwość przemieszczania się, w
tym podróżowania jest jednym z podstawowych praw, jakie społeczeństwo powinno
gwarantować swoim członkom.
Jak wykazały badania przeprowadzone zarówno za granica jak i w Polsce, ludzie
niepełnosprawni stanowią, zależnie od przyjętych kryteriów, od 20 do 30
procent. Dlatego tez koniecznym staje się zróżnicować i scharakteryzować takie
pojęcia jak:
·
niepełnosprawność - każde ograniczenie lub brak możliwości wykonania jakiejś
czynności w sposób lub w zakresie uznanym powszechnie za normalny,
· ułomność
- każda utrata lub nieprawidłowość struktury bądź czynności psychicznej,
fizjologicznej lub anatomicznej,
· upośledzenie
- wada wynikła z ułomności lub niepełnosprawności, która ogranicza lub
uniemożliwia pełnienie ról uznanych za normalne dla człowieka (w zależności od
wieku, płci oraz czynników społecznych i kulturowych),
· osoba
niepełnosprawna - osoba z jedną lub kilkoma niepełnosprawnościami,
ułomnościami lub upośledzeniami albo połączeniem niepełnosprawności, ułomności
i/lub upośledzenia.
W świetle powyższego oczywiste
stało się, że osoby niepełnosprawne to nie tylko te, które z powodu przebytej
choroby, wypadku czy wady wrodzonej mają trudności w poruszaniu się pieszo,
korzystaniu ze środków transportu i w odbiorze informacji. Niepełnosprawni
piesi i pasażerowie to także ludzie z dziećmi w wózkach lub na rękach, wszyscy
ludzie w podeszłym wieku, kobiety w ciąży, osoby z bagażami, wózkami na zakupy,
dużej tuszy, bardzo niskiego wzrostu itd.
Osoby pozbawione możliwości
przemieszczania taca szanse na samodzielne życie, uzależniają się od innych w
podstawowych aspektach życia. Narażone są na utratę pracy i kontaktów
społecznych. Większość z nich to ludzie, którzy mogą i chcą pracować, uczyć się
i studiować. Trzeba zdawać sobie tez sprawę, że ludzie dziś silni, zdrowi i
ruchliwi, mogą w każdej chwili lub z biegiem lat strącić swoją sprawność.
Dlatego niezbędne, zarówno z humanitarnego jak i ekonomicznego punktu widzenia
jest podjecie działań w celu usunięcia fizycznych i psychologicznych barier
przemieszczania się takich osób.
Najbardziej masowym środkiem
transportu publicznego na dalekie odległości pozostaje w dalszym ciągu kolej i
to właśnie z niej najczęściej korzystają niepełnosprawni udający się do centrów
rehabilitacji, sanatoriów, ośrodków szkolnych itp. Skupienie się właśnie na tym
środku transportu pozwoli pokazać także bariery występujące również w innych
rodzajach komunikacji masowej, np. transporcie miejskim autobusowym,
tramwajowym lub metrze. Oddajmy glos samym zainteresowanym...
Grażyna Łapińska: „...
Pierwsza przeszkoda to dotarcie na peron. Jeśli jest winda, co zdarza się
bardzo rzadko, to połowa roboty jest załatwiona.[...] Następną barierą jest
wejście do wagonu. Z podnośników peronowych korzystam bardzo rzadko. Trzeba
szukać obsługi, którą na ogół trudno znaleźć. [...] Wejścia do wagonów nie są
przystosowane do wózków inwalidzkich, które mają więcej niż 40 cm szerokości
wraz z obręczami. Mój, na szczęście spełnia ten warunek, ale sporo osób
niepełnosprawnych ma znacznie szersze wózki. Wtedy powstaje kłopot, jak wnieść
taką osobę z wózkiem do wagonu. Dobrze, jeśli w składzie pociągu znajduje się
wagon osobowo – bagażowy.[...] Przez cały czas wózek (wraz ze mną) stoi na
pomoście obok toalety, żaden wózek inwalidzki w zwykłym wagonie nie jest bowiem
w stanie wjechać na korytarz, nie mówiąc o przedziale. ²
Stanisław Jakubowski, niewidomy:
”Problem zaczyna się z chwila wejścia na dworzec. Muszę pytać na jaki peron
mam się udać, prosić o doprowadzenie do pociągu. Brakuje, bowiem odpowiednich,
czytelnych zabezpieczeń dla niewidomych, które powinny znajdować się na
krawędzi peronu. [...]·W pociągach (poza InterCity)
nikt nie zapowiada przez megafon stacji, na jakich zatrzymuje się skład, co dla
osób takich jak ja jest poważnym utrudnieniem. Dla niewidomych nie ma tez
rozkładu jazdy. Rodzi się wiele pytań. Dlaczego na bilecie nie ma informacji o
torze i peronie z którego odchodzi pociąg?
Z przykrością stwierdzam, ze konduktorzy nie znają przepisów dotyczących
obsługi osób niepełnosprawnych. ²
Poniższa tabela ilustruje
niemożliwość lub duże trudności w korzystaniu z miejskiego transportu zbiorowego
- autobusów, metra, tramwaju, większość jej elementów z powodzeniem można
odnieść także do transportu kolejowego. Widzimy także, że utrudnienia dla osób
sprawnych fizycznie staja się, w wielu wypadkach, barierami nie do pokonania
przez osoby niepełnosprawne.
Elementy transportu zbiorowego i
indywidualnego |
Rodzaj bariery |
Osoby niepełnosprawne |
S |
||||||||
|
|
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
H |
I |
|
Transport zbiorowy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Droga do/z przystanku, peronu |
Schody i stopnie na drodze do przystanku |
x |
x |
x |
u |
- |
u |
u |
- |
u |
u |
|
Długość dojścia do przystanku |
u |
u |
u |
u |
- |
- |
u |
u |
u |
- |
|
Dokuczliwość ruchu |
u |
u |
u |
u |
x |
- |
u |
u |
u |
- |
|
Identyfikacja przystanku |
u |
u |
u |
u |
x |
x |
u |
u |
u |
u |
Przystanki, perony, stacje |
Zła informacja o liniach i trasie lub jej
brak |
u |
u |
u |
u |
x |
u |
u |
u |
u |
u |
|
Brak ochrony przed złymi warunkami
atmosferycznymi |
u |
u |
u |
u |
u |
u |
u |
u |
u |
u |
|
Brak miejsc siedzących |
- |
u |
u |
u |
u |
u |
u |
u |
u |
u |
|
Brak informacji o miejscu zatrzymania
pojazdu |
u |
u |
u |
u |
x |
u |
u |
u |
u |
u |
|
Brak informacji o czasach odjazdów i
częstotliwości kursowania |
u |
u |
u |
u |
- |
u |
u |
u |
u |
u |
Środki transportu |
Wysokie stopnie |
x |
u |
x |
u |
- |
u |
x |
u |
u |
u |
|
Wąskie wejścia |
x |
u |
x |
u |
- |
- |
x |
u |
u |
- |
|
Złe poręcze lub ich brak |
- |
x |
x |
x |
u |
u |
u |
u |
x |
u |
|
Różnica poziomu podłogi pojazdu i
przystanku |
x |
u |
x |
u |
x |
u |
x |
u |
u |
u |
|
Odległość pojazdu od krawędzi przystanku |
x |
u |
u |
u |
x |
- |
x |
- |
u |
- |
|
Brak oznakowania wejść i stopni |
u |
- |
- |
- |
x |
- |
u |
- |
- |
- |
|
Złe oznakowanie zewnętrzne lub jego brak |
u |
u |
u |
u |
x |
u |
u |
u |
u |
u |
|
Nieodpowiednie poręcze, uchwyty, wewnątrz
lub ich brak |
x |
x |
x |
x |
u |
u |
u |
x |
x |
u |
|
Brak wewnętrznej informacji dźwiękowej |
u |
u |
u |
u |
x |
- |
u |
u |
u |
u |
|
Zła informacja wewnętrzna wizualna,
świetlna lub jej brak |
u |
u |
u |
u |
u |
x |
u |
u |
u |
u |
|
Złe umiejscowienie i budowa kasowników |
x |
x |
x |
x |
x |
u |
x |
x |
x |
u |
|
Zła lokalizacja miejsc siedzących |
- |
u |
u |
u |
- |
- |
- |
u |
u |
- |
|
Brak miejsc dla wózków |
x |
- |
- |
- |
- |
- |
x |
- |
- |
- |
|
Stopnie wewnątrz pojazdu |
x |
u |
u |
u |
x |
- |
x |
- |
u |
- |
Objaśnienia:
A - używające wózków inwalidzkich
B - używające laski
C - używające innych sprzętów
pomocniczych
D - w podeszłym wieku
E - niewidome i słabowidzące
F - głuche i słabosłyszące
G - z wózkiem dziecięcym
H - kobiety w ciąży
I - inne, w tym obarczone
ciężarami
S - osoby sprawne
x - niemożność pokonania bariery
samodzielnie lub duży wysiłek przy jej pokonywaniu
u - oczywiste utrudnienie
Ujął to
krotko Krzysztof Perkowski, rzecznik Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób
Niepełnosprawnych: „... na wielu dworcach brakuje udogodnień, które w
krajach zachodnich są standardem. Nie ma wind, podjazdów, zjazdów...
Konstrukcje wagonów i wysokość peronów zazwyczaj bywają dla tych osób przeszkoda
nie do pokonania. Brakuje tez odpowiedniej informacji.”
Widać więc,
że wobec ogromu problemów, utrudnień i barier w transporcie publicznym,
koniecznym wręcz stało się opracowanie norm, a w ślad za nimi odpowiednich
przepisów, mających złagodzić a nawet wyeliminować uciążliwości przy
korzystaniu ze środków transportu publicznego.
Pomimo podjętych w Polsce działań i realizacji dotyczących dostępności
transportu zbiorowego dla osób niepełnosprawnych celowe wydaje się
przypomnienie drogi jaka doprowadziła inne kraje i organizacje międzynarodowe
do obecnego stanowiska w tej sprawie. Wynika to z faktu, że ciągle jeszcze
panuje pogląd, że są to działania dotyczące małej grupy osób, głównie
poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz chorych i niedołężnych, którzy w
dodatku korzystają z przejazdów bezpłatnych lub biletów ulgowych. Nie ma
pełnego zrozumienia, że transport dostępny dla osób niepełnosprawnych to
transport atrakcyjny, przyciągający nowych pasażerów i przynoszący oszczędności
w skali globalnej.
Inaczej na tym tle wygląda
polityka Unii Europejskiej prowadzona wobec osób niepełnosprawnych przez jej
organy takie jak: Europejska Konferencja Ministrow
Transportu lub Generalna Dyrekcja ds. Transportu.
Punktem wyjściowym polityki dostępności Generalnej Dyrekcji ds.
Transportu Unii Europejskiej jest maksyma:
·
osoby niepełnosprawne nie mogą być dyskryminowane a zagadnienia dostępności
usług transportowych nie mogą być marginalizowane.
Dlatego w
założeniach i sformułowaniach polityki dostępności osoby niepełnosprawne brane
są pod uwagę jako pasażerowie tak jak inni mieszkańcy a ich określone potrzeby
- takie np. jak niska podłoga, szerokie drzwi lub rzeczywiście widoczne,
zrozumiałe oznakowanie - uznano za bardzo użyteczne dla wszystkich pasażerów.
Uważa się, że transport dostępny dla osób niepełnosprawnych oznacza poprawę
jego atrakcyjności i komfortu dla każdego pasażera. "Każdy" oznacza
przy tym wszystkich użytkowników transportu, wśród których w Europie jest ponad
200 milionów osób niepełnosprawnych - w tym, pasażerowie (lub potencjalni
pasażerowie) z ciężkim bagażem, zakupami, osoby z wózkami dziecięcymi,
rekonwalescenci po chorobie lub operacji, z kończyną w gipsie i inni z różnymi
trudnościami np. analfabeci.
W branży
kolejowej aktywną działalność na tym polu prowadza Międzynarodowy Związek Kolei
(UIC) oraz Międzynarodowy Związek Kolejowych Służb Zdrowia (UIMC). Efektem tej
pracy było przyjęcie w styczniu 1986 r. przez podkomisje UIC „Wagony osobowe”
karty UIC nr 565 pt. „Wskazówki do wyposażenia wagonów osobowych, w których
inwalidzi będą mogli być przewożeni wraz z ich wózkami inwalidzkimi”.
Norma UIC zawiera projekt wagonu kolejowego dostosowanego do przewozu pasażerów
w wózkach inwalidzkich. Punktem wyjścia stała się norma
ISO-DIS 7193 określająca maksymalne wymiary wózka inwalidzkiego.
Wobec tego w UIC zaproponowano przystosowanie wagonu tylko dla tych
znormalizowanych wymiarów wózka, ograniczając poruszanie się wózków tylko do
określonej części wagonu. W części tej powinny być: wejście do wagonu, korytarz
( z odpowiednim łukiem), wejście do przedziału, przedział, wejście do kabiny
WC, kabina WC. Tylko wagon z pomieszczeniem przystosowanym do wymiarów inwalidy
poruszającego się w wózku inwalidzkim może być oznakowany jako „przystosowany do
przewozu inwalidów w wózkach”. Sprawa odległości pomiędzy peronem a poziomem
podłogi wagonu powinno się rozwiązywać lokalnie, w zależności od wysokości
peronu, rodzaju obsługi stacyjnej i możliwości technicznych.
Pod koniec lat 80-tych wagony inwalidzkie, na kolejach należących do UIC,
wykorzystywane były średnio w około 10 procentach.
W Polsce,
przez długi czas, działania dotyczące ułatwień w podróżowaniu dla osób
niepełnosprawnych we wszystkich rodzajach transportu podejmowane były
incydentalnie i nie miały charakteru kompleksowego i skoordynowanego.
W 1985 roku Minister Komunikacji:
-
ustalił nowe zasady wydzielania miejsc dla inwalidów i osób niepełnosprawnych
-
wydal zalecenie, aby projektowanie nowych dworców, ich rekonstrukcja i
modernizacja były realizowane z uwzględnieniem dostępności dla osób
niepełnosprawnych, zgodnie z obowiązującymi normami
-
zobowiązał wszystkie dokp do podjęcia systemem
gospodarczym prac nad udostępnieniem dworców i wejść na perony osobom
niepełnosprawnym
-
polecił specjalne oznakowanie informacyjne na dworcach i przystankach
-
polecił przyśpieszyć prace konstrukcyjne nad prototypowym wagonem
przystosowanym do wózków inwalidzkich
W celu opracowania i
ukierunkowania działań w tym zakresie w 1987 roku w Ministerstwie Komunikacji
utworzono zespól ds. wprowadzania ułatwień w transporcie osób niepełnosprawnych
oraz poruszania się po drogach publicznych. W następnych latach przeprowadzona na
PKP wiele prac i modernizacji, jednak – jak wynika z wypowiedzi osób
najbardziej zainteresowanych – są to działania niewystarczające. Nie sposób
jednak nie zauważyć pewnej poprawy.
Istotnym krokiem do rozpoczęcia
procesu dostosowywania PKP do obsługi osób niepełnosprawnych było podpisanie w
1994 roku porozumienia miedzy ówczesną Dyrekcją Generalną PKP, a Państwowym
Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dotyczącego długoterminowej
współpracy.
PKP, od kilku lat, wprowadzają udogodnienia dla niepełnosprawnych. Na dworcach
i peronach buduje się pochylnie dla wózków inwalidzkich, instaluje specjalne
poręcze, windy, przystosowuje kasy, toalety, telefony, poczekalnie, punkty
medyczne, aby inwalida na wózku mógł tam bez trudu dotrzeć.
Dla potrzeb osób niewidomych układa się na peronach płyty o zróżnicowanej
fakturze, aby mogły wyczuć stopami, ze znajdują się na krawędzi peronu.
Inwalida w pociągu. PKP oferują
dwa podstawowe sposoby przewozu osób na wózkach inwalidzkich. Pierwszy to
specjalnie przystosowane wagony osobowo – bagażowe 611 A, który kursują w
pociągach pospiesznych. W ich wyposażeniu jest urządzenie dźwigowe, które
pozwala podnieść wózek z peronu do wnętrza wagonu. Tam znajduje się odpowiednio
powiększony przedział, gdzie może stać wózek oraz dwa przedziały dla osób
towarzyszących. Obok znajduje się toaleta przystosowana dla niepełnosprawnych.
W rozkładzie jazdy 2000/2001 kursowało 15 takich wagonów.
Drugi sposób przewozu to wagony przedziałowe i bezprzedziałowe
drugiej klasy, przystosowane do transportu wózków typu 111 Ah.
Maja one odpowiednio przystosowane toalety oraz powiększone drzwi wejściowe i
do przedziału, które umożliwiają bezkolizyjny wjazd wózka.
Do wagonów przedziałowych i bezprzedziałowych
inwalidę na wózku transportuje się za pomocą specjalnego podnośnika peronowego,
który może udźwignąć 250 kg na wysokość 1 metra. Zastosowany tam system
hamulców zapewnia całkowite bezpieczeństwo znajdującej się na podnośniku osobie.
Jak wynika z raportu Centrum
Naukowo – Technicznego Kolejnictwa, podstawowe udogodnienia dla inwalidów
zastosowano już na 150 dworcach, stacjach i przystankach osobowych. W ramach
przeprowadzanych remontów dworców adaptuje się je dla potrzeb osób
niepełnosprawnych. Niestety potrzeby są znacznie większe niż możliwości
finansowe kolei, nawet z duża pomocą administracji państwowej (PFRON). Dlatego
nie można jeszcze mówić o pełnym dostosowaniu transportu kolejowego wraz z cala
jego infrastruktura i zlikwidowaniu wszystkich barier uniemożliwiających osobom
niepełnosprawnym korzystanie z tego środka lokomocji na równi z pozostałą
częścią naszego społeczeństwa.
Materiały źródłowe:
1.
Maria Wardal „Transport dla ludzi niepełnosprawnych”
cz. I i II – Eksploatacja Kolei nr 6/88 oraz
7/88
2.
Liliana Schwartz „ Obsługa transportowa osób niepełnosprawnych”
3.
Nowe Sygnały nr 14/2001
M. M
/
autor tekstu znany administratorowi serwisu/