Specjaliści zajmujący się transportem mówią, że lepsza jest kolej, inni
wolą transport samochodowy. Problem ten dzieli również społeczności. Spór ten
trwa od lat - na świecie i w Polsce. Czy możliwy jest zatem kompromis,
umiejętnie wykorzystujący zalety obu tych systemów transportowych ?
Jednym z argumentów za budową autostrad jest zwiększający się tranzytowy
transport towarowy. Tymczasem wcale nie musi się on odbywać po drogach. Z uwagi
na mniejsze opory toczenia koła po szynie niż po asfalcie, do przewiezienia
tego samego ładunku koleją zużywa się prawie 9 razy mniej energii niż
ciężarówkami. Wiąże się to także ze znacznie mniejszymi kosztami oraz mniejszym
zanieczyszczeniem powietrza, hałasem, wypadkami. Transport samochodowy ma
jednak tę przewagę, że nie jest uzależniony od systemu torów i może odbywać się
w systemie "od drzwi - do drzwi".
Udaną próbą takiego kompromisu, a jednocześnie optymalnym rozwiązaniem
jest transport kombinowany. Jest on również coraz popularniejszy i
w naszym kraju. Pomysł jest prosty: polega na przewozie towarów umieszczonych w
tzw. znormalizowanych jednostkach ładunkowych (najczęściej różnego rodzaju kontenery,
pojemniki naczepy siodłowe i nadwozia wymienne, czyli samochodowe skrzynie
ładunkowe) różnymi środkami transportu. W Polsce jest to najczęściej wagon
kolejowy, samochód ciężarowy, statek, prom.
Obecnie w Europie, mimo doskonałej sieci autostrad, transport kombinowany
stanowi 10-15% przewozów kolejowych, a w Polsce tylko ok. 1%. Przez Alpy
szwajcarskie ciężarówki przewożone są prawie wyłącznie koleją. Transport
kombinowany był jedną z podstawowych kwestii w czasie przyjmowania Austrii do
Unii Europejskiej.
Transport kombinowany jest to przewóz towarów przy wykorzystaniu co
najmniej dwóch różnych gałęzi transportu. Podstawą kombinowania różnych gałęzi
transportu w jeden łańcuch transportowy jest uzyskanie optymalnych relacji w
zakresie czasu przewozu, jego kosztu oraz dostępności do określonej
infrastruktury. Kombinowana oferta przewozowa łączy zatem korzyści
poszczególnych gałęzi transportu.
Istnieje wiele odmian transportu kombinowanego: transport multimodalny,
bimodalny i intermodalny. Różnią się one między sobą technologicznie, mają
jednak wspólną cechę. W przewozach tych występuje jeden operator i jeden
dokument przewozowy na całą trasę dostawy, co nie musi występować w tradycyjnym
transporcie kombinowanym.
Zwykle pod pojęciem transport kombinowany rozumie się przewóz na
zasadniczym odcinku transportem kolejowym połączonym z dowozem towaru na stację
kolejową i odwozem ze stacji kolejowej transportem
drogowym. Transport kolejowy ze względu na niskie koszty jednostkowe w
przewozach na relacjach średnio- i długodystansowych jest w tym przypadku
uzupełniony transportem drogowym o największej dostępności przestrzennej. Udaje
się w tym układzie połączyć niskie koszty przewozu z bardzo dużą dostępnością
przestrzenną. Obie gałęzie transportu dysponują specjalistycznym taborem,
pozwalającym na przewóz praktycznie każdego towaru. Korzystna oferta kolei, z
punktu widzenia czasu przewozu, (duża prędkość, brak przestojów, regularność
połączeń) rekompensuje stratę czasu występującą podczas przeładunków. Środki
transportu są tak dostosowane do siebie, a ładunki tak przygotowane do
przewozu, że przeładunki z jednego środka transportu na drugi są maksymalnie
uproszczone i nie wymagają wielu operacji. Transport kombinowany
szynowo-drogowy staje się coraz bardziej popularny ze względu na to, iż
większość nowobudowanych zakładów przemysłowych nie posiada własnych bocznic
kolejowych. Dla przedsiębiorstw tych jest to jedyna możliwość wykorzystania
zalet transportu kolejowego. Opłacalność transportu kombinowanego ujawnia się
powyżej 500 km, a więc w przypadku PKP nadaje się znakomicie do obsługi
przewozów międzynarodowych i tranzytu. Kolej wsparta ciężarówką jest
atrakcyjnym, elastycznym systemem transportu: ładunek nie jest wożony od stacji
do stacji, lecz od drzwi do drzwi, od klienta do klienta. Ten komfort zapewnia
ruchliwy kooperant, dowożąc i odwożąc ładunki ciężarówką. W innych przypadkach
w transporcie kombinowanym ruch dalekobieżny odbywa się statkami żeglugi
śródlądowej lub morskiej przybrzeżnej a kolej jest tylko jednym z ogniw tego
transportu.
D. K
/ autor tekstu znany administratorowi serwisu/