AUTOMATYCZNY WŁĄCZNIK ŚWIATEŁ MIJANIA

Tą wersję automatu zrobiłem dla zastosowania w AUDI 3 8L. W innych samochodach prawdopodobnie też będzie działał właściwie. Poniżej przedstawię schematy automatu jak również sposób włączenia w istniejącą instalację.

Automat świateł – schemat podstawowy.

r1.jpg

Podstawowy obwód automatu składa się z tranzystorów T1, T2, T3 łącznie z elementami ich sterowania oraz przekaźnika P1. Przekaźnika P2 i P3 służy tylko do włączania ( wyłączania świateł).
W stanie zasadniczym przekaźnik P1 jest odwzbudzony. Po włączeniu zasilania  na linię 15 ( włączenie stacyjki) przekaźnik P1 wzbudza się powodując równocześnie wzbudzenie się przekaźników P2 i P3. W tym momencie nie jest podawane napięcie na żarówki samochodu. Przekręcenie kluczyka dalej w prawo czyli uruchomienie rozrusznika powoduje odcięcie napięcia na linii X ( zacisk 1 wtyku przełącznika świateł). Ten moment wykrywany jest przez układ tranzystorów.  Przekaźnik P1 a tym samym (P2 i P3 )odwzbudza się i pozostaje odwzbudzony niezależnie od tego czy na linii X jest napięcie czy nie. Jednakże w tym momencie światła nadal nie świeca bo brak jest napięcia na linii X. Dopiero powrót kluczyka do stanu włączenia zapłonu powoduje powrót napięcia na linię X a tym samym zaświecenie się wymaganych świateł. Światła będą się świecić tak długo jak długo jest włączone napięcie  na linii 15. Jest ot korzystne bo nie zależy od tego czy silnik nadal pracuje czy nie. Zgaśnięcie silnika np. na skrzyżowaniu nie spowoduje nagłego wyłączenia się świateł.
Jako przekaźnik P1 zastosowałem przekaźnik na napięcie 5V. Również cały układ sterowania dostosowany jest do tego napięcia. Spowodowane to jest tym, że czasami napięcie na akumulatorze spada poniżej 12V i może wystąpić problem z wysterowaniem układu ( z praktyki wiem że tak bywa bardzo często np. w czasie rozruchu silnika). Natomiast 5 V uzyskujemy zawsze ( jak nie to i tak nie uruchomimy pojazdu).

Układ z dodatkiem.

Mając już taki ciekawy układ nic nie stoi na przeszkodzie rozbudować go minimalnie. Rozbudowa polega na dodaniu jednego przekaźnika z układem czasowym.

r2.jpg 

Przekaźnik P4 wzbudza się z opóźnieniem czasowym zależnym od *R i *C . W celu zwiększenia czasu należy zwiększyć pojemność kondensator a nie zwiększać już oporności. Zestyk przekaźnika można wykorzystać do różnych celów np.. do wyłączenia oświetlenia wewnętrznego. Można go również wykorzystać jako dodatkowe zabezpieczenie samochodu poprzez przerwanie obwodu jakiegoś istotnego elementu w pracy silnika a tym samym zgaśnięcie silnika po pewnym czasie ( klika sekund). Sugeruje to ewentualnemu chętnemu na ten samochód że nie warto go zabierać bo to pojazd nie nadający się do eksploatacji. Układ ten ma jeszcze jedną specyficzna cechę ale tego już nie będę omawiał.

Tak wygląda układ zrobiony „ na szybko” czyli na płytce uniwersalnej. Tak się składa że ja najpierw myślę co potrzebuję , następne co mam pod ręką i czy z tego da się coś zrobić ( zazwyczaj się da).
Czasami ( tak jak teraz) robię schemat takiego układu – co jest rzadkością u mnie niestety.

DSC00089.JPG

Fragment obwodu świateł Audi 3 L

lampy.jpg

 

Schemat obwodu świateł.

 

swiatla2.jpg