§
14.
Pracodawca jest obowiązany utrzymywać pomieszczenia pracy w czystości i
porządku oraz zapewnić ich okresowe remonty i konserwacje w celu
zachowania
wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.
§
15. 1.
Pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom
bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności w
pomieszczeniach
pracy należy zapewnić oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią
temperaturę, wymianę powietrza
oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi
i nasłonecznieniem,
drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i
uciążliwościami.
1.
W
pomieszczeniach pracy, w których występują czynniki szkodliwe dla
zdrowia
(wysoka temperatura, hałas, drgania, promieniowanie, gazy, pyły, pary
itp.)
powinny być
zastosowane rozwiązania
techniczne uniemożliwiające przedostawanie się tych czynników do innych
pomieszczeń pracy oraz do pomieszczeń higienicznosanitarnych
2.
Ściany i
sufity pomieszczeń pracy, w których wydzielają się substancje szkodliwe
dla zdrowia pracowników lub pyty niebezpieczne pod względem wybuchowym,
powinny mieć pokrycie ochronne, zabezpieczające przed adsorpcją i
gromadzeniem się pyłu oraz powinny być przystosowane do łatwego
czyszczenia
lub zmywania.
3.
Jeżeli ze
względu na rodzaj wykonywanych robót lub rodzaj stosowanych urządzeń
może
zachodzić niebezpieczeństwo wybuchu, stropy, dachy i ściany pomieszczeń
pracy powinny być wykonane zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa dla
tego
rodzaju robót lub
znajdujących się tam urządzeń oraz zgodnie z przepisami
techniczno-budowlanymi.
§
16. 1. W
pomieszczeniach oraz na drogach znajdujących się w obiektach
budowlanych podłogi
powinny być stabilne, równe, nieśliskie, niepylące i odporne na
ścieranie
oraz nacisk, a także łatwe do utrzymania w czystości.
2.
W
pomieszczeniach, w których mogą wystąpić mieszaniny wybuchowe palnych
par,
pyłów lub gazów z powietrzem, powierzchnie podłóg powinny być wykonane
z
materiału nie wodującego iskrzenia mechanicznego lub wyładowań
elektrostatycznych.
3.
Jeżeli podłoga
jest wykonana z materiału będącego dobrym przewodnikiem ciepła lub
jeżeli
przy wykonywaniu pracy występuje jej zamoczenie, w przejściach oraz w
miejscach do stania i siedzenia powinny znajdować się podesty izolujące
od
zimna lub wilgoci albo powinny być stosowane inne środki izolujące.
Podesty
powinny być stabilne, wytrzymałe na obciążenie użytkowe,
zabezpieczające
przed poślizgiem i potknięciem oraz łatwe do utrzymania w czystości.
§
17. W
pomieszczeniach magazynowych i na drogach znajdujących się w obiektach
budowlanych powinny być umieszczone informacje o dopuszczalnym
obciążeniu
stropów.
§
18.1.
Pomieszczenia stałej pracy nie powinny być lokalizowane poniżej poziomu
otaczającego terenu, z wyjątkiem pomieszczeń, o których mowa w ust. 2,
oraz
jeżeli wymaga tego rodzaj produkcji (w chłodniach, rozlewniach win
itp.).
2.
Poniżej
poziomu otaczającego terenu mogą znajdować się pomieszczenia pracy w
garażu,
kotłowni warsztatach podręcznych, pomieszczenia handlowe, usługowe i
gastronomiczne w ulicznych przejściach podziemnych, w podziemnych
stacjach
komunikacyjnych i tunelach, w domach handlowych i hotelach oraz w
obiektach
zabytkowych, pod warunkiem zachowania
wymagań przepisów techniczno-budowlanych i po uzyskaniu zgody właściwego
państwowego wojewódzkiego
inspektora sanitarnego, wydanej w porozumieniu z okręgowym inspektorem
pracy.
3.
Na warunkach
określonych w ust. 2 i w przypadku zapewnienia oświetlenia dziennego,
pomieszczenia stałej pracy mogą znajdować się w suterenach lub
piwnicach.
§
19.1.
Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie
wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju
wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania
pracowników w
tych pomieszczeniach.
2.
Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych
w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać
co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia
oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (nie zajętej
przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.}.
§
20. 1. Wysokość
pomieszczenia stałej pracy nie może być mniejsza niż:
1) 3 m w świetle — jeżeli w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia,
2) 3,3
m w świetle — jeżeli w pomieszczeniu prowadzone są prace mogące
powodować
występowanie
czynników szkodliwych dla
zdrowia.
2.
Wysokość
pomieszczeń, o których mowa w ust.1, może być obniżona w przypadku
zastosowania klimatyzacji — pod warunkiem uzyskania zgody państwowego
wojewódzkiego inspektora sanitarnego.
3.
Wysokość
określona w ust. 1 pkt 1 może być zmniejszona do:
1) 2,5 m w świetle:
a) jeżeli w pomieszczeniu zatrudnionych jest nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia lub
b) w pomieszczeniu usługowym lub produkcyjnym drobnej wytwórczości mieszczącym się w budynku mieszkalnym, jeżeli przy wykonywanych pracach nie występują pyty lub substancje szkodliwe dla zdrowia, hałas nie przekracza dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku w budynkach mieszkalnych, określonych w Polskich Normach, a na jednego pracownika przypada co najmniej 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia,
2) 2,2 m w świetle — w dyżurce, portierni, kantorze, kiosku ulicznym, dworcowym i innym oraz w pomieszczeniu usytuowanym na antresoli otwartej do większego pomieszczenia.
4.
Wysokość
pomieszczenia czasowej pracy nie może być mniejsza niż:
1)
2,2
m w świetle — jeżeli
w pomieszczeniu nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia,
2)
2,5
m w świetle — jeżeli
w pomieszczeniu prowadzone są prace powodujące
występowanie
czynników
szkodliwych
dla
zdrowia.
5.
W pomieszczeniu o stropie pochyłym wymagania określone w
ust. 1, 3 i
4 stosuje się do średniej wysokości pomieszczenia, przy czym w
najniższym
miejscu wysokość pomieszczenia nie może być mniejsza w świetle niż 1,9
m
(licząc od poziomu podłogi do najniżej położonej części konstrukcyjnej
sufitu).
§
21. 1. Do
pomieszczeń i stanowisk pracy położonych na różnych poziomach powinny
prowadzić bezpieczne dojścia stałymi schodami lub pochylniami.
2.
Nawierzchnie
schodów, pomostów i pochylni nie powinny być śliskie, a w miejscach, w
których
może występować zaleganie pyłów — powinny być ażurowe.
3.
Zamocowane na
stałe drabiny lub klamry mogą być stosowane jako dojścia dodatkowe
oprócz
schodów, a zamiast schodów — tylko w wyjątkowych przypadkach
uzasadnionych względami użytkowymi lub gdy nie ma technicznych
możliwości
ich zastosowania.
4.
Wymagania,
jakie powinny spełniać schody i pochylnie, określają przepisy
techniczno-budowlane.
§
22. 1.
Wymiary otworów drzwiowych w każdym pomieszczeniu powinny być
odpowiednie do
liczby pracowników z nich korzystających oraz do rodzaju i wielkości
używanych
urządzeń transportowych i przemieszczanych ładunków. Wymiary otworów
drzwiowych określa Polska Norma
2.
Sposób
otwierania drzwi z pomieszczeń pracy i z pomieszczeń
higienicznosanitarnych
powinien odpowiadać wymaganiom przepisów
techniczno-budowlanych
i dotyczących ochrony przeciwpożarowej.
3.
Drzwi
rozsuwane muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich
wypadnięciu
z prowadnic.
4.
Drzwi i bramy
otwierające się do góry muszą być wyposażone w urządzenia zapobiegające
ich przypadkowemu opadaniu.
5,
Wrota bram
powinny być wyposażone w urządzenia zapobiegające ich przypadkowemu
zamknięciu.
6.
Wahadłowe
drzwi i bramy muszą być przezroczyste lub posiadać przezroczyste panele.
7.
Drzwi i bramy
przezroczyste powinny być wykonane z materiału odpornego na rozbicie
lub ze
szkła hartowanego oraz odpowiednio oznakowane w widocznym miejscu.
8. Pomiędzy pomieszczeniami nie należy wykonywać progów, chyba że warunki techniczne wymagają ich zastosowania. W takich przypadkach należy je oznaczyć w sposób widoczny.
9.
Drzwi i
bramy otwierane i zamykane mechanicznie powinny tak funkcjonować, aby
nie
stwarzały zagrożenia urazem. Drzwi takie powinny mieć zamontowane łatwo
rozpoznawalne i łatwo dostępne z obu stron urządzenie do ich
zatrzymywania,
a także powinny być przystosowane do ręcznego otwierania.
§
23.
Pomieszczenia pracy, w których przebywają pracownicy, nie mogą być
zamykane
w sposób uniemożliwiający wyjście z pomieszczenia. Jeżeli istnieją
względy
wymagające zamykania pomieszczeń w czasie pracy przed osobami nie
upoważnionymi,
należy stosować przy drzwiach zamki uniemożliwiające wejście z
zewnątrz,
a jednocześnie umożliwiające wyjście z pomieszczenia bez użycia klucza.
W
takiej sytuacji należy przewidzieć możliwość powiadamiania pracowników
znajdujących się w takich pomieszczeniach o niebezpieczeństwie grożącym
z
zewnątrz.
§
24. 1. Szyby
w oknach oraz inne przedmioty i powierzchnie szklane, znajdujące się w
pomieszczeniach pracy, narażone na uszkodzenia w związku z rodzajem
prowadzonych prac, powinny być od strony, po której mogą znajdować się
ludzie, osłonięte siatką zabezpieczającą przed odłamkami szkła.