Stan
zasadniczy ( położenie plusowe)
Zakładamy, że rozjazd został przełożony do położenia
plusowego. W związku z tym przekaźnik nastawczy N + jest
wzbudzony, podtrzymywany magnetycznie ( stan beznapięciowy).
Wzbudzony jest również przekaźnik Kn+ w obwodzie: trafo MFV,
zac.19 ERL, zestyk 16-17 Or, 6-5 i 9-10 N+, żyła 2, zestyk 2-3 napędu N1, żyła
2, zestyk 2-3 napędu N2, dioda D1, żyła 4, zestyk 12-11 Or, zac. 27 ERL,
zestyki bierne pKr i pKd, zac. 26 ERL, zestyki 12-11 N-, 3-4 Or, cewka przekaźnika
Kn+, zestyki 8-7 Kn-, 15-16 N+, żyła 1, zestyk 12-11 napędu N1, uzwojenie
silnika N1, żyła 3, zestyk 14-13 Or, zac. 14 ERL, Rezystor R1, trafo MFV.
Przekaźnik Kn wzbudza się pod wpływem napięcia wyprostowanego
jednopołówkowo przez diodę D1. Obwód kontroli położenia zasilany jest prądem
zmiennym.
W celu zapewnienia pewnego trzymania w stanie czynnym przekaźników Kn w obwód
ich zasilania dodano kondensator C1.
Przekładamy rozjazd do położenia minusowego. W tym celu
naciskamy na przycisk minusowy.
Rys. 2. Naciśniecie przycisku minusowego –
odwzbudzenie się N+.
Pierwszą rzeczą po naciśnięciu przycisku minusowego
jest odwzbudzenie się przekaźnika nastawczego N+ poprzez podanie
napięcia na uzwojenie „B”. Przekaźnik nastawczy N jest
przekaźnikiem z podtrzymaniem magnetycznym (tzw. remanentowy).
Z chwilą odwzbudzenia się przekaźnika N+ jego zestyk 1-2 usunie
bocznikowanie uzwojenia przekaźnika Or. Przekaźnik Or
wzbudza się. Jego uzwojenie włączone jest szeregowo z uzwojeniem „B”
przekaźnika N+ . Obwód z odwzbudzonym Or pokazano
na rys. 3.
Odwzbudzony przekaźnik nastawczy N+ ( oraz Or co na
rys. 2 chwilowo nie jest pokazane) powoduje również odwzbudzenie się przekaźnika
kontroli położenia Kn+.
Obecnie mamy odwzbudzony przekaźnik Kn+ oraz
Kn- a wzbudzony Or.
Na skutek wzbudzenia się Or na uzwojenie „F” przekaźnika N- zostanie
podane napięcie w obwodzie jak na rys. 3.
Rys. 3. Obwód zasilania uzwojenia „F” przekaźnika
N-.
Na skutek tego wzbudzi się przekaźnik N-.
Jego zestyk wewnętrzny spowoduje odcięcie zasilania do uzwojenia „F”. Tym
samym przez uzwojenie przekaźnika Or przestaje płynąc prąd.
Jednakże przekaźnik nie opada, ponieważ jest opóźniony na opadanie.
Obwód sterujący wygląda teraz tak jak pokazano na rys. 4.
Rys. 4. Przekaźnik N- jest w stanie czynnym ( wzbudzony ) z podtrzymaniem magnetycznym
Wzbudzony przekaźnik Or swoimi zestykami
czynnymi umożliwia wysterowanie napędów zwrotnicowych. Równocześnie prąd
nastawczy płynąc przez uzwojenie pierwotne transformatora
powoduje indukcje napięcia na uzwojeniu wtórnym. To napięcie jest następnie
prostowane przez układ prostujący i podawane na uzwojenie podtrzymujące
przekaźnika Or.
Obwód nastawczy do pierwszego napędu przedstawia rys. 5.
Rys. 5. Obwód nastawczy ( dla pierwszego napędu.
Po przestawieniu się napędu 1 obwód będzie wyglądał tak jak na rys. 6.
Rys. 6. Obwód nastawczy napędu drugiego.
Po przełożeniu się obu napędów
do położenia minusowego zestyki napędów rozewrą obwód do prądu
nastawczego. Na skutek tego odwzbudzi się przekaźnik Or, bo
przez uzwojenie pierwotne transformatora nie będzie płynął żaden prąd.
Po odwzbudzeniu się przekaźnika Or wzbudzi się przekaźnik Kn-.
Układ wraca do stanu spoczynkowego i jest przygotowany do ponownego przełożenia
rozjazdu z położenia minus do położenia plus.
Rys. 7. Obwód przekaźnika
Kn-.
Opisane powyżej obwody niczym się praktycznie nie różnią od innych obwodów np. na przekaźnikach JRJ oraz ERL 11012.
Rys. 8. Obwód kontroli
rozprucia.
W przypadku rozprucia zwrotnicy i
występuje niezgodność położenia zestyków napędu zwrotnicowego ze stanem
przekaźników nastawczych. W konsekwencji tego bocznikowane jest uzwojenia
przekaźnika kontrolnego. W obwodzie kontrolnym płynie zwiększony prąd
powodujący znaczny spadek napięcia na rezystorze R1. Napięcie to poprzez
zestyk odwzbudzonego przekaźnika Iz ( oczywiście odcinek mus wykazywać zajętość
) oraz układ prostowniczy powoduje wzbudzenie się przekaźnika Kr
a tym samym pKr. Dopóki pKr jest wzbudzony to nie
ma możliwości wzbudzenia się przekaźnika Kr – uniemożliwia
to zestyk czynny pKr pomiędzy zaciskami 26-27 ERL.
Warto zaznaczyć, że prąd płynący w obwodzie kontrolnym podczas rozprucia
nie jest prostowany przez diody D1 lub D2.Dlatego w zespole ERL zastosowany jest
układ prostownika umożliwiającego wzbudzenie się przekaźnika Kr.
Usuniecie rozprucia możliwe jest po zgodnym ułożeniu rozjazdu w stosunku do
przekaźników nastawczych oraz użyciu przycisku Kr ( lub
poprzez odłączenie napięcia z zacisku 21 ERL – wtedy brak rejestracji
rozprucia. Wtajemniczeni wiedzą o co chodzi.
).
Rys. 9. Obwód kontroli
doziemienia.
Obwód jest tak zaprojektowany, że pojawienie się oporności mniejszej
niż 10 kΩ pomiędzy
ziemią a którąkolwiek żyłą ( pomiędzy żyłą kabla lub przewodem
a zaciskiem 20 ERL) spowoduje wzbudzenie się przekaźnika Kd (
kontroli doziemienia). Wzbudzony Kd powoduje wzbudzenie się
przekaźnika pKd – jego odwzbudzenie może nastąpić tylko
poprzez rozwarcie zestyku przycisku oKd umieszczonego w obudowie
ERL.