Przekaźnik ten współpracuje z urządzeniem
EON i ma zastosowanie jako przekaźnik zwalniający blok Pu lub zastawkę nad
blokiem Ko. Nie powinien być już nigdzie zastosowany. Obecnie od roku 1982 do
produkcji wszedł ulepszony przekaźnik ZPG 10102. W odróżnieniu od pierwszego
przekaźnik H2 posiada dwa zestyki. Czym się to różni w działaniu?. Postaram się
to wyjaśnić omawiając pokrótce działanie obu przekaźników zastosowanych w
obwodzie zwolnienia zastawki bloku Ko
Rys. 1 Schemat połączeń przekaźnika ZPG 1001 ( kolorem
niebieskim oznaczono wersję z listwą 16 zaciskową)
Rys. 2 Na semaforze
podano sygnał zezwalający. H1 i H2 wzbudzone.
Po wjeździe pierwszej osi taboru na pierwszą strefę oddziaływania EON odwzbudza się przekaźnik H1.
Rys. 3. Pociąg
wjeżdża na pierwszą strefę EON – odwzbudza się H1
Odwzbudzony przekaźnik H1 powodował usunięcie
bocznikowania uzwojenia przekaźnika „W” powodując jego wzbudzenie.
Równocześnie semafor zmienia sygnał na „Stój”.
Rys 4. Pociąg
znajduje się na pierwszej strefie EON – druga strefa nadal wolna.
Wzbudzony przekaźnik „W” swoim zestykiem 12-22 powoduje
uniezależnienie się obwodu zasilania od stanu przekaźnika Kc i Kpz. Zestyk
16-26 przełącza obwód zasilania przekaźnika W w kierunku rezystora R2
uniezależniając się od stanu H2. Uzwojenie przekaźnika „Z” jest bocznikowane
poprzez H2 oraz zestyk 14-24 przekaźnika W. Tym samym przez uzwojenie przekaźnika
„Z” nie płynie prąd.
Pociąg wjeżdżając pierwszą osią na drugą strefę oddziaływania EON powoduje
odwzbudzenie się przekaźnika H2.
Rys 5. Wjazd pociągu
na drugą strefę EON.
W tym momencie przez przekaźnik „Z” również płynie prąd,
ale jest on za mały, aby wzbudzić przekaźnik. Płynie on poprzez szeregową
oporność uzwojenia przekaźników „W”, „Z” oraz poprzez rezystor R1. Prąd
podtrzymujący wzbudzenie przekaźnika „W" płynie poprzez jego uzwojenie
oraz rezystor R2.
Pociąg opuszcza pierwszą strefę oddziaływania EON. Teraz następuje sytuacja
hazardu czasowego ( mogąca bardzo skomplikować życie montera).
Przypatrzmy się obwodowi.
Rys 6. Wzbudza się H1
przy odwzbudzonym H2.
Wzbudzony H1 bocznikuje uzwojenie przekaźnika „W”.
Przekaźnik utraca zasilanie, więc się odwzbudza. Ale nim się faktycznie
odwzbudza to musi się wzbudzić przekaźnik „Z”. Gdy czas wzbudzenia się
przekaźnika „Z” będzie większy niż czas odwzbudzenia się „W” to zastawka nie
zostanie zwolniona. Nastąpi bowiem przerwanie zasilania przekaźnika „Z” –
zestyk 14-24 przekaźnika „W”. Dzieje się tak przy niekorzystnym doborze napięć
i parametrów czasowych. Również wszelkiego typu zacięcia mechaniczne
przekaźnika „Z” mogą powodować takie sytuacje. To zjawisko zostało
wyeliminowane w przekaźnikach ZPG 10102 – ale o tym później.
Zakładając jednak, że czas wzbudzenia „Z” jest mniejszy od czasu odwzbudzenia
przekaźnika „W” to układ będzie wyglądał tak
Rys 7. Zwolnienie
zastawki.
Jak wynika ze schematu, przekaźnik „W” zasilany jest
poprzez rezystor R2 natomiast przekaźnik „Z”- poprzez R1.
Po zwolnieniu zastawki układ wraca do stanu spoczynkowego.
Nie chcę się tutaj rozpisywać na temat obliczeń prądów, spadków napięć, różnic
czasowych, itp. bo to w zasadzie jest niepotrzebne monterowi. Ma on tylko
wiedzieć, że nieprawidłowe działanie zastawki ( lub bloku Pu) przy tego typach
przekaźników grupowych może być spowodowane nieprawidłowościami ZPG a nie
szukać usterki tylko w urządzeniach EON ( co najczęściej robią).
Oczywiście przyczyn usterki bloku Pu lub zastawki może być sporo – nie tylko w/w usterka przekaźnika ZPG lub EON.
Rys. 8 Schemat ideowy.
Jak widać na schemacie, w tym wydaniu przekaźnik H2 posiada
dwa zestyki.
Rys. 9. Semafor
wskazuje sygnał zezwalający.
Rys. 10. Pierwsza oś
pociągu znajduje się w pierwszej strefie EON.
Przekaźnik H1 odwzbudza się powodując usunięcie bocznikowania uzwojenia przekaźnika „W”.
Rys 11. Pociąg
znajduje się nadal na pierwszej strefie EON. Druga strefa niezajęta.
Wzbudzony W powoduje ustawienie się sygnału „Stój” na
semaforze. Jego zestyk 22-12 powoduje również uniezależnienie się zasilania od
stanu przekaźnika Kc i Kpz.
Natomiast zestyki 15-25 uniezależniają jego obwód zasilania od stanu H2. Prąd
płynący przez uzwojenie ograniczony jest rezystorem R2.
Rys 12. Pociąg
wjechał na druga strefę oddziaływania EON.
Rys 13. Pociąg
opuszcza pierwszą strefę EON.
I tutaj właśnie unika się „hazardu czasowego” . Poprzez dodanie drugiego zestyku H2 unika się uzależnienia pracy przekaźnika „W” po jego wzbudzeniu od stanu zestyku H1.
Rys 14. Wzbudza się
przekaźnik Z.
Rezystor R1 ogranicza prąd płynący przez uzwojenie
przekaźnika „Z’. Wzbudzone przekaźniki „W” oraz „Z” powodują zwolnienie
zastawki i tym samym powrót układu ZPG do stanu zasadniczego.
W przypadku zasilania przekaźnika ZPG podwyższonym napięciem do 18.5 V należy
sprawdzić czy w przypadku, gdy odwzbudzony jest H1 i H2 oraz
wzbudzony „W”, sklejenie się pierwszego zestyku H2 (mostek pomiędzy zacisk
II-3) spowoduje niewzbudzenie się przekaźnika „Z”.
Nowa wersja przekaźnika ZPG 10103 nie posiada rezystora R2. Zacisk 25
przekaźnika „W” połączony jest przed rezystor R1.
Rys 15. ZPG 10103