Niestety zdarza się, że zastawka samoczynnie zwolni a nie
powinna w żadnym przypadku. Wiem to niestety z własnego doświadczenia jak i z sygnałów
innych monterów. Dzieje się tak przy zastosowaniu odcinków torowych jako strefy
oddziaływania. I to z tego co wiem – tylko przy chwilowym zaniku napięcia
sieci. Innych przypadków nie znam.
Prawdopodobną przyczyną są niewłaściwe czasy opadania i wzbudzania
się przekaźników Iz i It. Często wykorzystywane są
przekaźniki pIz.. A to już młyn na nieprawidłowe
działanie – niestety.
Załóżmy, że przekaźnik It jest szybszy niż Iz ( np.
Iz ma zatarte łożyska lub niewłaściwe rozwierane zestyki).
Następuje zanik napięcia.
Zestyk przekaźnika It przerywa
obwód a Iz jeszcze nie. Wzbudza się przekaźnik „W” ( symulacja jazdy pociągu –
zajętość pierwszej strefy). Następnie odwzbudza się przekaźnik Iz ( symulacja
jazdy pociągu – zajętość pierwszej i drugiej strefy).
Powrót napięcia sieci.
Szybszy przekaźnik It wzbudza się
a Iz nadal jest odwzbudzony ( dopiero ciężko pracuje nad wzbudzeniem). Wzbudza
się przekaźnik „Z”. Zwalniając zastawkę!!!!!!. ( symulacja jazdy pociągu –
zjazd pociągu z pierwszej strefy).
Jak temu zapobiec ????.
Nietypowe rozwiązanie ( nie ma takiego w albumie) to
zastosowanie dodatkowego przekaźnika na 220V jako przekaźnika kontroli sieci.
Jego zestyk w przypadku braku napięcia sieci przerywałby obwód napięcia stałego
na przekaźnik ZPG ( np. minus na bezpiecznik). Ale tak jak wspomniałem – nie
jest to chyba zatwierdzone rozwiązanie, więc stosować nie wolno. Chyba, że już
ktoś to zatwierdził lub w inny sposób rozwiązał problem.
Inne rozwiązanie to zastosowanie EON-3. Tam raczej zanik napięcia niczemu nie przeszkadza.