Układ
nastawczy N86-TK
Układ nastawczy N86-TK posiada bezterminowe świadectwo dopuszczenia
do eksploatacji typu wydane przez Prezesa UTK NR:
PL 56 2016 0053, orazBezterminowe świadectwo dopuszczenia do
stosowania na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. zgodnie
zprocedurą SMS-PW-17 NR: D/IAT/08/2016
Układ
ten przeznaczony jest do sterowania nastawianiem
zwrotnic i wykolejnic kolejowych za pomocą elektrycznych napędów zwrotnicowych
wyposażonych w silniki trójfazowe pracujące w klasycznym układzie sterowania
6-cio przewodowego, zawierającego (dla celów kontroli położenia) tzw.
przetwornik zwrotnicowy PZ-TK/01. Układ umożliwia współpracę z napędami: EEA4,
EEA5, S700K, S700KM, EBISWITCH 700, EP600, S700, L 700H, L826H oraz z każdym
napędem zwrotnicowym posiadającym sześcioprzewodowe okablowanie zgodne ze
standardem N86.
Układ N86-TK jest funkcjonalnie
równoważny klasycznym układom N86. Tak jak one przeznaczony jest do montażu na
płycie JAZ. Jest on zbudowany jest w oparciu o przekaźniki małogabarytowe firmy
Hengstler i przeznaczony jest do sterowania napędami pojedynczymi i
sprzężonymi, wyposażonymi bądź nie w kontrolery położenia iglic.
Poprzez zastosowanie w/w
przekaźników, oraz dzięki nowym rozwiązaniom w budowie układu nastawczego
(praca przekaźników w obwodach bez prądowych), producent udziela 30 lat
gwarancji na bezawaryjną pracę przekaźników w układzie N86-TK. W okresie
gwarancyjnym nie wymagają one obsługi technicznej, co znacznie obniża koszty
eksploatacji układu.
Układ
N86-TK zbudowany jest z dwóch części
– układu wykonawczego opartego o przekaźniki H-464 firmy Hengstler i
dwukanałowego układu sterowania z mikrokontrolerami wspomagającymi układ
wykonawczy.
Wszystkie sygnały informujące o
stanie funkcjonalnym przekaźników są dołączane do układów mikroprocesorowych
poprzez transoptory. Zapewnia to galwaniczne oddzielenie obydwu układów.
Układ wykrywania przepływu prądu
nastawczego zbudowany jest w oparciu o przekładnik prądowy. Wykrywa on przepływ
prądu w gałęzi zasilającej silnik napędu zwrotnicowego gdy jego wartość jest
większa od 400 mA.
W procesie przestawiania napędu
napięcie nastawcze jest odłączane przez układ po stwierdzeniu braku przepływu
prądu (co może świadczyć o uzyskaniu krańcowego położenia napędu) lub po
upływie 15 sekund od jego załączenia.
Urządzenie posiada diody LED
informujące o stanie przekaźników kontrolnych. Dioda zielona sygnalizuje
wzbudzenie przekaźnika KN+, dioda niebieska natomiast sygnalizuje wzbudzenie
przekaźnika KN-.
Dodatkowo urządzenie posiada
również diodę LED czerwoną informującą o przepaleniu bezpiecznika
autodiagnostyki układu sterownika (przepalenie tego bezpiecznika zapewnia
reakcję bezpiecznościową układu). Bezpiecznik ten przepalany jest programowo po
stwierdzeniu nieprawidłowego działania na podstawie przeprowadzanej
autodiagnostyki układu.
Może to nastąpić w dwóch
przypadkach:
1. po stwierdzeniu braku
sterowalności obwodów wewnętrznych;
2. po stwierdzeniu braku
odpowiedzi przez układ autodiagnostyki, najpierw układ ten jest
resetowany, w przypadku dalszego
braku odpowiedzi zostaje przepalony bezpiecznik.
Układ
nastawczy N86-TK jest rozwinięciem układu N86,
realizuje te same funkcje co klasyczny układ nastawczy N86. Struktura układu
jest połączeniem układu wykonawczego opartego o przekaźnik H-464 i sterownika
mikroprocesorowego.
Układ ten spełnia wymagania poziomu nienaruszalności bezpieczeństwa SIL-4.
Poziom ten osiągnięto poprzez zastosowanie przekaźników bezpieczeństwa oraz
dwukanałowej, niezależnej strukturze części mikroprocesorowej. Usterki układu
nie powodują zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego są wykrywane
natychmiast (dzięki funkcji autodiagnostyki) lub w pierwszym cyklu użycia.
Pojawienie się obcego napięcia w obwodach sterujących nie stanowi również
sytuacji niebezpiecznej ponieważ obwody sterujące bazują na znanych
zależnościach przekaźnikowych od tych zależności zależy kontrola stanu układu i
możliwość przestawienia napędu. Niemożliwe jest wzbudzenie nieodpowiedniego
przekaźnika kontrolnego w położeniu krańcowym zwrotnicy lub któregokolwiek z
nich w położeniu pośrednim zwrotnicy ponieważ nad procesem uzyskiwania kontroli
czuwają zależności przekaźnikowe i tylko uzyskanie przez napęd krańcowego
położenia i brak przepływu prądu nastawczego pozwala na wzbudzenie
odpowiedniego przekaźnika kontroli położenia.
Szczegółowe materiały dostępne są
tutaj:
2.
Świadectwo dopuszczenia do eksploatacji
3.
Świadectwo dopuszczenia do stosowania.
INNE NOWOŚCI
Przetwornik zwrotnicowy PZ-TK/01
Przetwornik zwrotnicowy PZ-TK/01
przeznaczony jest do współpracy w obwodach kontrolnych napędów zwrotnicowych
trójfazowych o sześciożyłowym układzie zasilania, współpracujących z
klasycznymi układami nastawczymi typu N-86. Napięcie przemienne 110V, z obwodu
kontrolnego, podane dwiema żyłami na wejście przetwornika jest w nim obniżane i
prostowane, następnie kierowane jest do kolejnych dwóch żył obwodu kontrolnego.
Każdemu z dwóch stanów zwrotnicy
przyporządkowane są poprzez układ styków osobne obwody kontrolne. Tym sposobem
w danym stanie zwrotnicy kontrolowane są cztery z sześciu żył zasilających.
Budowa i działanie
Schemat elektryczny przetwornika
zwrotnicowego PZ-TK/01 przedstawia rysunek.
Napięcie wejściowe przemienne
podane jest na zaciski 04 i 05 układu połączonymi z uzwojeniem pierwotnym
transformatora TR. Zwora pomiędzy wyprowadzeniami 03 a 02 lub 01 ma na celu
podłączenie odpowiedniego odczepu uzwojenia wtórnego transformatora TR do
mostka prostowniczego. Obniżone przez transformator napięcie, po wyprostowaniu
przez mostek, zasila cewkę przekaźnika K1. Wyjściowe napięcie podawane jest na
wyprowadzenia 06 i 07 poprzez czynne styki przekaźnika K1.
Podczas procesu przestawiania
napięcie przemienne 110V odłączane jest od żył zasilających w układzie
nastawczym. Brak tego napięcia powoduje odpadnięcie przekaźnika K1, co skutkuje
odłączeniem poprzez bierne styki tego przekaźnika, żył zasilających od mostka
prostowniczego, chroniąc w ten sposób układ przed szkodliwym działaniem
napięcia trójfazowego zasilającego silnik.
Układ montowany jest na płytce
drukowanej zabezpieczonej lakierem przed korozją. Całość umieszczono w obudowie
metalowej zabezpieczonej przed wilgocią.
Elektromagnes torowy ET-NLC/08.
W
konstrukcji elektromagnesu torowego ET-NLC/08 zastosowano nowatorskie
rozwiązania. Dzięki całkowitemu wyeliminowaniu blach transformatorowych,
aluminium oraz zastosowaniu nowych materiałów (kompozyty, rdzeń wykonany z
ferrytów) zredukowana została do połowy (w stosunku do już istniejących na
rynku) waga elektromagnesu, dzięki czemu zmniejszyła się podatność na
kradzieże. Masa elektromagnesu ≤ 17kg. Prawidłowa praca w zakresie
szybkości 0÷160 km/h. Elektromagnes torowy przeznaczony jest do pracy w klimacie
umiarkowanym na wolnym powietrzu w zakresie temperatur 40 ÷ + 80oC.
Elektromagnes
ten nie wymaga sprawdzania rezystancji oporności.
Elektromagnes posiada bezterminowe świadectwo dopuszczenia
do eksploatacji wydane przez UTK, nr U/2010/0433. Każdy dostarczany do klienta
elektromagnes posiada potwierdzenie zgodności z typem przeprowadzane pod
nadzorem Urzędu Transportu Kolejowego
Tester elektromagnesów
torowych.
Tester elektromagnesów torowych
TET 01 jest nowoczesnym odpowiednikiem induktometru SHP, przeznaczonym do
sprawdzania jakości układu rezonansowego wszystkich elektromagnesów stosowanych
na PKP. Jest to urządzenie o kompaktowych rozmiarach. Posiada zwartą konstrukcję
o dużej odporności na czynniki zewnętrzne i wadze nie przekraczającej 0,9 kg.
Obsługa urządzenia jest prosta i
intuicyjna. Wykonane pomiary można zapisywać w pamięci urządzenia, a następnie
przenieść do komputera za pomocą dołączonego oprogramowania. Płyta CD z
oprogramowaniem jest dostarczana wraz z urządzeniem. Aby zapewnić komfort i
sprostać trudnym warunkom użytkowania oraz zapewnić ciągłość pracy, urządzenie
zostało wyposażone w szczelną, odporną na trudne warunki atmosferyczne obudowę
odpowiadającą klasie ochronności IP55. Zapewniono także możliwość ładowania
urządzenia zarówno z sieci jak i z gniazda zapalniczki samochodowej.
Tester elektromagnesów torowych
TET 01 służy do badania dobroci układu rezonansowego elektromagnesów
pracujących na PKP, o częstotliwości rezonansowej 1000Hz, różnych typów i
różnych firm. Jest to urządzenie przenośne, zasilane z wewnętrznego akumulatora. Uzyskane wyniki testów można
przechowywać w pamięci przyrządu. Pamięć testera pozwala na zachowanie zestawów
danych pomiarowych dot. 220 elektromagnesów.
Niektóre Parametry techniczne
1-
pomiar dobroci elektromagnesów
torowych elektromagnesu,
2-
pomiar częstotliwości
rezonansowej elektromagnesu
3-
temperatura pracy -15 ÷ +35°C,
4-
wbudowany zegar RTC - funkcja
daty i czasu z podtrzymaniem pamięci,
5-
podświetlany wyświetlacz
alfanumeryczny 4x20 znaków
6-
pamięć urządzenia - możliwość
zapamiętania wyników testów (do 220 pomiarów),
7-
niewielka waga – 0,9kg,
8-
możliwość wprowadzania danych
elektromagnesów bezpośrednio w urządzeniu,
9-
współpraca z programem
komputerowym, służącym do gromadzenia i analizy danych pomiarowych
elektromagnesów.
Tak wygląda komplet wyposażenie testera:
O innych wyrobach – których jest bardzo dużo – można dowiedzieć się z katalogu
produktów dostępnych tutaj http://www.telekom-oleszno.pl/katalog.pdf