Po kilku wersjach próbnych opracowałem prosty automat załączający światła
postojowe i drogowe po uruchomieniu silnika - a właściwie po rozpoczęciu
pracy alternatora. Układ działa na zasadzie rozpoznawania napięcia. W stanie
zasadniczym, gdy napięcie obwodu nie przekracza napięcia progowego ustalonego
za pomocą potencjometru ( np. 14.0 V), przekaźnik zostaje wzbudzony w chwili włączenia
napięcia ( włączenie stacyjki). W obwodach sterowania świateł nie popłynie
prąd.
Dopiero w momencie przekroczenia napięcia progowego, przekaźnik odwzbudza się
i włącza światła. Pozostają one włączone aż do momentu wyłączenia
napięcia kluczem stacyjki. Zapewnia to układ zbudowany z elementów :
tranzystor T2, rezystora R3 oraz kondensatora C2.
Próg napięciowy ustalamy za pomocą potencjometru, przy czym kondensator C1 w
tym układzie służy w zasadzie tylko do pewniejszego zadziałania układu.
Rezygnujemy wtedy oczywiście z rezystora R1.
Układ może być również sterowany poprzez kontrolkę pracy alternatora lub
kontrolki ciśnienia oleju. Ta ostatnia opcja jest trochę kłopotliwa , ponieważ
wymaga dobrania większej pojemności C1. Należy wtedy opóźnić zadziałanie
układu. Wskaźnik ciśnienia oleju ma tą wadę, że gaśnie nawet wtedy, gdy
silnik napędzany jest rozrusznikiem..
Koszt urządzenia jest niewielki - mieszący się w granicach:
elementy ok. 6 zł. - tranzystory typu BF 547 ( lub odpowiedniki) itp.
przekaźnik typu JQX- 115F ok. 6 do 12 zł zależnie od sklepu. ( napięcie
cewki 5V, 2 styki po 16A)
Płytka uniwersalna JABEL U2 - 3 zł.
Oczywiście to są ceny orientacyjne.
Jeszcze małe wyjaśnienie - otóż przekaźnik jest zasilany napięciem
5V poprzez stabilizator LM 7805 ( lub odpowiednik). Takie rozwiązanie zastosowałem
w wyniku kilkuletniej praktyki z takimi układami. Okazało się, że przekaźniki
12 V stwarzają problemy przy większym spadku napiec na akumulatorze (szczególnie
zimą).
Oto schemat układu:
Jeszcze jedna uwaga odnośnie obwodów wyjściowych. Mianowicie:
Światła drogowe muszą być sterowane poprzez przekaźniki.
Światła postojowe muszą być sterowane dodatkowym przekaźnikiem !!!!. To znaczy do wyjścia 2 podłączyć uzwojenie przekaźnika.
W pierwszej wersji jakoś umknął mi ten fakt - ale to dlatego że już taki przekaźnik dawno miałem. Ale żeby nie było nieporozumień - przekaźnik może być tylko do obwodu dodatkowego. Zapalenie światła postojowego włącznikiem nie może być sterowane przekaźnikiem !!!.