PRÓBNIK OBWODÓW

Proponuję każdemu wykonanie bardzo prostego próbnika obwodów. Jest to dosyć uniwersalne urządzenie, pomagające przy lokalizacji różnych przerw i zwarć. Można go wykonać w 2 wersjach. Wersja 1 przeznaczona jest do sprawdzania alternatora i obwodów a wersja 2 tylko obwodów. Jego zastosowanie opisałem już na stronie z opisem lokalizacji usterek elektrycznych alternatora. Tutaj opisze jego dalsze zastosowanie. 

Co jest potrzebne:
Żarówki szt. 2 - najlepiej 12V/50mA.
Diody prostownicze szt. 2 - dowolnego typu o prądzie 1A lub więcej (BYP401-50) .
Wyłącznik szt. 2. 

Oto schemat próbnika w wersji 1:

 

Można zrezygnować z wyłącznika W2 i zrobić stały mostek, jednak proponuję go zostawić - może się przydać przy jakiś innych zastosowaniach. 

Zastosowanie próbnika w wersji 1 .
Sprawdzanie połączeń z rozpoznaniem biegunowości.
UWAGA - WYKORZYSTANO NAPIĘCIE AKUMULATORA 
czyli do pomiarów musi być włączona stacyjka - przynajmniej do obwodów zasilanych po włączeniu zapłonu. 

Inny sposób pomiaru.

 UWAGA - ODWROTNOŚĆ POŁĄCZENIA NAPIĘCIA AKUMULATORA. 

W tym układzie wyłącznik W2 może być w dowolnym położeniu ale lepiej pozostawić go otwartym.

PRÓBNIK W WERSJI 2:

Układ i zastosowanie.
W tej wersji zmienia się tylko biegunowość baterii - zamiana plusa z minusem. Jest to wersja bardziej podręczna - można sprawdzać obwody bez konieczności zasilania z akumulatora ( po stacyjce). 

To tylko częśc możliwości próbnika - dalsze zastosowanie zależy od indywidualnych możliwości i potrzeb. Zachęcam do własnych prób.

UWAGA - NIE SPRAWDZAĆ ŻADNYCH WSKAŹNIKÓW NP. POZIOMU PALIWA.