Rys. 1. Budowa
alternatora :
Stator
(nazywany też stojanem - przyp. tłum.) jest nieruchomą częścią
alternatora. Zbudowany jest z izolowanej stalowej ramki z nawiniętymi 3
uzwojeniami. Elektrycznie uzwojenia te są rozłożone co 120 stopni na obwodzie
statora.
Rotor (nazywany też wirnikiem ) jest elektromagnesem zasilanym poprzez pierścienie
ślizgowe i szczotki. Kiedy pole magnetyczne wytwarzane przez rotor omiata
uzwojenia statora, indukowany jest w nich prąd o przebiegu sinusoidalnym. W
rezultacie otrzymujemy 3 napięcia przemienne; każde jest przesunięte w fazie
o 120 stopni w stosunku do sąsiednich (czyli napięcie 3-fazowe).
Aby przetworzyć prąd sinusoidalny na stały, niezbędny do ładowania
akumulatora, zastosowano pełnofalowy mostek prostowniczy. Zbudowany jest on z
6 dużych diod prostowniczych - patrz rys 2.
Rys 2.
Napięcie wyjściowe
jest wypadkową napięć przemiennych wszystkich 3 uzwojeń. Jest ono bardzo
zbliżone do napięcia stałego.
WZBUDZENIE
POLA MAGNETYCZNEGO Dla kontroli napięcia na wyjściu i podtrzymania właściwych
warunków ładowania akumulatora, prąd obwodu wzbudzenia jest regulowany.
Regulator jest półprzewodnikowym czujnikiem, który monitoruje napięcie
akumulatora. Kiedy jest ono niskie, prąd obwodu wzbudzenia jest zwiększany.
Napięcie
wzbudzenia jest dostarczane przez uzwojenia statora, prostowane przez trzy diody
(na schemacie są to te mniejsze diody). Są one całkiem małe ponieważ
maksymalny prąd obwodu wzbudzenia wynosi około 2 amperów. Regulator działa
jak element o zmiennej rezystancji, kontrolując przepływ prądu od małych
diod do obwodu wzbudzenia.
Do wzbudzenia alternatora stosuje się uzwojenie magnesujące, nawinięte na
wirniku o biegunach pazurowych. Możliwe są dwa układy wzbudzenia alternatora
: obcowzbudny i samowzbudny. W olbrzymiej większości alternatorów do
wzbudzenia stosuje się dodatkowe trzy diody o małym prądzie przewodzenia ( do
2A).. Układ tych diod tworzy prostownik półokresowy.
Rys.
4.
Kolorem czerwonym zaznaczony jest obwód prądu wzbudzenia alternatora.
(Uwaga: Na
schemacie przedstawiono alternator z zewnętrznym regulatorem. Inne typy, oraz
urządzenia z wewnętrznym regulatorem mogą mieć regulator umiejscowiony na
zacisku DF albo na zacisku D- . Zasada działania pozostaje ta sama.)
Gdy prędkość obrotowa alternatora rośnie, napięcie statora wzrasta dopóki napięcie na 3 małych diodach nie jest wystarczające do zasilania obwodu wzbudzenia. Kiedy to napięcie osiągnie poziom równy lub wyższy od napięcia akumulatora. Gdy napięcie z alternatora jest niższe ( niewystarczające) lampa żarzy się lub świeci.
WIĘKSZOŚĆ USTEREK ALTERNATORA MOŻNA WYKRYĆ POPRZEZ LAMPKĘ KONTROLNĄ !!!
REGULACJA
W jaki sposób regulator bada napięcie akumulatora skoro nawet nie jest do
niego podłączony? Odpowiedź jest następująca: Napięcie na zacisku D+ jest
niemal identyczne jak napięcie na zacisku B+ ponieważ spadek napięcia na małych
diodach jest prawie taki sam jak na dużych diodach prostowniczych.
Jeśli napięcie
akumulatora spada, obwód regulatora stwierdza ten fakt (na zacisku D+) i
podnosi prąd płynący przez DF dopóki napięcie akumulatora nie zostanie
przywrócone. Większość regulatorów ma również wbudowany układ
kompensacji temperatury. Zimny akumulator potrzebuje trochę większego napięcia
do pełnego naładowania. Czujnik temperatury w regulatorze zwiększa napięcie
ładowania w warunkach obniżonej temperatury otoczenia.
Ograniczniki prądu
nie są stosowane w regulatorach odkąd wewnętrzna, magnetyczna struktura
alternatora ogranicza maksymalny prąd jaki może zostać wytworzony.
CIĄGŁE ZAŁĄCZANIE I WYŁĄCZANIE OBWODU PRĄDU W WIRNIKU POWODUJE WYSTĘPOWANIE ZNACZNYCH PRZEPIĘĆ I ZAKŁÓCEŃ !!!!. SĄ ONE W WYSTARCZAJĄCYM STOPNIU KOMPENSOWANE W AKUMULATORZE.
Jest to regulator o działaniu dwustopniowym, w którym w stosunku do regulatora jednostopniowego niższa jest rezystancja rezystora dodatkowego przez co zmniejsza się wartość mocy rozłączanej przez styki przekaźnika. Regulacja napięcia alternatora jest dwustopniowa, przy czym tylko w pierwszym stopniu prąd przepływa przez rezystor dodatkowy. W drugim stopniu następuje zwarcie styków i zbocznikowanie uzwojenia wzbudzenia.
UWAGA !!! Napięcie alternatora nie może być większe od 14,6V. Przekroczenie tej wartości powoduje opad masy czynnej z płyt akumulatora - brunatne zabarwienie elektrolitu. Prawidłowe napięcie powinno mieścić się w zakresie 13.5V do 14,5V.