INNE CIEKAWOSTKI

APARAT ZAPŁONOWY Z CZUJNIKIEM HALLA

W układzie zapłonowym z czujnikiem Halla wszystkie funkcje sterujące związane z rozruchem i pracą silnika przejmuje ECU. Sygnał o obrotach silnika jest przesyłany z czujnika Halla zac. 1 do ECU zac. B5. Następnie sterownik wysyła sygnał do modułu zapłonowego, gdzie jest wzmocniony i wysterowuje cewkę zapłonową. Awaria czujnika Halla powoduje unieruchomienie silnika. Sterownik nie otrzymuje sygnału o obrotach silnika i nie wysyła impulsu do modułu zapłonowego w związku z tym nie jest wysterowana cewka zapłonowa i nie ma iskry na świecach oraz nie jest uruchomiona pompa paliwa.

ECU

ECU ma wpływ na:
· ustalenie czasy wtrysku
· wyprzedzenie zapłonu
· regulację obrotów biegu jałowego
· odcinanie paliwa podczas hamowania silnikiem

Benzyna jest wtryskiwana do silnika w ściśle określonym czasie i pod stałym ciśnieniem co zapewnia bardzo precyzyjne ustalanie składu mieszanki. Zmniejszenie lub zwiększenie ciśnienia paliwa powoduje niestabilną pracę silnika i trudności z jego uruchamianiem.
Obroty biegu jałowego regulowane są przez zawór powietrza dodatkowego (silniczek krokowy), którego cewki są sterowane przez ECU.
Czas wtrysku i kąt wyprzedzenia zapłonu są zaprogramowane w sterowniku w tzw. "Mapie Charakterystyk" i są dobierane odpowiednio do stanu pracy silnika.

Informacje o stanie pracy silnika są przekazywane do ECU z następujących czujników:
· sonda lambda określa zawartość tlenu w spalinach, czyli pośrednio skład mieszanki paliwowej.
· MAP sensor określa obciążenie silnika poprzez pomiar zmian ciśnienia w układzie dolotowym.
· potencjometr przepustnicy określa obciążenie silnika mierząc kąt otwarcia przepustnicy.
· czujnik temperatury określa tmperaturę pracy silnika.
· czujnik Halla w aparacie zapłonowym określa obroty silnika oraz położenie tłoka.

Sterownik zastosowany w silniku C14NZ wyróżnia się brakiem wymiennej pamięci EPROM zwierającej mapę charakterystyk, co powoduje konieczość wymiany całego sterownika przy uszkodzeniu pamięci. 

PRZYPORZĄDKOWANIE STYKÓW STEROWNIKA C14NZ

A1 - sterowanie przekaźnika pompy paliwa
A2 - wolny
A3 - wolny
A4 - wolny
A5 - sterowanie masą lampki kontrolnej
A6 - zasilanie ECU po zapłonie
A7 - wolne
A8 - linia danych ALDL
A9 - inicjacja diagnozy
A10 - sygnał nadajnika impulsów drogi
A11 - masa czujnika podciśnienia i czujnika temperatury
A12 - masa stopnia mocy ECU


B1 - zasilanie pamięci usterek
B2 - wolny
B3 - masa czujnika Halla
B4 - wolny
B5 - czujnik Halla sygnał
B6 - wolny
B7 - wolny
B8 - wolny
B9 - wolny
B10 - sygnał włącznika park/neutral
B11 - wolny
B12 - wolny


C1 - wolny
C2 - wolny
C3 - przewód do cewki silniczka krokowego zac. B
C4 - przewód do cewki silniczka krokowego zac. A
C5 - przewód do cewki silniczka krokowego zac. C
C6 - przewód do cewki silniczka krokowego zac. D
C7 - wolny
C8 - wolny
C9 - wolny
C10 - sygnał czujnika temperatury
C11 - sygnał czujnika podciśnienia
C12 - wtyk oktanowy
C13 - sygnał potencjometru przepustnicy
C14 - zasilanie potencjometru przepustnicy i czujnika podciśnienia
C15 - wolny
C16 - zasilanie ECU


D1 - masa stopnia końcowego
D2 - masa potencjometru przepustnicy
D3 - wolny
D4 - EST sygnał do modułu zapłonowego
D5 - zasilanie 5V aparatu zapłonowego
D6 - masa
D7 - sygnał sondy lambda
D8 - wolny
D9 - wolny
D10 - wolny
D11 - wolny
D12 - wolny
D13 - wolny
D14 - wolny
D15 - wolny
D16 - sterowanie masą wtryskiwacza