Opis
blokady Eap.
Krótka charakterystyka blokady.
Dwukierunkowa blokada liniowa typu Eap oparta jest na bazie urządzeń sbl typu "Eac".
Została wszechstronnie przebadana przez COBiRTK, a
wyniki badań ujęto w pracy nr 3359/20 w 1987 r. Jest ona odporna na przerwy i
zwarcia na liniach kablowych ( jeden tor - 2 żyły w kablu). Zapewnia
bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów na szlakach jedno i
wielotorowych.
Nowością są rozszerzone funkcje informacyjne pomiędzy dwoma posterunkami
ruchu. Na następny posterunek przekazywana jest informacja o podanym sygnale
"Wolna droga" (pulsująca czerwona strzałka "Przyjazd")
oraz automatycznie przekazywana jest informacja o ustawieniu semafora na
sygnał "stój" ( czerwona stała strzałka "Przyjazd -
odpowiednik bloku początkowego). Informacje te przekazywane są w czasie
rzeczywistym.
Inne
pozytywne cech tej blokady to:
1. Łatwa i
sugestywna obsługa blokady przez służbę ruchu.
2. Odporność na niewłaściwą obsługę.
3. Odporność na wszelkie sygnały zakłócające np. WN.
4. Transmisja sygnału na linii dwuprzewodowej.
5. Bezproblemowa ( za małymi wyjątkami ) współpraca z istniejącymi
urządzeniami srk np. EON, IT, Iz, itp.
6, Eliminacja wkładek blokowych blokady przekaźnikowe ( bardzo zawodnych).
7. Eliminacja obwodów WN .
8. Możliwość prowadzenia po jednym torze ruchu dwukierunkowego.
Do najczęściej występujących usterek można zaliczyć :
1. Samoczynne zablokowanie się
blokady przy zaniku napięcia sieci.
Usterka ta występuje dosyć
często i jest ona spowodowana zbyt długim czasem przejścia zasilania z sieci
na przetwornicę. Teoretycznie czas ten nie powinien być dłuższy niż 2 sek.
Jednakże jak wykazuje praktyka nawet przy krótszym czasie przejścia blokada
czasami sama przejść w stan zablokowany. Jest to spowodowane obniżeniem się
napięcia na przekaźnikach Lzs i Pwl.
Na skutek tego przekaźniki opadają. Przyczyn może być dużo np. : za małe
napięcie stałe, za duża oporność linii, upływność kondensatora 2200 uF itp. Problem byłby rozwiązany przy zastosowaniu
zespołu ERL 10018. Niestety nie jest on produkowany.
2.
Nadmierne nagrzewanie się rezystora dołączonego do zacisku 02 zespołu ZPG
20103.
Nadmierne nagrzewanie się
rezystora zasilającego EON oraz ZPG powoduje przepalenie się obwodów
drukowanych na płytce. Czasami nadpaleniu ulega nawet powierzchnia
płytki. Usterka ta występuje w nowych wersjach półek EAP i daje się
łatwo wyeliminować poprzez zastosowanie zewnętrznego rezystora zasilającego
EON. Półki blokady powinny być wyposażone tylko w rezystor ograniczający
napięcie do ZPG. Urządzenie EON powinno być zasilane osobnym
rezystorem.
Poza tym nie spotyka się jakiś
poważniejszych usterek w tego typu blokadzie. Na terenie naszej sekcji jest
kilka posterunków wyposażonych w tą blokadę. Od kilku lat poza w/w usterkami
nie spotkałem się z żadną inną poważniejszą usterką. Mogę śmiało powiedzieć
że jestem z niej zadowolony ( a gdyby tak mieć jeszcze ERL 10018 ? .
Marzenie. )
Podstawowe elementy
Przekaźniki typu RK12... , IRF..., zestaw
elektroniczny ERL 10014, transformatory liniowe i zasilające oraz inne płytki
z elektroniką. Elementy te są fabrycznie umieszczane i połączone na jednej
półce. Jedna półka obsługuje jeden tor na danym posterunku i współpracuje
tylko z taką samą półką na drugim posterunku.
Przekaźnik wtykowy RK 12... pod względem konstrukcyjnym
różni się od innych przekaźników. Zawiera on w jednej obudowie dwa niezależne
przekaźniki. Wykorzystane są jako :
RK 12114 - Wbl,
Poz ( włączenie blokady , pozwolenia dla
sąsiedniego posterunku )
RK 12114 - Zwbl, Jc
( zwolnienia blokady, liniowy odbierający sygnał przemienny )
RK 12614 - Pwl, Zp
( przeciwwtórności liniowej , zwrotu pozwolenia
)
RK 12614 - Lzs, Nc (
liniowy zajętości szlaku, nadawanie sygnału przemiennego )
RK 12815 - Dp, Op (
dania pozwolenia, otrzymania pozwolenia )
Przekaźniki pomocnicze typu IRF ... wykorzystane są jako:
IRF 51004 - pWy
( wyjazdu z sąsiedniej stacji)
IRF 51101 - oWbl, StKo, PmStkp (odwołania włączenia blokady, sterujący
końcowy, stwierdzenie końca pociągu)
IRF 51102 - dKo (doraźny końcowy)
IRF 51104 - dPo ( doraźny początkowy )
Można również stosować przekaźniki typu IRF 51103.
Inne elementy blokady to:
Przekaźnik ZPG 20103.
Transformator REJ 10112 - Tr 1 ( zasilania linii
i zespołu ZE )
Transformator TvL 800/800 - TrL
( liniowy separujący sygnały prądu przemiennego i stałego )
Zestaw elektroniczny ERL 10014 - ZE ( katalogowo można stosować ERL
10018 - ale to tylko teoria. W praktyce okazało się że nie jest produkowany z
powodu braku zainteresowania użytkowników. A szkoda - byłby bardzo naprawdę
przydatny. )
Liczniki teletechniczne - PmSkp, dPo, dKo.
Dzwonek, lampki na pulpicie i
przyciski manipulacyjne :
Wbl, oWbl -
włączenia i wyłączenia blokady ( jeden przycisk )
Poz - pozwolenia
Ko - końcowy
dKo - doraźny końcowy
dPo - doraźny początkowy
PmStkp - pomocniczy stwierdzenia końca pociągu
Podstawowe parametry blokady.
- napięcie przemienne w obwodzie liniowym
50-70V .
- prąd przemienny w obwodzie liniowym 5-7 mA.
- napięcie stałe w obwodzie liniowym 50-70V.
- prąd stały w obwodzie liniowym 20-30 mA.
- liczba żył w kablu zależnościowym - 2.
Po regulacji napięć powinny one wynosić :
- zacisku 13-15 ERL - 30
- 50 V
- zacisku 14-16 ERL - 50 - 80V
- zasilanie Ic
- około 30V
- zasilanie Pwl
- najlepiej > 14V
Napięcie i prąd na linii zależny jest od
długości szlaku.
|