OPISY : |
||||
SCHEMATY |
Po
naciśnięciu Wbl i nie otrzymaniu
pozwolenia, doprowadzenie blokady do stanu zasadniczego jest możliwe poprzez
wyciągnięcie przycisku oWbl.
Po naciśnięciu przycisku Wbl np.
na stacji A wzbudzają się przekaźniki Wbl
i Nc, co powoduje wysłanie do stacji B napięcia przemiennego. Na stacji B wzbudza się
przekaźnik Ic. Wyciągnięcie przycisku oWbl ( na stacji A) powoduje wzbudzenie przekaźnika
oWbl. Przekaźnik ten powoduje odwzbudzenie
przekaźnika Wbl i Nc
na stacji A a w konsekwencji przekaźnika
Ic na stacji B. Blokada wraca do stanu
zasadniczego.
Przypadek
ten zachodzi wtedy, gdy jest włączony kierunek a zachodzi potrzeba jego zmiany
na przeciwny.
Włączony jest przykładowo kierunek ze stacji A do stacji B. Na stacji
A wzbudzone są przekaźniki Pwl, Dp, i Op a na stacji
B - przekaźnik Lzs. Doprowadzenie blokady
do stanu zasadniczego wymaga w tym przypadku obsługi urządzeń na obu stacjach.
Proces zwalniania rozpoczyna stacja mająca pozwolenie ( w tym przypadku stacja
A). Po naciśnięciu przycisku oWbl
następuje wzbudzenie przekaźnika oWbl.
Wzbudzony oWbl powoduje odwzbudzenie
przekaźnika Op w obwodzie:
-24V, zależności stacyjne, 17-27/ps,13-14/Pwl,
13-14/oWbl, 3-4/Wbl, cewka
B przekaźnika Op, +24V
Wzbudzony przekaźnik Pwl i odwzbudzony Op zamykają obwód do przekaźnika Nc.
Na linię wysyłane jest napięcie przemienne. Na stacji B wzbudza się Ic. Na pulpitach obu stacji migają białym światłem strzałki
zwalnianego kierunku. Na stacji B po wyciągnięciu przycisku oWbl
następuje wzbudzenie przekaźnika oWbl. Spowoduje to
wzbudzenie przekaźnika Zwbl w obwodzie :
-24V, 7-8/Dp, cewka przekaźnika Zwbl, 1-2/Ic, 21-22/Lzs, 22-12/oWbl, +24V
Wzbudzony przekaźnik Zwbl powoduje zmianę
polaryzacji napięcia stałego na linii, co jest przyczyną odwzbudzenia
przekaźników Lzs i Pwl.
Na stacji A odwzbudzony przekaźnik Pwl
przerywa obwód przekaźnika Nc. Ten z kolei
powoduje odwzbudzenie przekaźnika Ic na stacji
B. Teraz występuje już typowa końcowa faza zwalniania blokady czyli wzbudza
się Nc na stacji B, Zp
na stacji A, itd.
Po
ustawieniu semafora wyjazdowego na sygnał "Wolna droga" a następnie
na "Stój" bez wyjazdu pociągu , blokada liniowa zachowuje się tak
samo jakby pociąg faktycznie wyjechał na szlak. Doprowadzenie
blokady do stanu zasadniczego będzie możliwe dopiero po faktycznym wyjeździe
pociągu na szlak i jego przybyciu na następną stację. Pociąg ten może być
wyprawiony na sygnał zastępczy lub rozkaz pisemny po wprowadzeniu odpowiednich
obostrzeń.
W przypadku
braku możliwości ustawienia semafora wyjazdowego na sygnał zezwalający przy
prawidłowym ustawieniu kierunku blokady, obsługa blokady wymaga użycia
przycisku dPo. Użycie przycisku jest
rejestrowane. Wskutek użycia tego przycisku blokada ustawia się tak, jakby
pociąg wyjechał na szlak na sygnał zezwalający.
Wjazd na sygnał zastępczy lub rozkaz pisemny jest analogiczny jak przy innym
typie blokady.