Do
nastawiania zwrotnic w urządzeniach mechanicznych scentralizowanych potrzebna
jest :
1.
Dzwignia zwrotnicowa
2.
Pędnia elastyczna
3.
Naprężacz
4.
Zwroty załomowe
5.
Napęd zwrotnicowy.
Dzwignie zwrotnicowe
ustawione są na ławie dźwigniowej. Każda dźwignia składa się z podstawy, w
której umieszczona jest oś dźwigni, trzonu dźwigni osadzonego na tej osi oraz
tarczy linkowej. Trzon dźwigni nie jest na stale z tarczą linkową, lecz za
pomocą dźwigienki sprzęgającej. Do rozprzęgnięcia trzona z tarczą potrzebna
jest różnica sił, wynosząca 85 kG, działająca na jeden z ciągów pędni. Podczas
przestawiania dźwigni, mimo że różnica sił jest większa do 85 kG, nie nastąpi
rozprzęgnięcie dźwigni, gdyż pręt zapadkowy uniemożliwia to swoimi występami.
Rozprzęgnięcie dzwigni sygnalizowane jest odpowiednim wskaźnikiem. Wartość siły
rozprzęgania ustawiamy za pomocą regulacji naciągu sprężyny sprzęgającej (sposób
regulacji prawdopodobnie kiedyś również opiszę).
Dzwignie
zazwyczaj znajdują się w położeniu górnym ( plusowym) co odpowiada zasadniczemu
położeniu zwrotnicy. Po przełożeniu dźwigni do położenia dolnego ( minusowego)
powoduje przesunięcie pędni o 500 mm. Jest to tak zwany skok pędni. W
niektórych przypadkach np. przy zwiększonych długościach trasy pędni wymagany
jest skok pędni wynoszący 600 mm.
Dzwignie
zwrotnic biorących udział w przebiegu są w różny sposób kontrolowane i zamykane
w wymaganym położeniu ( zamki poddźwigniowe, skrzynia zależności).
Rys. 51. Działanie sprzęgła dźwigni zwrotnicowej
a - stan zasadniczy, b - rozpoczęcie przekładania dźwigni, c - dźwignia
rozprzęgnięta (w lewo)
d - częściowe rozprzegniecie dźwigni przy zamkniętej drodze przebiegu; l -
dźwigienka sprzęgająca,
2 - sprężyna sprzęgająca, 3 - występ sprzęgający tarczy linkowej, 4 - wskaźnik
rozprzęgnięcia dźwigni
5, 6, 7i 9 - występy pręta zapadkowego, 8 - wieniec zamykający, 10 -
występ dźwigienki sprzęgającej,
11 -nadlew tarczy linkowej
Do
przenoszenia ruchu dźwigni nastawczej na napęd (zwrotnicowy, wykolejnicowy,
sygnałowy lub rygiel) służy elastyczna pędnia drutowa. W pędniach
sygnałowych stosuje się ocynkowany drut stalowy o średnicy 4 mm natomiast w
pozostałych pędniach - o średnicy 5 mm. W miejscach w których pędnia zmienia
kierunek o kąt większy niż 5 stopni oraz na zwrotach załomowych, naprężaczach,
dźwigniach, napędach itp. stosuje się linki stalowe o średnicy 5.5 - 6 mm, z
wkładką konopną ( niestety nowe linki mają wkładkę z jakiegoś włókna syntetycznego
).
Dopuszczalne
długości pędni drutowych od dźwigni nastawczych do napędów nie powinny
przekraczać :
1.
350 m - przy nastawianiu zwrotnic i
wykolejnic
2.
500 m - przy ryglowaniu zwrotnic i wykolejnic
3.
1200 m - przy nastawianiu semaforów i tarcz
ostrzegawczych wspólną dźwignią
4.
1500 m - przy nastawianiu tarcz
ostrzegawczych oddzielną dźwignią.
Długości te
mogą być zwiększone w szczególnych przypadkach pod warunkiem zastosowania
odpowiednich urządzeń zmniejszających opory pędni.
Przy załamaniu
się pędni w granicach 5 - 30 stopniu należy stosować zwroty odchylne, a
przy ponad 30 stopni - zwroty załomowe. Długości linek muszą być zgodne
z wytycznymi, ujętymi w instrukcji E20. Połączenia pędniowe wykonuje się za
pomocą spon pędniowych, złączy i końcówek. Złącza należy rozmieszczać w ten
sposób, aby podczas przesuwu pędni nie zaczepiały się o siebie. Każda pędnia
powinna posiadać co najmniej dwie spony pędniowe ( dla umożliwienia wykonywania
prób zerwania pędni) oraz po jednej śrubie naprężnej na każde 350m pędni. Śruby
naprężne powinny być również umieszczone pomiędzy dźwignią nastawczą a
naprężaczem. Śruby naprężne muszą być zabezpieczona przed samo rozkręcaniem za
pomocą zawleczek. Nie jest wskazane malowanie spon pędniowych i śrub naprężnych
lecz tylko ich natłuszczanie smarem stałym.
W pędniach
nadziemnych stosuje się słupki z krążkami prowadniczymi. Słupki dla pędni
drutowej sygnałowej ( średnica 4 mm) umieszcza się co 12 m a dla pozostałych -
co 10 m. W łukach odległości te wynoszą odpowiednio 10 i 8 m.
Pędnie
podziemne prowadzi się w kanałach stalowych o długości do 2 m. Jeżeli odległość
pędni między drutami wynosi 40 mm ( prowadzonej wzdłuż toru) to stosuje się
następujące wielkości kanałów :
1.
I - dla 2 par pędni
2.
II - dla 4 par pędni
3.
III - dla 6 par pędni
4.
IV - dla 8 par pędni
5.
V - dla 10 par pędni
6.
VI - dla 12 par pędni
Przy
wyjściach z nastawni odległość między drutami wynosi 140 mm.
Montaż linek w pędniach zwrotnicowych,
wykolejnicowych i ryglowych
Naprężacze
służą do :
·
ciągłego utrzymywania naprężenia pędni
wynoszące 700 N
·
wyrównywania zmian długości pędni
spowodowanych zmianami temperatury
·
przy zerwaniu pędni drutowej doprowadzić
zwrotnicę do końcowego położenia oraz spowodować rozprzęgnięcie dźwigni
·
przy zerwaniu pędni sygnałowej doprowadzić do
nastawienia na semaforze sygnału "Stój"
Naprężacze
dzielimy na wewnętrzne umieszczone w nastawni oraz zewnętrzne umieszczone poza nastawnią.
Wewnętrzne dzielą się na pojedyncze oraz grupowe.
. Komora naprężaczy wewnętrznych pojedynczych
Pod względem
przeznaczenia naprężacze dzielimy na zwrotnicowe i sygnałowe.
Naprężacz
jest tak skonstruowany, że podczas przestawiania dźwigni nastawczej nie
dopuszcza się do unoszenia ciężarów, lecz powoduje przesuw pędni. Zadanie to
wykonuje urządzenie zaciskowe, współpracujące z zębatką.