Zamki zwrotnicowe zamykane są
specjalnymi kluczami. Klucze wykonane są w 24 kształtach oraz posiadają 6 grup
wycięć. W sumie występują więc 144 rodzaje kluczy. Na danej stacji rejestr
klucza nie powinien się powtarzać.
Zamki te służą do zamykania
zwrotnic. Mają one szerokie zastosowanie w urządzeniach mechanicznych
kluczowych. Są one stosowane również w przypadkach awarii ( np. zerwanie pędni
napędu mechanicznego) lub gdy rozjazd wymaga dodatkowego zamknięcia z różnych
powodów. Zależność uzyskuje się poprzez zamknięcie iglicy odsuniętej (
odlegającej). Po zamknięciu zamka i wyjęciu klucza nie jest możliwe odjęcie
zamka od zwrotnicy, ani jej przestawienie. Oczywiście dla pełnego
zabezpieczenia zwrotnicy wymagana jest droga oporowa zamknięcia nastawczego
wynosząca min. 5 mm.
Dla każdego typu szyn stosuje się
inny typ zamka. Różnią się one długością trzpienia i kształtem obudowy
współpracującej z opornicą.
Służy on również
służą do zamykania zwrotnicy. Zamykają i kontrolują położenie obu iglic -
dolegającej i odlegającej. Zamki ryglowe dzielą się na pojedyncze i podwójne.
Zamek pojedynczy zamyka iglice tylko w jednym położeniu, a zamek podwójny w obu
położeniach.
Zamki ryglowe stosuje się :
1.
do zwrotnic
przejeżdżanych na ostrze przez pociągi pasażerskie z prędkością większą niż 40
km/h
2.
do zwrotnic
najeżdżanych na ostrze wyłącznie przez pociągi towarowe z prędkością większą
niż 50 km/h
3.
do zwrotnic
na szlaku
Zaleca się stosować zamki ryglowe
dla zwrotnic przejeżdżanych na ostrze przez pociągi pasażerskie z szybkością
mniejszą niż 40 km/h.
W innych przypadkach należy stosować zamki trzpieniowe.
Zamki wykolejnicowe zabudowane są
na wykolejnicach. Mogą zamykać wykolejnicę w położeniu otwartym jak również w
zamknięty.
Literatura:
1 - WTB-E10
2 - Instrukcja E-20
3 - "Mechaniczne urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego". A.
Mikulski.