Bardzo
dobry opis urządzeń ( w postaci pliku .pdf) znajduje się tutaj.
1.
Pod względem spełnianych funkcji dzielą się
na:
a) stacyjne
b) liniowe
- samoczynna blokada liniowa
- półsamoczynna blokada liniowa
c) kontroli prowadzenia pociągów
- punktowego oddziaływania
- odcinkowego oddziaływania
- ciągłego oddziaływania
d) zdalnego sterowania
- na liniach kolejowych
- na stacjach
e) zabezpieczenia ruchu na przejazdach ( kat. A, B, C)
- rogatki mechaniczne
- rogatki elektryczne
- samoczynna sygnalizacja przejazdowa
f) sterowania rozrządem
2.
Ze względu na sposób realizacji zależności
oraz funkcji nastawczych :
a ) mechaniczne
- kluczowe
- scentralizowane
b) elektryczne
- suwakowe
- przekaźnikowe
- komputerowe
Sygnalizatory
przytorowe ze względu na konstrukcję dzielą się na kształtowe i świetlne.
1.
pociągowe - semafory. tarcze
ostrzegawcze, sygnalizatory powtarzające, sygnalizatory sygnału zastępczego,
tarcze ostrzegawcze przejazdowe.
2.
manewrowe - tarcze manewrowe i rozrządowe.
1.
wjazdowe
2.
wyjazdowe ( w tym również grupowe)
3.
drogowskazowe
4.
odstępowe ( obsługiwanie i samoczynne)
5.
zaporowe
6.
osłonne.
Rodzaje
przebiegów
1.
Pod względem organizacji ruchu dzielą się na:
- pociągowe
- manewrowe
2.
Ze względu na występowanie uzależnienia
zwrotnic i sygnalizatorów dzielą się na :
- zorganizowane
- niezorganizowane
3.
Ze względu na sposób uzależnienia zwrotnic
przebiegi zorganizowane dzielą sie na:
- zamykane
- utwierdzane
4.
Pod względem techniczno-ruchowym przebiegi
zorganizowane dzielimy na:
- zasadnicze lub wariantowe
- z zatrzymaniem lub bez zatrzymania
Są to
przebiegi które nie mogą się odbywać jednocześnie. Jako przebieg sprzeczny
uznaje się przebiegi, których:
1.
drogi przebiegów krzyżują się
2.
drogi przebiegów pokrywają się na pewnej
długości jazdy
3.
drogi przebiegów wymagają odmiennego położenia
zwrotnicy lub wykolejnic
4.
droga ochronna zbiega się z drogą jazdy, z
wyjątkiem przebiegów bez zatrzymania
5.
uznanie za sprzeczne wynika ze względów
bezpieczeństwa lub organizacji ruchu.
Wykluczenie
przebiegów sprzecznych uzyskuje się poprzez odmienne położenie zwrotnic lub
wykluczenie specjalne.
Literatura:
1 - Instrukcja WTB-E10.