POPRZEDNI

     

9.     OKRESOWA KONTROLA I KONSERWACJA

Czujnik torowy EON-6 podlega okresowej kontroli w czasie jego eksploatacji. Zaleca się aby po jego zainstalowaniu przeprowadzić pierwszą kontrolę w ciągu tygodnia od zainstalowania. Podczas tej kontroli należy sprawdzić wszystkie połączenia elektryczne szczególnie przewodów dołączeniowych do toru na listwach zaciskowych, przepustach izolacyjnych i listwach regulacji napięcia wewnętrznego. Następnie należy sprawdzić działanie czujnika wg pkt. 8.3 .
Podczas dalszej eksploatacji zaleca się okresową kontrolę instalacji działania raz na pół roku, najlepiej na wiosnę (maj) i na jesień (listopad).
Jeżeli podczas kontroli stwierdzi się nieprawidłowości w instalacji należy je usunąć, jeżeli stwierdzi się niewłaściwe działanie, należy przeprowadzić kontrolę działania. Obudowę czujnika oraz jego wnętrze należy czyścić nie dopuszczając do zbierania się zanieczyszczeń. W przypadku potrzeby odnowienia powłok lakierniczych należy zastosować lakiery o takich kolorach jakie stosuje producent.

10.   USZKODZENIA I SPOSOBY ICH USUWANIA

Na działanie czujnika torowego EON-6 wpływają uszkodzenia zewnętrzne i wewnętrzne. Najczęstszymi są uszkodzenia zewnętrzne takie jak urwania przewodów dołączeniowych (linek) do toru i urwania łączników szynowych (w przypadku długich stref działania). Przed tego typu uszkodzeniami można się zabezpieczać dobrą jakościowo instalacją i profilaktycznym usuwaniem elementów zagrożonych uszkodzeniem (np. naderwane przewody dołączeniowe wymienić zanim się przerwą). Zaleca się aby przy usuwaniu np. jednego uszkodzonego przewodu dołączeniowego, skontrolować wszystkie pozostałe i ewentualnie wymienić lub naprawić te które zagrażają uszkodzeniom w najbliższym czasie.
Ze względu na trudności w usuwaniu tego typu uszkodzeń w czasie zimy zaleca się przy jesiennej kontroli czujnika torowego naprawić wszystkie elementy mogące zagrozić uszkodzeniem w zimie.
Uszkodzenia wewnętrzne to uszkodzenia w samym czujniku torowym. Najczęściej mogą to być niesprawne połączenia na listwach zaciskowych, uszkodzenie bezpiecznika lub zespołu elektronicznego. Niesprawne połączenia usunąć przez właściwe dokręcenie połączeń przewodów a w przypadku bezpiecznika wymienić wkładkę bezpiecznikową lub sprawdzić i poprawić działanie sprężyny dociskowej w główce bezpiecznika.
W przypadku uszkodzenia zespołu elektronicznego, co najczęściej jest wynikiem silnych wyładowań elektrycznych podczas burzy w najbliższym sąsiedztwie czujnika torowego, należy wymienić cały zespół elektroniczny na nowy. Wymienić również odgromniki teletechniczne i warystory zainstalowane na wejściach odbiorników. Zespół elektroniczny, warystory i odgromniki przesłać do sprawdzenia i naprawy w uprawnionym punkcie napraw. Wymiana zespołu elektronicznego odbywa się przez odkręcenie z listew zaciskowych przewodów wychodzących z zespołu oraz przez odkręcenie czterech wkrętów M4 mocujących zespół do wspornika. W miejsce uszkodzonego zespołu można zainstalować jedynie taki sam zespół zamienny (takie samo oznaczenie zespołu) zgodnie z projektem zabudowy urządzeń. Podłączenie przewodów zespołu do listew zaciskowych ułatwiają oznaczniki na przewodach, na których podane są numery listwy zaciskowej.
Przy wymianie zespołu można korzystać za schematu montażowego umieszczonego wewnątrz pokrywy skrzyni.
Stwierdzenie, że uszkodzony jest zespół elektroniczny może być podjęte dopiero po sprawdzeniu wszystkich połączeń elektrycznych, bezpiecznika i sprawdzeniu napięć. W tym celu należy sprawdzić napięcie wyjściowe prądu zmiennego nadajnika na zaciskach D1, D2 lub K1, K2. Napięcie to powinno wynosić powyżej 0,5V, wówczas nadajnik jest dobry. Następnie należy sprawdzić czy na wejście (wejścia) odbiornika (odbiorników) przychodzi z toru właściwe napięcie. Pomiar tego napięcia (prądu zmiennego) wykonuje się na listwach zaciskowych na zaciskach 1, 2 lub / i 7, 8. Jeżeli wartość napięcia wejściowego odbiornika jest powyżej 0,4V to odbiornik powinien działać. Pomiar napięcia wejściowego odbiornika jest miarodajny jeżeli w torze nie ma innych sygnałów prócz sygnału nadajnika badanego obwodu. Sprawdzenie odbiorników odbywa się przez pomiar zmiany ich oporności wyjściowej (wg danych technicznych) lub pomiar napięć wyjściowych (prądu stałego) odbiorników pracujących w układzie zależnościowym np. sygnalizacji przejazdowej (wówczas należy się upewnić, że do wyjść odbiorników dochodzi właściwe napięcie zewnętrzne np. z urządzeń sygnalizacji przejazdowej).
W przypadku pomiaru oporności wyjściowej odbiornika (omomierzem) należy koniecznie odłączyć przewód wyjścia odbiornika np. z zacisku 5 lub 11 tak aby w pomiarze nie przeszkadzało napięcie dochodzące z szafy sygnalizacji przejazdowej.

11.  OPAKOWANIE, PRZECHOWYWANIE, TRANSPORT

Czujnik posiada opakowanie fabryczne typu MAP-1 chroniące podczas transportu przed uszkodzeniami. W czasie transportu (dowolnymi środkami transportu) można urządzenia układać maksymalnie w dwóch warstwach. Między urządzeniami nie powinno być luzów aby się nie przesuwały. Stojaki są transportowane oddzielnie (odkręcone od skrzyni). Śruby mocujące stojak do skrzyni są wkręcone do skrzyni i mocują tam tuleje izolacyjne. Urządzenia powinny być układane zgodnie ze znakami transportowymi umieszczonymi na skrzyni i widocznymi poprzez opakowanie fabryczne. Czujniki torowe mogą być przechowywane w pomieszczeniach zamkniętych o wilgotności względnej do 80% i temperaturze otoczenia 0 ¸ 50oC.

11.   WYKAZ CZĘŚCI ZAMIENNYCH

Tablica 5

Lp.

Nazwa części

Oznaczenie

Uwagi

Producent

1.       

Zespół czujnika

MER-112202

(MER-112201)

wg tabl. 1

Adtranz Zwus

2.       

Zespół czujnika

MER-112302

(MER-112301)

wg tabl. 2

Adtranz Zwus

3.       

Zespól izolatora przepustowego z odgromnikiem

MZB-205002

 

Adtranz Zwus

4.       

Dławik kablowy o średnicy wewnętrznej f21mm

KVC-9001

 

Adtranz Zwus

5.       

Odgromnik teletechniczny

OG-280/6

 

POLAM

lub Odgromnik

MER-221702

 

Adtranz Zwus

6.       

Listwa zaciskowa

(13-14)

(1-6)

(7-12)

 

MVA-22213

MVA-26201

MVA-26207

 

Adtranz Zwus

7.       

Wkładka bezpiecznikowa

Mb-k/45 0,5A

 

Elektrotech. Sp. Pracy „1-Maja” Kraków

8.       

Klucz do śrub z łbami trójkątnymi

MYK-1010

 

Elektrotech. Sp. Pracy „1-Maja” Kraków

9.       

Warystor

WD-270/1-0,18-2

 

Telpod

Uwaga:  Przy instalacji czujnika EON-6 wg rys. 8 i 9 gdy przewody dołączeniowe do odbiornika są połączone bezpośrednio do przepustów izolacyjnych EON-6 należy w skrzyni wykonać dodatkowe połączenia przewodem w izolacji f1mm między przepustami J1-J2  a  LzB 1-2 lub 7-8 oraz między C1-C2  a  LzA 1-2 lub 7-8.

-  K O N I E C  -

Producent:
Adtranz Zwus Sp. z o. o.
ul. Modelarska 12
40-142 Katowice