Wymagania stawiane niektórym obwodom torowym i ich podzespołom.

Wytyczne stosowania jednotokowych obwodów zwrotnicowych z kondensatorami.

Obwód izolowany z jednotokowym przepływem prądu trakcyjnego może być stosowany jako obwód zwrotnicowy doraźnie, do czasu zastosowania innych środków zapobiegających wpływom trakcyjnym ( na. transformatorów ze szczeliną REJ 1511 lub dławików ZLB 0240). Obwód ten różni się od innych obwodów zastosowaniem na odbiorze obwodu szeregowych kondensatorów elektrolitycznych o pojemności 2 x2200 mF. Kondensatory należy umieścić w skrzynce ochronnej LS10. Muszą one spełniać następujące warunki :
    a) pojemność - 2200 mF.
    b) napięcie pracy - 100 V
    c) temperatura pracy - 233 K do 343 K ( - 400 C do + 700 C)
Wymagania te spełniają kondensatory elektrolityczne aluminiowe typu 1 rodzaj 61/L.

Obwody te powinny być zasilane z transformatora REJ 1101. Rezystancja pętli zasilającej powinna wynosić 2 - 4 W. Gdy rezystancja pętli jest większa to rezystor ograniczający powinien być wyłączony z obwodu. Po zamontowaniu kondensatorów  fazy na uzwojeniu torowym i lokalnym nie powinny ulec zmianie i wynosić 900 i 300 .przy takich fazach przekaźnik powinien przyciągać przy napięciu 6 V ( mierzonym na zaciskach torowych). Po zamontowaniu kondensatorów należy sprawdzić usterek ( zwarć) w szynowych złączach izolowanych. 
Napięcia na uzwojeniu torowym przekaźnika nie powinno być większe niż:
    a) 15 V dla odcinków w stanie suchym lub zmarzniętym - zaleca się 12 V
    b) 8-9 V dla odcinków w stanie bardzo mokrym.
Przed montażem kondensatorów i regulacją napięcia torowego należy usunąć wszystkie uszkodzenia w obwodzie torowym, a w szczególności uszkodzenia w sieci powrotnej prądu trakcyjnego .
Co 14 dni należy przeprowadzać kontrolę pojemności kondensatorów. W przypadku zmian pojemności należy je natychmiast wymienić na nowe lub wrócić do stanu poprzedniego ( bez kondensatorów).
Przeglądy i pomiary napięć przeprowadzać zgodnie z instrukcją E 24.


Instrukcja stosowania na PKP zastępczych niemiedzianych linek dławikowych.

/ Opracowano na podstawie instrukcji wydanej przez PKP CENTRUM NAUKOWO-TECHNICZNE KOLEJNICTWA - maj 1992 r./
Podstawowe parametry linek dławikowych.

LP PARAMETR JEDNO
STKA

WARTOŚĆ

Cu Al Stal
1 Przewód wielodrutowy długości 1000 mm mW 122 158 1100-2000
2 Średnica zewnętrzna liny mm 18 18 18-21
3 Dopuszczalne obciążenie prądem ciągłym A 1500 1000 250-300
4 Rezystancja izolacji MW 0.5 0.5 0.5
5 Wytrzymałość izolacji na przebicie V 750 750 750
6 Rezystancja złącza: linka-uzwojenie trakcyjne dławika mW 20 20 20
7 Rezystancja złącza linka-końcówka zaprasowana lub spawana mW 15 15 30
8 Rezystancja złącza między końcówką kablową a łbem kołka stalowego mW 15 15 40

Konstrukcja linek dławikowych niemiedzianych nie różni się zasadniczo od linek miedzianych typu ALE 27.
Zastosowanie materiałów zastępczych zmniejsza ich podatność na kradzieże, ale wymaga przestrzegania zasad ich stosowania w eksploatacji.

Zakres stosowania linek dławikowych niemiedzianych

Linki niemiedziane mogą być stosowane zastępczo w obwodach torowych i na stacjach z następującymi ograniczeniami: