Obwód zwrotnicowy z przekaźnikami wtykowymi.
Nastawczym JRK 10814, kontrolnym JRK 10610 oraz ochronnym JRK 10 311. (schemat)
- W obwodzie tym zastosowano następujące przekaźniki:
Nastawczy N - typu JRK 10814 ( tzw. remanentowy). Przekaźnik
ten posiada rdzeń stalowy o dużej pozostałości magnetycznej oraz dwa
uzwojenia. Jedno uzwojenie służy do wzbudzenia przekaźnika a drugie od
odwzbudzenia. Po wzbudzeniu kotwica przekaźnika pozostaje przyciągnięta
pomimo przerwy w zasilaniu. W celu zwolnienia kotwicy przekaźnika należy włączyć
zasilanie drugiego uzwojenia.
Ochronny Or - typu JRK 10311. Przekaźnik ten na również dwa
uzwojenia. Jedno dla przyciągnięcia kotwicy a drugie do podtrzymania
kotwicy w stanie przyciągniętym. Przekaźnik ten spełnia dwa zadania -
chroni obwód przed niepożądanymi skutkami prądów obcych oraz w czasie,
gdy zwrotnica jest przestawiana, przełącza obwód kontrolny na obwód
nastawczy. Przekaźnik ten jest opóźniony na zwalnianie o czas 150 ms.
Kontrolny Kn - przekaźnik typu JRK 10610. Przekaźnik ten dla
odmiany posiada tylko jedno uzwojenie. Służy on do kontrolowania zgodności
położenia napędu zwrotnicowego z ostatnio przekazanym impulsem sterującym.
- Opis obwodów.
Cały obwód sterowania napędu można również podzielić na obwód sterujący,
nastawczy i kontrolny. Jednak w tym wypadku omówię go jako całość, bez
rozdrabniania się na szczegóły.
Zakładamy, że rozjazd znajduje się w położeniu zasadniczym. Przekaźnik
N+ i Kn+ są wzbudzone. Chcąc go przełożyć do położenia przełożonego,
musimy oczywiście nacisnąć minusowy przycisk sterowania (lub wyciągnąć
przycisk sterowania rozjazdu). Po obsłużeniu przycisku przekaźnik N+
zostanie odwzbudzony w obwodzie :
-24V, N +, U ,
IZ1 , IZ2 , N+
uzw. II, N- Ż, L1/2 Ż,
przycisk, +.
W obwodzie tym kontrolowane jest stan wolności odcinka zwrotnicowego (
czy nie jest zajęty) oraz czy zwrotnica nie jest zamknięta w jakimś przebiegu.
Kotwica przekaźnika N+ zostaje zwolniona i styki tego przekaźnika
przerywają obwód bocznikujący przekaźnik ochronny Or. Obwód zasilania
przekaźnika Kn+ zostaje przerwany stykami zwolnionego przekaźnika N+.
Przekaźnik Or zostaje wzbudzony i powtórnie przerywa obwód przekaźnika
Kn+.
Przekaźnik N - zostaje wzbudzony w obwodzie:
-24V, Or, U , IZ1 ,
IZ2 , Kn + Ż, Kn - Ż,
N+ Ż, N- uzw. I, Or ,
L1/2 Ż, przycisk, +.
Obwód ten kontroluje przekaźniki Kn+ i Kn - na zwalnianie.
Powstał następujący obwód prądu nastawczego napędu zwrotnicowego nr 1.
» 220V, Or ,
Pr, żyła 1, M 1, styk II napędu 1, żyła 3, N- ,
N- , Or ,
» ,
Po przestawieniu się napędu zwrotnicowego nr 1 zostaje
przestawiony napęd nr 2 w obwodzie :
» 220V, Or ,
Pr, żyła 1, M 2, styk II napędu 2, styk II napędu 1, żyła 3, N- ,
N- , Or ,
»
Po przestawieniu się obu napędów obwód nastawczy zostaje przerwany
poprzez zestyki napędu 2, Przekaźnik Or zostaje odwzbudzony . Następuje
wzbudzenie się przekaźnika Kn - w obwodzie :
-12V, Or Ż, Pr, żyła 1, M1,
styk I napędu 1, żyła 2, Or Ż,
N- , Kn-, N+ Ż,
żyła 4, styk I napędu 2, styk II napędu 1, żyła 3, N- ,
N- , Or Ż,
L1/2 Ż.
Powrotne przestawienie napędu jest możliwe również w czasie pracy
napędu.
W każdym cyklu przestawiania zwrotnicy kontrolowany jest stan wszystkich
przekaźników. Rozprucie zwrotnicy wywołuje przepalenie bezpiecznika
kontrolnego. W razie zaniku napięcia nastawczego w podczas przestawiania
napędu ponowne przestawienie jest możliwe dopiero po ponownym obsłużeniu
przycisku. Obwód kontrolny kontroluje wszystkie żyły kabla, jeden z
silników oraz położenie kołysek urządzenia stykowego obu napędów.
Szeregowe połączenie dwóch styków N+ i N- pozwala na uzyskanie lepszych
warunków gaszenia luku mogącego powstać na stykach przekaźnika
nastawczego.