Obwód zwrotnicowy z przekaźnikami wtykowymi. Nastawczym  JRK 10814, kontrolnym JRK 10610 oraz ochronnym JRK 10 311. (schemat)

  1. W obwodzie tym zastosowano następujące przekaźniki:
    Nastawczy N
    - typu JRK 10814 ( tzw. remanentowy). Przekaźnik ten posiada rdzeń stalowy o dużej pozostałości magnetycznej oraz dwa uzwojenia. Jedno uzwojenie służy do wzbudzenia przekaźnika a drugie od odwzbudzenia. Po wzbudzeniu kotwica przekaźnika pozostaje przyciągnięta pomimo przerwy w zasilaniu. W celu zwolnienia kotwicy przekaźnika należy włączyć zasilanie drugiego uzwojenia.
    Ochronny Or - typu JRK 10311. Przekaźnik ten na również dwa uzwojenia. Jedno dla przyciągnięcia kotwicy a drugie do podtrzymania kotwicy w stanie przyciągniętym. Przekaźnik ten spełnia dwa zadania - chroni obwód przed niepożądanymi skutkami prądów obcych oraz w czasie, gdy zwrotnica jest przestawiana, przełącza obwód kontrolny na obwód nastawczy. Przekaźnik ten jest opóźniony na zwalnianie o czas 150 ms.
    Kontrolny Kn - przekaźnik typu JRK 10610. Przekaźnik ten dla odmiany posiada tylko jedno uzwojenie. Służy on do kontrolowania zgodności położenia napędu zwrotnicowego z ostatnio przekazanym impulsem sterującym.
  2. Opis obwodów.
    Cały obwód sterowania napędu można również podzielić na obwód sterujący, nastawczy i kontrolny. Jednak w tym wypadku omówię go jako całość, bez rozdrabniania się na szczegóły.
    Zakładamy, że rozjazd znajduje się w położeniu zasadniczym. Przekaźnik N+ i Kn+ są wzbudzone. Chcąc go przełożyć do położenia przełożonego, musimy oczywiście nacisnąć minusowy przycisk sterowania (lub wyciągnąć przycisk sterowania rozjazdu). Po obsłużeniu przycisku przekaźnik N+ zostanie odwzbudzony w obwodzie :

                            -24V, N ­+, U ­, IZ1 ­, IZ2 ­, N+ uzw. II, N- Ż, L1/2 Ż, przycisk, +.

    W obwodzie tym kontrolowane jest stan wolności odcinka zwrotnicowego ( czy nie jest zajęty) oraz czy zwrotnica nie jest zamknięta w jakimś przebiegu.
    Kotwica przekaźnika N+ zostaje zwolniona i styki tego przekaźnika przerywają obwód bocznikujący przekaźnik ochronny Or. Obwód zasilania przekaźnika Kn+ zostaje przerwany stykami zwolnionego przekaźnika N+. Przekaźnik Or zostaje wzbudzony i powtórnie przerywa obwód przekaźnika Kn+.
    Przekaźnik N - zostaje wzbudzony w obwodzie:

    -24V, Or, U ­, IZ1 ­, IZ2 ­, Kn + Ż, Kn - Ż, N+ Ż, N- uzw. I, Or ­, L1/2 Ż, przycisk, +.

    Obwód ten kontroluje przekaźniki Kn+ i Kn - na zwalnianie.
    Powstał następujący obwód prądu nastawczego napędu zwrotnicowego nr 1.

    » 220V, Or ­, Pr, żyła 1, M 1, styk II napędu 1, żyła 3, N- ­, N- ­, Or ­, » ,

    Po przestawieniu się napędu zwrotnicowego nr 1 zostaje przestawiony napęd nr 2 w obwodzie :

    » 220V, Or ­, Pr, żyła 1, M 2, styk II napędu 2, styk II napędu 1, żyła 3, N- ­, N- ­, Or ­, » 

    Po przestawieniu się obu napędów obwód nastawczy zostaje przerwany poprzez zestyki napędu 2, Przekaźnik Or zostaje odwzbudzony . Następuje wzbudzenie się przekaźnika Kn - w obwodzie :

    -12V, Or Ż, Pr, żyła 1, M1, styk I napędu 1, żyła 2, Or Ż, N- ­, Kn-, N+ Ż, żyła 4, styk  I napędu 2, styk  II napędu 1, żyła 3, N- ­, N- ­, Or Ż, L1/2 Ż.

    Powrotne przestawienie napędu jest możliwe również w czasie pracy napędu.
    W każdym cyklu przestawiania zwrotnicy kontrolowany jest stan wszystkich przekaźników. Rozprucie zwrotnicy wywołuje przepalenie bezpiecznika kontrolnego. W razie zaniku napięcia nastawczego w podczas przestawiania napędu ponowne przestawienie jest możliwe dopiero po ponownym obsłużeniu przycisku. Obwód kontrolny kontroluje wszystkie żyły kabla, jeden z silników oraz położenie kołysek urządzenia stykowego obu napędów. Szeregowe połączenie dwóch styków N+ i N- pozwala na uzyskanie lepszych warunków gaszenia luku mogącego powstać na stykach przekaźnika nastawczego.