Obwód zwrotnicowy z przekaźnikami wtykowymi : nastawczym
(J)RK 10814,
ochronnym JRK 10 311 , kontrolnym JRJ ( silnikowym) oraz z ERL 10012. (schemat)
- Opis przekaźników.
Przekaźnik kontrolny typu JRJ.
Jest to wtykowy przekaźnik silnikowy, dwustawny,
indukcyjny dwufazowy. Stosowany jest w obwodach torowych oraz kontrolnych
zwrotnicowych.
Układ magnetyczny składa się z stojana z cztere
ma uzwojeniami (
elektromagnesami) oraz wirnika. Uzwojenia elektromagnesów leżących
naprzeciw siebie są połączone szeregowo. Na elektromagnesach położonych
poziomo nawinięto uzwojenie lokalne a na pionowych - uzwojenie kontrolne.
Zasada działania jest taka : prąd przepływający przez uzwojenie stojana
wywołuje zmienny strumień magnetyczny przepływający przez wirnik.
Strumień ten indukuje w wirniku siłę elektromotoryczną, a więc i przepływ
prądu w wirniku. Strumień magnetyczny wytwarzany przez jedną parę
elektromagnesów oddziałuje na prąd indukowany w wirniku poprzez drugą
parę elektromagnesów. Powstaje wtedy moment obrotowy, powodujący obrót
wirnika. Maksymalny moment obrotowy otrzymuje się wtedy, gdy przesunięcie
fazowe między uzwojeniami wynosi 90 stopni. Obrót wirnika powoduje zmianę
położenia styków przekaźnika.
Przekaźnik nastawczy typu JRK 10814 ( lub RK
10814) .
Budowę i zastosowanie opisano w poprzednich
obwodach.
Przekaźnik ochronny typu JRK 10311.
Budowę i zastosowanie opisano w poprzednich
obwodach.
Przekaźnik kontroli rozprucia RL2.
Kontroluje rozprucie zwrotnicy oraz wykrywa niektóre
usterki w obwodzie np. zwarcie żył w kablu. Jako przekaźnik Kr
zastosowano przekaźnik RL2 z wbudowanym układem prostowniczym, z
nominalnym prądem wzbudzenia 250 mA ( prąd w obwodzie kontrolnym wynosi
około 110 mA). Przekaźnik Kr wbudowany jest w układ ERL 10012.
- Opis obwodów.
Tak jak i w poprzednich
opisach - cały obwód sterowania zwrotnicy można podzielić na obwód,
kontrolny, sterujący, nastawczy i rozprucia. Tym razem postaram się
wszystkie obwody - pomimo że obwód nastawczy praktycznie niczym się nie różni
od opisanego poprzednio.
Obwód kontrolny.
Położenie zwrotnicy
kontrolowane jest za pomocą dwóch przekaźników typu JRJ. Napięcie
lokalne wynosi 220 V a kontrolne 23-32 V - oczywiście zasilane prądem
zmiennym. Obwód lokalny zasilany jest poprzez zestyki odpowiednich przekaźników
N+ i N- w ten sposób, że przekaźnik Kn+ zasilany jest przez zestyk
zwierny N+, a Kn- poprzez zestyk zwierny N-.
Uzwojenie kontrolne zasilane jest z transformatora 5 VA w obwodzie:
uzw II Tr, Or Ż, Z3, M, SI 3-2,
Z1, N+ , Kn+, Or Ż,
N- Ż, Z4, SII 13-12, Z2, N+ ,
N+ , Or Ż, Kr Ż,
równolegle Kr i R, ~.
Obwód sterujący.
W celu przełożenia zwrotnicy
do położenia przełożonego ( minusowego), należy włączyć przycisk
nastawczy. Spowoduje to włączenie zasilania obwodu zwalniającego przekaźnika
N+
-24V, bezp. 2A, N+ , U ,
IZ , N+ 20-19, N- Ż,
przycisk, +24V
Kotwica przekaźnika nastawczego N+ zostaje zwolniona, co spowoduje
przerwanie obwodu przekaźnika kontrolnego Kn+ ( zestyki 5-6, 9-10, 15-16 i
13-14 zostają rozwarte). Następuje zamknięcie obwodu wzbudzenia przekaźnika
N- ( zestyki 7-8 zostają zwarte) oraz skasowanie bocznikowania Or ( zestyki
1-2 zostają rozwarte). Przekaźnik Or zostaje wzbudzony w obwodzie :
-24V, bezp. 2A, Or 22-21, U ,
IZ , N+ 20-19, N- Ż,
przycisk -, +24V
Po wzbudzeniu przekaźnika Or zostaje zamknięty obwód zasilania przekaźnika
nastawczego N-:
-24V, bezp. 2A, Or 22-21, U ,
IZ , Kn+ Ż, Kn- Ż,
N+ Ż, N- 22-21, Or, przycisk,
+24V
Obwód nastawczy.
Po zwolnieniu przekaźnika N+
i wzbudzeniu przekaźnika N- zostanie utworzony obwód nastawczy do przełożenia
zwrotnicy w położenie minusowe :
~220V, bezp. 10A, Pr 1-4, Or ,
Z3, M, SI 3-2, Z1, N- , N- ,
Or , bezp. 10A, ~
Przez prostownik Pr jest zasilane uzwojenie podtrzymujące 19-20 przekaźnika
Or i wobec tego pomimo zwolnienia przycisku nastawczego pozostaje on nadal
wzbudzony. Po przestawieniu napędu do końcowego położenia, nastąpi przełączenie
zestyków SI w napędzie zwrotnicowym i odłączenie prądu nastawczego, a
więc i przerwanie zasilania prostownika Pr. Przekaźnik Or zwalnia swoją
kotwicę, przerywając obwód nastawczy a włączając obwód kontrolny dla
przekaźnika Kn-.
Gdy zachodzi konieczność ponownego przestawienia napędu w trakcie jego
przestawiania, należy obsłużyć przycisk nastawczy dla przeciwnego
kierunku przestawiania. Nastąpi wówczas zmiana położenia przekaźników
nastawczych i przełączenie obwodu zasilania silnika dla przeciwnego
kierunku.
Rozprucie zwrotnicy
W przypadku rozprucia zwrotnicy nastąpi przełączenie
zestyków SII z 12-13 na 12-11. Prąd kontrolny popłynie przez uzwojenie
silnika M w następującym obwodzie :
~, 22V,
Or Ż,
Z3, M, SII 11-12, Z2, N+ ,
N+ ,
Or Ż,
Kr+ Ż,
Kr, ~
Ponieważ oporność uzwojenia silnika jest mniejsza od oporności
uzwojenia przekaźnika Kn, wobec tego prąd wzrośnie do wartości
wystarczającej do wzbudzenia przekaźnika Kr. Przekaźnik Kr jest wyposażony
w zestyk przełączany pod prądem i po wzbudzeniu będzie zasilany w
obwodzie:
~22V, pKr, R1, Kr, Kr,~
Aby zwrotnicę doprowadzić do właściwego położenia, należy nacisnąć
jeden z przycisków nastawczych i przycisk pKr.
Podłączenie drugiego napędu odbywa się na tych samych zasadach jak w
poprzednio opisanym przykładzie.