Obwód zwrotnicowy z przekaźnikami wtykowymi : nastawczym  (J)RK 10814, ochronnym JRK 10 311 , kontrolnym JRJ ( silnikowym) oraz z ERL 10012. (schemat)

  1. Opis przekaźników.

     Przekaźnik kontrolny typu JRJ.
    Jest to wtykowy przekaźnik silnikowy, dwustawny, indukcyjny dwufazowy. Stosowany jest w obwodach torowych oraz kontrolnych zwrotnicowych.
    Układ magnetyczny składa się z stojana z cztere
    ma uzwojeniami ( elektromagnesami) oraz wirnika. Uzwojenia elektromagnesów leżących naprzeciw siebie są połączone szeregowo. Na elektromagnesach położonych poziomo nawinięto uzwojenie lokalne a na pionowych - uzwojenie kontrolne.
    Zasada działania jest taka : prąd przepływający przez uzwojenie stojana wywołuje zmienny strumień magnetyczny przepływający przez wirnik. Strumień ten indukuje w wirniku siłę elektromotoryczną, a więc i przepływ prądu w wirniku. Strumień magnetyczny wytwarzany przez jedną parę elektromagnesów oddziałuje na prąd indukowany w wirniku poprzez drugą parę elektromagnesów. Powstaje wtedy moment obrotowy, powodujący obrót wirnika. Maksymalny moment obrotowy otrzymuje się wtedy, gdy przesunięcie fazowe między uzwojeniami wynosi 90 stopni. Obrót wirnika powoduje zmianę położenia styków przekaźnika.

    Przekaźnik nastawczy typu JRK 10814 ( lub RK 10814) .
    Budowę i zastosowanie opisano w poprzednich obwodach.

    Przekaźnik ochronny typu JRK 10311.
    Budowę i zastosowanie opisano w poprzednich obwodach.

    Przekaźnik kontroli rozprucia RL2.
    Kontroluje rozprucie zwrotnicy oraz wykrywa niektóre usterki w obwodzie np. zwarcie żył w kablu. Jako przekaźnik Kr zastosowano przekaźnik RL2 z wbudowanym układem prostowniczym, z nominalnym prądem wzbudzenia 250 mA ( prąd w obwodzie kontrolnym wynosi około 110 mA).  Przekaźnik Kr wbudowany jest w układ ERL 10012.
  2. Opis obwodów.

    Tak jak i w poprzednich opisach - cały obwód sterowania zwrotnicy można podzielić na obwód, kontrolny, sterujący, nastawczy i rozprucia. Tym razem postaram się wszystkie obwody - pomimo że obwód nastawczy praktycznie niczym się nie różni od opisanego poprzednio.

    Obwód kontrolny.
    Położenie zwrotnicy kontrolowane jest za pomocą dwóch przekaźników typu JRJ. Napięcie lokalne wynosi 220 V a kontrolne 23-32 V - oczywiście zasilane prądem zmiennym. Obwód lokalny zasilany jest poprzez zestyki odpowiednich przekaźników N+ i N- w ten sposób, że przekaźnik Kn+ zasilany jest przez zestyk zwierny N+, a Kn- poprzez zestyk zwierny N-.
    Uzwojenie kontrolne zasilane jest z transformatora 5 VA w obwodzie:

    uzw II Tr, Or Ż, Z3, M, SI 3-2, Z1, N+ ­, Kn+, Or Ż, N- Ż, Z4, SII 13-12, Z2, N+ ­, N+ ­, Or Ż, Kr Ż, równolegle Kr i R, ~.


    Obwód sterujący.
    W celu przełożenia zwrotnicy do położenia przełożonego ( minusowego), należy włączyć przycisk nastawczy. Spowoduje to włączenie zasilania obwodu zwalniającego przekaźnika N+

    -24V, bezp. 2A, N+ ­, U ­, IZ ­, N+ 20-19,  N- Ż, przycisk, +24V

    Kotwica przekaźnika nastawczego N+ zostaje zwolniona, co spowoduje przerwanie obwodu przekaźnika kontrolnego Kn+ ( zestyki 5-6, 9-10, 15-16 i 13-14 zostają rozwarte). Następuje zamknięcie obwodu wzbudzenia przekaźnika N- ( zestyki 7-8 zostają zwarte) oraz skasowanie bocznikowania Or ( zestyki 1-2 zostają rozwarte). Przekaźnik Or zostaje wzbudzony w obwodzie :

    -24V, bezp. 2A, Or 22-21, U ­, IZ ­, N+ 20-19, N- Ż, przycisk -, +24V

    Po wzbudzeniu przekaźnika Or zostaje zamknięty obwód zasilania przekaźnika nastawczego N-:

    -24V, bezp. 2A, Or 22-21, U ­, IZ ­, Kn+ Ż, Kn- Ż, N+ Ż, N- 22-21, Or, przycisk, +24V

    Obwód nastawczy.
    Po zwolnieniu przekaźnika N+ i wzbudzeniu przekaźnika N- zostanie utworzony obwód nastawczy do przełożenia zwrotnicy w położenie minusowe :

    ~220V, bezp. 10A, Pr 1-4, Or ­, Z3, M, SI 3-2, Z1, N- ­, N- ­, Or ­, bezp. 10A, ~

    Przez prostownik Pr jest zasilane uzwojenie podtrzymujące 19-20 przekaźnika Or i wobec tego pomimo zwolnienia przycisku nastawczego pozostaje on nadal wzbudzony. Po przestawieniu napędu do końcowego położenia, nastąpi przełączenie zestyków SI w napędzie zwrotnicowym i odłączenie prądu nastawczego, a więc i przerwanie zasilania prostownika Pr. Przekaźnik Or zwalnia swoją kotwicę, przerywając obwód nastawczy a włączając obwód kontrolny dla przekaźnika Kn-.
    Gdy zachodzi konieczność ponownego przestawienia napędu w trakcie jego przestawiania, należy obsłużyć przycisk nastawczy dla przeciwnego kierunku przestawiania. Nastąpi wówczas zmiana położenia przekaźników nastawczych i przełączenie obwodu zasilania silnika dla przeciwnego kierunku. 

    Rozprucie zwrotnicy
    W przypadku rozprucia zwrotnicy nastąpi przełączenie zestyków SII z 12-13 na 12-11. Prąd kontrolny popłynie przez uzwojenie silnika M w następującym obwodzie :

    ~, 22V, Or Ż, Z3, M, SII 11-12, Z2, N+ ­, N+ ­, Or Ż, Kr+ Ż, Kr, ~

    Ponieważ oporność uzwojenia silnika jest mniejsza od oporności uzwojenia przekaźnika Kn, wobec tego prąd wzrośnie do wartości wystarczającej do wzbudzenia przekaźnika Kr. Przekaźnik Kr jest wyposażony w zestyk przełączany pod prądem i po wzbudzeniu będzie zasilany w obwodzie:

    ~22V, pKr, R1, Kr, Kr,~

    Aby zwrotnicę doprowadzić do właściwego położenia, należy nacisnąć jeden z przycisków nastawczych i przycisk pKr. 

    Podłączenie drugiego napędu odbywa się na tych samych zasadach jak w poprzednio opisanym przykładzie.