I tak
rozpoczął się nowy cykl opisów. W tym dziale opiszę podstawowe obwody
przekaźnikowych urządzeń typu "E". Na schematach narysowane jest
minimum zestyków - w praktyce jest tego kilkakrotnie więcej np. zestyk
przekaźnika utwierdzenia będzie jeden a w praktyce jest ich kilka. Dlaczego o
tym wspominam ?. Otóż bardzo dawno temu na działkę monterską przyszedł świeżo
upieczony technik. Myślał, że wszystko wie, bo szkołę skończył z wynikiem b.
dobrym. Jak zobaczył ot taki sobie najprostszy schemat obwodów sygnałowych
długości 1.5 metra - to powiedział, że " takich schematów w szkole się nie
uczyli". A to przecież taki sam obwód jak te, które przedstawię tylko
dostosowany do danej stacji i znajdujących się na niej urządzeń. Schemat stacji
(a raczej stacyjki) , dla której omawiam schematy jest bardzo prosty - nie
zawiera różnych wariantów jazd. Natomiast praktycznie wygląda to zazwyczaj
trochę inaczej - przebiegi są z każdego toru na każdy tor.
A oto co już
można zobaczyć.
1. Plan stacji
3. Obwód przekaźnika sygnałowego, utwierdzenia i
zwolnienia dla przebiegów wjazdowych.
4. Obwód przekaźnika sygnałowego, utwierdzenia i zwolnienia dla
przebiegów wyjazdowych.
5. Obwód przeciwtórności
liniowej oraz przekaźnika Kzw
6. Obwód świateł dla semafora wjazdowego - łącznie z
niezbędnymi podstawowymi wiadomościami .
7. ... niestety brak czasu na
ciąg dalszy
Jeszcze
jedna najważniejsza sprawa - w trakcie
omawiania obwodów niektóre rzeczy mogą być niejasne. Jak się zdążyłem
zorientować z wyników sondy - gro czytelników serwisu nie ma na bezpośredniej
styczności z obwodami srk. I tak rzeczy, które mnie wydają się proste i
logiczne ( nie warte wspomnienia) dla innych mogą być nieznane. W razie
jakichkolwiek niejasności proszę o maila lub zapytanie na FORUM - co
jest lepszym rozwiązaniem, ponieważ może się zdarzyć, że ja nie będę w stanie
odpowiedzieć. Ostatecznie wszystko co wiem - nauczyłem się sam. Mam ukończone
tylko różne kursy z tej dziedziny wiedzy no i tylko >35 lat praktyki w tym
zawodzie.