Obwód przekaźnika sygnałowego, utwierdzenia i zwolnienia dla przebiegów wjazdowych.  ( schemat)

Rozpatrywanie obwodów zaczniemy od obwodów przekaźnika sygnałowego "SA" oraz obwodu przekaźnika utwierdzenia "Ua"  i zwolnienia "Zwa" przebiegu. Schematy te ściśle ze sobą współpracują, dlatego postanowiłem omawiać je razem.

Aby ustawić sygnał wolna droga na semaforze wjazdowym, należy ustawić prawidłowo drogę przebiegu tzn. przestawić zwrotnice w odpowiednie położenie. Gdy spełnione są pozostałe warunki - można nacisnąć przycisk wyświetlenia semafora. Jeżeli nie ma przeszkód - semafor wyświetli się na sygnał "Wolna droga". A jak to się dzieje - dowiecie się niebawem.

Opis skrótów i oznaczeń:

 ­  - zestyk przekaźnika wzbudzonego
 
- zestyk przekaźnika odwzbudzonego
 SA - przekaźnik sygnałowy (S - oznaczenie przekaźnika sygnałowego, A - nazwa sygnalizatora)  
 SA - uzwojenie przekaźnika 
 Ua - przekaźnik utwierdzenia drogi przebiegu ( U - oznaczenie przekaźnika utwierdzenia, a - nazwa przebiegu)
 Zwa - przekaźnik zwolnienia przebiegu ( Zw - oznaczenie przekaźnika zwalniającego)
 Kn .. - to już chyba wiadomo - zestyk przekaźnika kontroli położenia  napędu.
 Iz .. - zestyk przekaźnika niezajętości rozjazdu
 IT .. - zestyk przekaźnika niezajętości obwodu torowego
Uwaga - dla ułatwienia przyciski oznaczyłem jak (w) - wzbudzenie SA i (o) - odwzbudzenie. W normalnych schematach tych oznaczeń nie stosuje się.
 kolorem czerwonym będę rzeczy, na które należy zwrócić uwagę - np. przycisk który naciskamy, zestyk własny przekaźnika itp. 

Obwód sygnałowy.

W omawianych obwodach, dla wjazdu pociągu na tor 1 wzbudza się przekaźnik SA ( Rys 1) w obwodzie :

-24V, bezp., Zwa
, ITA ­ , Iz2 ­, Kn1/2cd ­, Kn2ab ­ , Kn3/4cd ­ , IT1 ­, Iz3 ­, SA, (w)SA Ż, (o)SA ­, za ­, +

Jak z tego wynika, przed wzbudzeniem się przekaźnik sygnałowy sprawdza wolność torów i rozjazdów oraz położenie zwrotnic. Jeżeli którykolwiek z warunków nie jest spełniony to przekaźnik SA nie wzbudzi się - również po wzbudzeniu naruszenie któreś zależności np. zajęcie któregoś z odcinków izolowanych spowoduje natychmiastowe odwzbudzenie się przekaźnika ( a co za tym idzie - ustawienie sygnału "Stój" na sygnalizatorze).
No dobrze - przekaźnik SA wzbudził się po naciśnięciu przycisku. Ale przecież nie będziemy trzymać cały czas naciśniętego przycisku - obwód musi sobie z tym poradzić. No i faktycznie - poradził sobie. Proszę popatrzeć - równolegle do przycisku dołączony jest zestyk własny przekaźnika SA. Po wzbudzeniu podtrzymuje się własnym zestykiem - możemy śmiało puścić przycisk. 
-24V, bezp., Zwa
, ITA ­  , Iz2  ­, Kn1/2cd  ­, Kn2ab  ­ , Kn3/4cd  ­ , IT1  ­, Iz3  ­, SA, SA­, (o)SA  ­, za  ­, +

A jak obsługa zechce sama ustawić sygnalizator na sygnał "Stój"?. Nic prostszego - wyciąga ten sam przycisk ( zazwyczaj jest 3-położeniowy) lub obsługuje przycisk odwołania (o)SA.

 Rozparzmy teraz wjazd na tor 3. Aby tam mógł wjechać pociąg muszą być spełnione następujące warunki : zwrotnica 1/2 w położeniu zasadniczym, zwrotnica 2ab w położeniu przełożonym, w żadnym razie nie może być utwierdzona droga przebiegu dla przebiegu F ( semafor na "Stój"). Przyjęto, że po torze 3 nie może być przelotu - czyli nie może odbywać się wyjazd bez zatrzymania.
Obwód sygnałowy dla tej drogi przebiegu wygląda tak:

-24V, bezp., Zwa , ITA ­  , Iz2  ­, Kn1/2cd  ­, Kn2ab ,IT3  ­, Uf  ­, SA(w)SA , SA  ­, za  ­, +

Dalej oczywiście bez zmian.

Obwód utwierdzenia i zwolnienia drogi przebiegu.

Najpierw wiadomości o utwierdzeniu i zwolnieniu. Droga przebiegu utwierdza się po wzbudzeniu się przekaźnika sygnałowego. Do czasu zwolnienia przebiegu nie jest możliwe przełożenie jakiegokolwiek rozjazdu wchodzącego w skład drogi przebiegu. Zwolnienie przebiegu może nastąpić dopiero wtedy, gdy cały pociąg wjedzie na dany tor lub poprzez użycie plombowanego przycisku "za" ( a - nazwa przebiegu).

W stanie zasadniczym przekaźnik Ua jest wzbudzony w obwodzie :

 -24V, bezp., Ua ­, SA Ż, Ua, -

Przekaźnik SA wzbudzając się powoduje przerwę o obwodzie przekaźnika Ua - przekaźnik ten odwzbudza się. Odwzbudzony przekaźnik Ua powoduje przygotowanie obwodu do wzbudzenia przekaźnika Zwa lecz przekaźnik ten jeszcze pozostaje odwzbudzony. Dopiero, gdy pociąg wjedzie na przedostatni odcinek izolowany ( w tym układzie Iz3) to przekaźnik Zwa wzbudzi się w obwodzie :

-24v, bezp., Kn2ab ­, Iz3 Ż, Ua , Zwa, -

Wzbudzony przekaźnik Zwa swoim zestykiem przygotowuje obwód przekaźnika Ua do wzbudzenie. Przerwie również dodatkowo obwód przekaźnika sygnałowego - przy czym należy pamiętać, że wjazd pociągu na pierwszy odcinek izolowany ( tutaj ITA) powoduje odwzbudzenie się SA z dalszymi konsekwencjami.
Wjazd pociągu na odcinek IT1 powoduje dalsze przygotowanie obwodu Ua - w dalszym ciągu obwód jest rozwarty poprzez odwzbudzony przekaźnik Iz3 !. Dopiero gdy ostatnia oś pociągu opuści odcinek Iz3 ( przy równoczesnym pozostaniu na odcinki IT1) nastąpi wzbudzenie się przekaźnika Ua  obwodzie:

-24v, bezp., Kn2ab ­, Iz3 ­,IT1 , Zwa ­, SA Ż, Ua, -

I tak urządzenia wróciły do stanu zasadniczego. Chyba wszystko jasne ?.

Pytania kierować pod adres usrk@poczta.onet.pl