Obwód przekaźnika sygnałowego, utwierdzenia i zwolnienia dla przebiegów wyjazdowych.
(schemat).

Na tej stronie rozparzymy obwód przekaźnika sygnałowego, utwierdzenia i zwolnienia dla przebiegów wjazdowych.
Różni się on trochę od poprzedniego obwodu.

Nowe oznaczenia :

PoE/f - Zestyk bloku początkowego ( oznaczenia obok nazwy w treści opisu)
Uem   -   Zestyk przekaźnika utwierdzenia przebiegu manewrowego
Pwl ef - Zestyk przekaźnik przeciwtórności liniowej ( Pwl - nazwa przekaźnika przeciwtórności ).
Kzw EF - Zestyk przekaźnika kontroli zwolnienia ( kontroluje szereg różnych zestyków przekaźników na opadanie i nie tylko) - obwód tego przekaźnika zostanie opisany później. Obecnie proszę tylko zapamiętać, że taki zestyk jest w obwodzie.

A teraz mała zagadka : o czym nie wspomniałem w opisywaniu poprzedniego obwodu zwolnienia przebiegu ?. Kto wie to bardzo dobrze. Kto nie wie - no cóż - w przyszłości będzie lepiej, a teraz musi uważnie śledzić treść opisu. Oczywiście, tym razem napisze to "coś". 

Obwód przekaźników sygnałowych.

Obwód ten jest podobny do obwodu omawianego poprzednio- tak, że nie będę wszystkiego opisywał.
Duża część obwodu dla obu przekaźników sygnałowych ( SE i SF) jest wspólna. Wynika to z dużej części wspólnej obu dróg przebiegu. Podział obwodu zasilania na poszczególne przekaźniki odbywa się poprzez zestyk przekaźnika kontroli zwrotnicy 9. Dodano do wspólnej części obwodu zestyki bloku początkowego, przy czym dodałem tutaj zestyki bloku elektromechanicznego. Zrobiłem to celowo - ponieważ dla tego typu bloku wymagane są dwa zestyki - zestyk pręta ryglowego (pierwszy) oraz zestyk pręta przyciskowego (drugi). Inny, nie znany wam jeszcze przekaźnik, to przekaźnik przeciwtórności liniowej. Otóż obwód ten opiszę chyba później - w tej chwili proszę zapamiętać, że w stanie zasadniczym jest wzbudzony, a odwzbudza się po wzbudzeniu się przekaźnika sygnałowego. Jest on oczywiście opóźniony na opadanie - tak samo jak przekaźnik Zw... - no teraz już wiadomo, o czym poprzednio nie wspomniałem. Opóźnienie to jest istotne - no bo jak by np. podtrzymał się przekaźnik sygnałowy na własnym zestyku jak z chwilą  wzbudzenia natychmiast opadły by zestyki przekaźnika Pwl rozłączając obwód sygnałowy?.
Analizując obwód sygnałowy dochodzimy do zestyków bloku Po. Do czasu zablokowania bloku ( a w tym przypadku do czasu naciśnięcia klawisza bloku) jego zestyki tworzą obwód ciągły. Z chwilą naciśnięcia klawisza bloku Po oba zestyki przerywają obwód. Po zablokowaniu bloku i puszczeniu klawisza zestyk przyciskowy wraca do stanu zasadniczego - natomiast zestyk ryglowy pozostaje rozwarty - przerywając skutecznie obwód sygnałowy. Odblokowanie bloku Po powoduje powrót tego zestyku do stanu zasadniczego. Tak oto rozwiązano zależność semaforów wyjazdowych od zajętości szlaku. Drugim elementem jest przeciwtórność liniowa ( Pwl). Jak już wspomniałem przekaźnik ten odwzbudza się ( z opóźnieniem) po wzbudzeniu przekaźnika S a wzbudza po zablokowaniu bloku Po. Dlatego równolegle do zestyku Pwl włączone są zestyki przekaźnika sygnałowego. Dopóki przekaźnik sygnałowy jest wzbudzony to podtrzymuje się on własnym zestykiem. Odwzbudzenie się przekaźnika sygnałowego przerywa obwód. Ponowne jego wzbudzenie wymaga między innymi wzbudzenia się przekaźnika Pwl. Jak z tego wynika Przekaźnik przeciwtórności zmusza personel obsługi do zablokowania bloku początkowego. Zablokowany blok Po uniemożliwia wzbudzenie się przekaźnika S.
I dochodzimy do zestyku Kzw EF. Otóż należy zapamiętać, że do wzbudzenia się przekaźnika S przekaźnik Kzw musi być odwzbudzony- jest to bardo ważne.
Inny punk obwodu wymagający wyjaśnienia to równoległe połączenie zestyków przekaźnika Ua oraz Kn2/ab w obwodzie przekaźnika SF. Otóż wspomniałem poprzednio, że wjazd pociągu na tor 3 jest możliwy tylko wtedy, gdy nie ma przebiegu wyjazdowego z tego toru. Tam sprawę rozwiązuje zestyk przekaźnika Uf. Tutaj analogicznie zastosowano zestyk przekaźnika Ua. Ale, wjazd na tor 1 jest możliwy i dopuszczony. Dlatego równolegle do zestyku Ua włączono zestyk kontroli napędu 2ab. Jeżeli wjazd pociągu odbywa się na tor 1 - zestyk ten bocznikuje zależność Ua - jak na tor 3 - wyjazd nie może być dokonany. ( ufff - mam nadzieję, że jest to w miarę zrozumiale napisane). No i oczywiście nie może odbywać żadna jazda manewrowa - wykluczają to zestyki przekaźników utwierdzenia manewrów.

Obwód utwierdzenia i zwolnienia przebiegów.

Dla przebiegów wyjazdowych przekaźniki zwolnienia są grupowane. Wykorzystuje się jeden przekaźnik zwalniający. Podział obwodu przekaźników utwierdzenia dokonuje się poprzez zestyki przekaźników kontroli położenia rozjazdów.
Sama zasada działania jest taka sama jak dla przebiegów wjazdowych. Proszę natomiast zwrócić uwagę na zestyk Kzw - tutaj dla odmiany chcąc zwolnić przebieg ręcznie za pomocą przycisku przekaźnik Kzw musi być wzbudzony.
Małego wyjaśnienia wymaga może odcinek IT1b. Otóż nie uwzględniłem wjazdów z toru niewłaściwego ( hmmm nie tak się to teraz nazywa- ale trudno). W tym wypadku za rozjazdem musi być jakiś odcinek izolowany. Inaczej byłby problem ze zwolnieniem przebiegu.

To chyba tyle - mam nadzieję, że wszystko jest proste i jasne. Każdy już chyba potrafi czytać schematy. 
No to teraz zadanie domowe, czyli kilka pytań do samodzielnego opracowania ( bardzo łatwych):

1.       Jakiego typu przekaźniki zastosowano w obwodach nastawczych w schematach dla wjazdów, a jakiego w tych obwodach?

2.      Co się będzie działo w obwodzie utwierdzenia i zwolnienia przebiegu, gdy pociąg będzie jechał w odwrotnym kierunku po utwierdzonej drodze przebiegu?.

Łatwe prawda ?.