Nastawnice przekaźnikowe typu E
stosowane są na PKP już od 1950 roku. Obwody urządzeń nastawczych muszą spełnić
szereg podstawowych wymagań. Przytoczę tylko podstawowe z nich.
1.
Powstanie usterki nie może zagrażać
bezpośrednio bezpieczeństwu ruchu .Za usterki uważa się uszkodzenie elementu
urządzenia srk lub przewodów łączących te elementy ( np. przepalenie się
żarówki na sygnalizatorze nie może spowodować wyświetlenia się sygnału
zwiększającego dopuszczalną szybkość).
2.
Każda usterka, mogąca zagrozić bezpośredni
bezpieczeństwu ruchu powinna spowodować zmianę sygnału zezwalającego na
sygnalizatorze na sygnał "Stój", lub uniemożliwić podania sygnału
zezwalającego ( za wyjątkiem sygnału "Sz")
na sygnalizatorze.
3.
Przed podaniem sygnału zezwalającego na
sygnalizatorze, wszystkie zwrotnice biorące udział w przebiegu muszą być
zamknięte a zamknięcie utwierdzone.
4.
Muszą być wykluczone wszystkie przebiegi
sprzeczna, tzn. takie, które mogłyby spowodować zderzenie lub starcie się
taboru.
5.
Obraz świateł na sygnalizatorze (sygnał) musi
być dostosowany do maksymalnej szybkości, jaką dany tabor może się poruszać w
okręgu strzeżonym tym sygnalizatorem. Powinien również - o ile to konieczne-
pokazywać, jaki sygnał jest na następnym sygnalizatorze.
6.
Spełniać szereg innych warunków - w tej
chwili trudno wszystkie wymienić. Postaram się omówić przy opisie
poszczególnych obwodów.
Funkcyjne schematy obwodów
przekaźnikowych mogą być podzielone na następujące grupy:
1.
Grupa nastawcza - w jej skład wchodzą obwody
napędów zwrotnicowych ( już opisane tutaj ),
oraz schematy obwodów sygnałowych semaforów i tarcz manewrowych .
2.
Grupa zależnościowa - do niej zaliczamy
schematy, w których są realizowane zależności wymagane dla ustawienia przebiegu
pociągowego lub manewrowego ( zazwyczaj obwody te są włączone w inne obwody np.
w obwód sygnałowy)
3.
Grupa informacyjna - do grupy tej należą
schematy obwodów sterujących wskaźnikami i powtarzaczami świetlnymi na planie
4.
Grupa przebiegowego nastawiania - zaliczamy
tu schematy spełniające funkcje zautomatyzowane, przy przebiegowym, a nie
indywidualnym nastawianiu - tej grupy omawiać nie będę !!!. ( po prostu
nie mam doświadczenia praktycznego w tego typu obwodach).
Przed zapoznaniem się z
poszczególnymi obwodami proszę przyswoić sobie te wiadomości:
1.
Przekaźniki : utwierdzenia U .. , przeciwtórności stacyjnej Pw
.. i liniowej Pwl .. , nie
zajętości toru IT .. i zwrotnicy Iz .. zawsze w stanie
zasadniczym są wzbudzone !!!
2.
Rozpatrując poszczególne schematy należy
pamiętać, że rozjazdy są w stanie zasadniczym a sygnalizator wskazuje
sygnał "Stój" ( chyba, że przy omawianiu zaznaczyłem inny stan ).