Obwody stosowane w przekaźnikowych urządzeniach systemu " E "

W tym dziale postaram się w dużym skrócie przedstawić schematy poszczególnych grup obwodów.

Nastawnice przekaźnikowe typu E stosowane są na PKP już od 1950 roku. Obwody urządzeń nastawczych muszą spełnić szereg podstawowych wymagań. Przytoczę tylko podstawowe z nich.

1.      Powstanie usterki nie może zagrażać bezpośrednio bezpieczeństwu ruchu .Za usterki uważa się uszkodzenie elementu urządzenia srk lub przewodów łączących te elementy ( np. przepalenie się żarówki na sygnalizatorze nie może spowodować wyświetlenia się sygnału zwiększającego dopuszczalną szybkość).

2.      Każda usterka, mogąca zagrozić bezpośredni bezpieczeństwu ruchu powinna spowodować zmianę sygnału zezwalającego na sygnalizatorze na sygnał "Stój", lub uniemożliwić podania sygnału zezwalającego ( za wyjątkiem sygnału "Sz") na sygnalizatorze.

3.      Przed podaniem sygnału zezwalającego na sygnalizatorze, wszystkie zwrotnice biorące udział w przebiegu muszą być zamknięte a zamknięcie utwierdzone.

4.      Muszą być wykluczone wszystkie przebiegi sprzeczna, tzn. takie, które mogłyby spowodować zderzenie lub starcie się taboru.

5.      Obraz świateł na sygnalizatorze (sygnał) musi być dostosowany do maksymalnej szybkości, jaką dany tabor może się poruszać w okręgu strzeżonym tym sygnalizatorem. Powinien również - o ile to konieczne- pokazywać, jaki sygnał jest na następnym sygnalizatorze.

6.      Spełniać szereg innych warunków - w tej chwili trudno wszystkie wymienić. Postaram się omówić przy opisie poszczególnych obwodów.

Funkcyjne schematy obwodów przekaźnikowych mogą być podzielone na następujące grupy:

1.      Grupa nastawcza - w jej skład wchodzą obwody napędów zwrotnicowych ( już opisane tutaj ), oraz schematy obwodów sygnałowych semaforów i tarcz manewrowych .

2.      Grupa zależnościowa - do niej zaliczamy schematy, w których są realizowane zależności wymagane dla ustawienia przebiegu pociągowego lub manewrowego ( zazwyczaj obwody te są włączone w inne obwody np. w obwód sygnałowy) 

3.      Grupa informacyjna - do grupy tej należą schematy obwodów sterujących wskaźnikami i powtarzaczami świetlnymi na planie

4.      Grupa przebiegowego nastawiania - zaliczamy tu schematy spełniające funkcje zautomatyzowane, przy przebiegowym, a nie indywidualnym nastawianiu - tej grupy omawiać nie będę !!!. ( po prostu nie mam doświadczenia praktycznego w tego typu obwodach).

Przed zapoznaniem się  z poszczególnymi obwodami proszę przyswoić sobie te wiadomości:

1.      Przekaźniki : utwierdzenia U .. , przeciwtórności stacyjnej Pw .. i liniowej Pwl .. , nie zajętości toru IT .. i zwrotnicy Iz .. zawsze w stanie zasadniczym są wzbudzone !!!

2.      Rozpatrując poszczególne schematy należy pamiętać, że rozjazdy są w stanie zasadniczym a sygnalizator  wskazuje sygnał "Stój" ( chyba, że przy omawianiu zaznaczyłem inny stan ).

Oprócz typu " E" jest całkiem sporo innych typów urządzeń - niestety nie miałem nigdy z nimi bezpośredniej styczności. No - za wyjątkiem urządzeń suwakowych i mechanicznych z sygnalizacją świetlną.