UWAGA
- CELOWO I Z PEŁNĄ ŚWIADOMOŚCIĄ POSŁUGUJĘ SIĘ POJĘCIAMI "L",
"H", "0" i "1".
Ma to na celu przyswojenie sobie tych pojęć osobom, które dotychczas nie miały
z tym styczności.
W stanie
zasadniczym, gdy żaden z przycisków sterujących nie jest naciśnięty, na nóżce 3
U3A jest stan L natomiast na wyjściu ( nóżka 2) stan H.
Układ scalony U5 wykorzystany jest jako generator monostabilny.
Działa on w ten sposób, że podanie L na wejście 6 ( R) powoduje
uruchomienia licznika zliczającego takty generatora ( elementy : R26, R25, PR1,
C2). Po zliczeniu zadanej liczby impulsów ( ustawianych poziomem logicznym na
wejściu A i B) wyjście Q zmienia stan z H na L. Innym słowem -
układ ten wykorzystany jest do uzyskania opóźnienia 8 sek.
A kiedy i jak nastąpi ta zmiana?. Otóż wyjaśniam.
Po
naciśnięciu przycisku DP plus zasilania 12V (VCC) poprzez wtyk P_P z.1, styk
przycisku DP, z.3, diodę D9, przedostanie się na nóżkę 3 U3A oraz na
zac. 13 LZP i LZL ( sygnał Dz). Zmieni się poziom z 0 na 1 -
poprzednio było oczywiście 0 ( poprzez R32 do masy). Identyczna sytuacja
jest w przypadku przycisku DL. Tutaj zmiana sygnału podana jest poprzez diodę
D6. Nastąpi zmiana poziomu z 1 na 0 na nóżce 2 U3A. To
natomiast spowoduje ustawienie 0 na nóżce 6 U5 (R) oraz poprzez
diodę D8 na nóżce 5 U2B.
Zmiana poziomu na wejściu "R" U5 powoduje odblokowanie
licznika. Po upływie zadanego czasu na wyjściu "Q" pojawi się
0. Wzbudza się przekaźnik PWO. Jego zestyki powodują podanie
napięcia VCC na zaciski 3 i 11 listwy LZP i LZL. Co dalej - opiszę przy
rozpatrywaniu obwodów sterowania.
Jak
wcześniej wspomniałem, nastąpi zmiana poziomu na L na nóżce 5 U2B.
Na wyjściu bramki U2B oraz na wejściach bramek U2C nóżka 9 i U2D
nóżka 13 pojawi się poziom H. Stan wyjść na tych bramkach zależy
teraz tylko od poziomu na drugim wejściu. A na drugich wejściach mamy sygnał
impulsowy tzn. na przemian 0 i1. Jest on wytwarzany poprzez
generator astabilny U1. Proszę zauważyć, że jest to ten sam układ
scalony co U5 - tylko inaczej ustawiony. Pracuje on z częstotliwością
1.5 Hz. I taki sygnał będzie również występował w tej chwili na wyjściu bramek
U2D i U2C. proszę wziąć pod uwagę jeszcze jedną rzecz. Każda bramka
powoduje negację sygnału tzn. jeżeli na wejściu jest 1 to na wyjściu
jest 0. W końcowym efekcie na nóżce 11 U2D będzie odmienny poziom
niż na nóżce 10 U2C. A dlaczego ?. Otóż sygnał na U2C idzie
bezpośrednio z Q a na U2D poprzez jeszcze jedną negację ( U2A).
Sygnał z nóżek 10 i 11 wysterowuje bazy tranzystorów T2 i T1. I tutaj mała
uwaga na temat tych tranzystorów. Są to tranzystory typu pnp - tutaj emiter
podłączony jest do "+" zasilania, a nie do "-" tak jak w
wcześniej omawianym tranzystorze npn. Napięcie VCC podawane jest poprzez T1 na
listwę LZL zac. 8, oraz poprzez zworę na zac. 8 LZP. Zworą można ustawić
zgodność lub niezgodność poziomów na zaciskach 8 LZP i LZL.
Dalszy ciąg w innym opisie - sterowniku napędu i sterowniku dzwonu.
A co się
stanie jak puścimy przycisk DP i DL? . No tak to zależy - jeżeli drągi
wychyliły się o kąt poniżej 75 stopni to na zaciskach 8 LZP i LZL pojawi się 0
powodując ustawienie się poziomu L na nóżce 6 U2B oraz poziom L
na zac. 12 U5 ( A). Spowoduje to ciągłe świecenie się sygnalizatorów oraz
zmieni stosunek podziału licznika U5. Następne naciśnięcie przycisków zamykania
spowoduje zmykanie się rogatek w czasie krótszym niż 8 sek. ( o ile tego nie
wiem - nie chce mi się obliczać. Jak ktoś ciekawy to proszę o maila to podam wzory).
No cóż -
tutaj jak na razie sprawa prosta i nie wymaga objaśnień.
Tutaj
całkowicie można zignorować układ U5 - generator monostabilny. Działanie
obwodu świateł jest identyczne. Istotna różnica natomiast jest w obwodzie
przycisków i podawaniem sygnału sterowania napędami.
W związku z
tym, że jest to obwód bardzo prosty nie będę go szczegółowo omawiał. Proszę
tylko zwrócić uwagę na sposób połączenia wtyku 3 - 4 i 5. Otóż nie ma tutaj zastosowania
zestyk przekaźnika PWO. Natomiast do zamknięcia rogatek wymagany jest (
o ile jest zastosowany ) zestyk przekaźnika Uzr.
To tyle jak
na razie omawiania obwodu nastawnika. Są tam jeszcze inne obwody - kontrolne -
ale do nich powrócimy po omówieniu sterownika napędów.
Teraz
zapraszam na ciąg dalszy tutaj.