SSP TYPU COB-63

Jest to rozwiązanie opracowane również przez COBiRTK, wykorzystujące modułową budowę aparatury sterującej.

Urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej systemu uniwersalnego typu SP-COB-63 dla zapewnienia pewności działania posiadają podwójne (A i B) urządzenia oddziaływania pociągu (ELB), urządzenia sterujące (ERL4001) oraz podwójne żarówki w każdej komorze sygnałowej. Pojedynczy jest układ kontroli (ERL4002) i układ sterowania półrogatkami (ERL4003), ale kontrola i sterowanie tych układów jest dla obu kanałów A i B. Działanie tych urządzeń jest kontrolowane, a wynik kontroli przekazywany jest na najbliższy posterunek ruchu. Urządzenie zdalnej kontroli daje możliwość zdalnego wygaszania czerwonych świateł na sygnalizatorach drogowych, gdy światła te świecą się na skutek powstałej usterki. Zdalne wyłączenie świateł przestaje działać, gdy do przejazdu zbliża się pociąg.
Jako urządzenia oddziaływania zastosowano magnetyczne czujniki szynowe pojedyncze i podwójne o działaniu punktowym. Magnetyczne czujniki łącznie z przekaźnikami (układy ELB) umieszczonymi w osobnych szafkach zainstalowanych przy czujnikach tworzą następujące punkty oddziaływania pociągu:

·          oddziaływanie punktowe bez uwzględnienia kierunku ruchu i rozpoznawania szybkości pociągu,

·         oddziaływanie punktowe z rozpoznawaniem kierunku ruchu,

·          oddziaływanie punktowe z rozpoznawaniem kierunku ruchu i rozpoznawaniem szybkości pociągu:
    a)
     powyżej ustalonej granicy,
    b)
    poniżej ustalonej granicy

Rozwiązanie układu rozpoznania kierunku i prędkości zastosowane w SP-COB-63 jest pierwszą próbą automatycznego sterowania sygnalizacją przejazdową na przejazdach, w obrębie których pociągi zatrzymują się lub są wykonywane manewry. Urządzenie rozpoznawania kierunku ruchu i prędkości pociągu (ELB) dla każdego układu A lub B składa się z jednego podwójnego czujnika magnetycznego oraz pięciu przekaźników. Urządzenie ELB może powodować wysłanie impulsu przy szybkościach wyższych od szybkości ustalonej dla danego punktu, lub odwrotnie, może powodować wysłanie impulsu przy szybkościach mniejszych od ustalonej dla danego punktu. Impuls włączenia może być dodatni lub ujemny. Te zmiany cech wiążą się ze zmianami wewnętrznymi urządzenia ELB i mogą być dobierane według potrzeb.
Praca sygnalizacji jest zależna od liczby i rodzaju czujników zabudowanych w torze.
Zestaw sterowania półrogatkami ERL 4003 ma opóźnić o 6 sekund zamykanie rogatek w stosunku do włączenia świateł, sterować rogatkami, oraz kontrolować ciągłość drągów i położenie otwarte rogatek.