Urządzenie
zdalnej kontroli typu ERP-6 jest urządzeniem nadrzędnym znajdującym się na
posterunku ruchu, którego zadaniem jest umożliwienie nadzorowania, monitorowania, rejestracji
pracy oraz diagnozowania jednego lub kilku systemów SSP typu SPA-4
zainstalowanych w odległości nie
większej niż 10 km od UZK. UZK stanowi panel operatorski wspólny dla 1 do 8
SSP, którego funkcje można podzielić na następujące trzy grupy:
v
rejestracja usterek i zdarzeń,
jakie miały miejsce w obrębie
poszczególnych przejazdów;
v
wizualizacja stanu aktualnego
wszystkich SSP podłączonych do danego UZK;
v
sterowanie poszczególnymi SSP
poprzez wysyłanie poleceń (np.: wyłączenie czujników w dowolnym torze).
Prędkość transmisji ustala się w
zależności od jakości
kabla transmisyjnego jak również od odległości pomiędzy UZK a najbardziej
oddalonym systemem SSP.
Zarówno
w stanie ostrzegania jak i oczekiwania może wystąpić wykrycie usterki urządzeń
systemu. Rodzaj usterki wraz z datą i czasem jej występowania jest przekazywany
do urządzeń monitorujących systemu (uzk ERP-6, EZG-1) i rejestrowany (uzk
ERP-6).
Wszystkie usterki zostały podzielone na usterki kategorii I (krytyczne) i
kategorii II (niekrytyczne). Usterki krytyczne mogłyby prowadzić do sytuacji
niebezpiecznej na przejeździe, toteż z chwilą ich pojawienia się, jeżeli
sygnalizacja znajduje się w stanie włączenia, następuje natychmiastowe
przełączenie tarczy ostrzegawczej przejazdowej w stan zabraniający wjazdu
pociągu na przejazd z pełną prędkością. W przypadku sygnalizacji nie
wyposażonej w tarcze ostrzegawcze
przejazdowe, informacja o wystąpieniu usterki krytycznej przesłana do
urządzenia zdalnej kontroli na posterunku ruchu powinna spowodować odpowiednie
zadziałanie dyżurnego ruchu, aby ograniczyć prędkość pociągu do wartości
przewidzianej odnośnymi zarządzeniami. Wystąpienie takich usterek krytycznych,
jak usterka czujnika włączającego - brak sygnału „c”, błąd komunikacji A/B prowadzi do samoczynnego włączenia się
sygnalizacji, czyli do przejścia sygnalizacji
w stan bezpieczny, co zostało pokazane na rys. 6.3.
Rys.6.3. Graf stanów
samoczynnej sygnalizacji przejazdowej SPA-4.
Układy kontrolne ssp wykrywają
następujące usterki kategorii I:
·
napięcie akumulatora jest
mniejsze od 20 ± 0,5V;
·
brak połączenia pomiędzy
sterownikami (np.: uszkodzenie jednego ze sterowników, brak zasilania)
·
nieprawidłowe położenie rogatek
·
uszkodzenie drągów rogatek
·
przerwa w kablu łączącym szafę z
czujnikami
·
uszkodzenie żarówki sygnalizatora
drogowego
·
brak sygnału „c” (czujnik I)
·
brak sygnału „c” czujnik
III)
·
brak sygnału „c” (czujnik
XI)
·
brak sygnału „c” (czujnik XIII)
Po upływie 1 min. od momentu
ponownego pojawienia się brakującego sygnału „c”, jeżeli w strefie
oddziaływania nie znajduje się żaden pojazd szynowy, następuje wyłączenie
sygnalizacji.
Pojawienie się co najmniej jednej z w/w usterek widoczne na ekranie ERP-6
wymusza na dyżurnym ruchu wprowadzenie ograniczenia prędkości pojazdów
szynowych do wartości 20 km/h.
Wszystkie pozostałe usterki, które nie mają bezpośredniego wpływu na
bezpieczeństwo ruchu pojazdów zaliczane są do usterek niekrytycznych.
UZK
typu ERP-6 jest urządzeniem, którego funkcje można podzielić na dwie zasadnicze
grupy. Pierwsza z nich obejmuje funkcje związane z wizualizacją bieżących
stanów wszystkich podłączonych SSP. Istnieje możliwość jednoczesnej
wizualizacji ogólnych stanów SSP jak również stanu szczegółowego SSP wybranego
przez operatora. Dla realizacji w/w rodzajów wizualizacji poza wyświetlaczem
zastosowano dodatkowo indykacje związane z każdym z SSP oraz generator sygnału
akustycznego.
Druga grupa funkcji UZK związana jest z rejestrowaniem stanów poszczególnych
SSP wraz dokładnym określeniem czasu ich występowania. Informacja o stanie
wszystkich SSP jest przesyłana cyklicznie do UZK z odpowiadających im
sterowników PLC.
UZK po otrzymaniu informacji o stanie określonego SSP decyduje o potrzebie
rejestracji tego stanu wraz z dokładnym czasem jego wystąpienia. Rozróżniane są
następujące rodzaje stanów SSP:
a) stany awaryjne (alarmy) związane z
występowaniem sytuacji świadczących o
nieprawidłowym działaniu urządzeń, do których zalicza się:
-
wystąpienie usterki kategorii I,
która może prowadzić do wystąpienia awarii niebezpiecznej systemu - dlatego
poprzez odpowiednią interwencję dyżurnego ruchu następuje sprowadzenie systemu
SSP do stanu bezpiecznego
-
wystąpienie usterki kategorii II,
która nie stwarza bezpośredniego zagrożenia wystąpienia awarii niebezpiecznej -
powoduje jedynie chwilowe ograniczenie możliwości systemu.
b) stany lub zmiany stanów
związane z przyjętym algorytmem działania urządzeń (zdarzenia), z których szczególnie istotnym jest fakt włączenia /
wyłączenia urządzeń ostrzegawczych.
Rejestracji ulegają również istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa akcje podejmowane przez personel z poziomu panelu sterującego, jakim może być
UZK, a do których zalicza się:
ü
wysyłanie polecenia zerowania
(RESET) do wybranego przejazdu;
ü
wyłączenie oddziaływania
czujników SSP w wybranym torze wybranego SSP;
ü
włączenie oddziaływania czujników
SSP w wybranym torze wybranego SSP;
ü
inne w zależności od żądań
użytkownika np.: wysyłanie polecenia włączenia urządzeń ostrzegawczych
sygnalizacji przez dyżurnego ruchu, przy czym odróżnia się wówczas włączenie
sygnalizacji w torze 1 i włączenie sygnalizacji w torze 2 w zależności od tego,
po którym torze pojedzie pociąg wysyłany przez dyżurnego ruchu na sygnał
zastępczy, albo nie odróżnia się po którym torze pojedzie pociąg i wówczas jest
jedno polecenie włączenia sygnalizacji.
Rys. 6.4. Płyta czołowa UZK ssp typu SPA-4
Na płycie
czołowej UZK umieszczono wyświetlacz LCD 8 x 40 znaków, klawiaturę składającą
się z 6‑ciu klawiszy oraz 8 diod świecących LED.
Znaczenie klawiszy opisano w ZAŁĄCZNIKU nr 2 do DTR-96/SPA-4.
W górnej części płyty czołowej znajduje się rząd indykacji, który stanowią
trójkolorowe diody świecące. Każda z diod opisana jest numerem, który odpowiada
numerowi SSP przyporządkowanemu w systemie. Zadaniem tych indykacji jest
niezależne od stanu wyświetlacza określenie aktualnych stanów wszystkich SSP.
Zasadniczą część UZK stanowi moduł
mikroprocesorowy. Moduł jest połączony z wyświetlaczem, klawiaturą, modułem
diod świecących, buczkiem, stacyjką i płytką przyłączeniową
wieloprzewodowym pasem.
Płytka przyłączeniowa przymocowana jest w dolnej części obudowy pod niezależną
pokrywą i zawiera:
v
listwę zaciskową, bezpiecznik
800mA i wyłącznik zasilania 24V DC
v
listwę zaciskową interfejsu
RS-485 (dwa bezpieczniki 100mA) dla połączenia ze sterownikami SSP,
v
listwę zaciskową oraz gniazdo
złącza D9 interfejsu RS-232 dla połączenia z
komputerem PC.
UZK
jest połączone ze sterownikami SSP przy pomocy dwużyłowego kabla.
Na
rys. 6.5. przedstawiono schemat działania UZK typu ERP-6.
W ramkach wpisano nazwy stanów pracy UZK [13]. Każdy z nich związany jest z
realizacją określonej funkcji urządzenia:
- STATUS - wyświetlanie ogólnego
stanu wszystkich SSP,
- SSPX - wyświetlanie szczegółowego stanu
wybranego SSP,
- COMMAND - wysyłanie poleceń do wybranej
SSP,
- ALARM - wyświetlanie listy
zarejestrowanych alarmów wszystkich SSP,
- PRACA - wyświetlanie listy
komunikatów o włączeniu/wyłączeniu wszystkich SSP (przejazdów pociągów).
Mniejszą
czcionką oznaczono zdarzenia powodujące zmianę stanu UZK:
- DISP, MENU, CMD, ENTER oznaczają naciśnięcie odpowiednich klawiszy,
- "alarm" oznacza zarejestrowanie pojawienia się stanu awaryjnego SSP
lub jego ustąpienie, a także wykonanie poleceń operatora lub błąd komunikacji
pomiędzy UZK a SSP.
Rys. 6.5. Schemat działania UZK typu ERP-6