ERP - 6

Zastosowanie         

            Urządzenie zdalnej kontroli typu ERP-6 jest urządzeniem nadrzędnym znajdującym się na posterunku ruchu, którego zadaniem jest umożliwienie  nadzorowania, monitorowania, rejestracji pracy oraz diagnozowania jednego lub kilku systemów SSP typu SPA-4 zainstalowanych  w odległości nie większej niż 10 km od UZK. UZK stanowi panel operatorski wspólny dla 1 do 8 SSP, którego funkcje można podzielić na następujące trzy grupy:
v
    rejestracja usterek i zdarzeń, jakie miały miejsce  w obrębie poszczególnych przejazdów;
v
    wizualizacja stanu aktualnego wszystkich SSP podłączonych do danego UZK;
v
    sterowanie poszczególnymi SSP poprzez wysyłanie poleceń (np.: wyłączenie czujników w dowolnym torze).            

Prędkość transmisji ustala się w zależności od jakości kabla transmisyjnego jak również od odległości pomiędzy UZK a najbardziej oddalonym systemem SSP.

Wykrywanie usterek systemu

            Zarówno w stanie ostrzegania jak i oczekiwania może wystąpić wykrycie usterki urządzeń systemu. Rodzaj usterki wraz z datą i czasem jej występowania jest przekazywany do urządzeń monitorujących systemu (uzk ERP-6, EZG-1) i rejestrowany (uzk ERP-6).
Wszystkie usterki zostały podzielone na usterki kategorii I (krytyczne) i kategorii II (niekrytyczne). Usterki krytyczne mogłyby prowadzić do sytuacji niebezpiecznej na przejeździe, toteż z chwilą ich pojawienia się, jeżeli sygnalizacja znajduje się w stanie włączenia, następuje natychmiastowe przełączenie tarczy ostrzegawczej przejazdowej w stan zabraniający wjazdu pociągu na przejazd z pełną prędkością. W przypadku sygnalizacji nie wyposażonej w  tarcze ostrzegawcze przejazdowe, informacja o wystąpieniu usterki krytycznej przesłana do urządzenia zdalnej kontroli na posterunku ruchu powinna spowodować odpowiednie zadziałanie dyżurnego ruchu, aby ograniczyć prędkość pociągu do wartości przewidzianej odnośnymi zarządzeniami. Wystąpienie takich usterek krytycznych, jak usterka czujnika włączającego - brak sygnału „c”, błąd komunikacji A/B  prowadzi do samoczynnego włączenia się sygnalizacji, czyli do przejścia sygnalizacji
w stan bezpieczny, co zostało pokazane na rys. 6.3.

 

 

 

Rys.6.3.     Graf stanów samoczynnej sygnalizacji przejazdowej SPA-4.

 

Układy kontrolne ssp wykrywają następujące usterki kategorii I:
·
               napięcie akumulatora jest mniejsze od 20 ± 0,5V;
·
               brak połączenia pomiędzy sterownikami (np.: uszkodzenie jednego ze sterowników, brak zasilania)
·
               nieprawidłowe położenie rogatek
·
               uszkodzenie drągów rogatek
·
               przerwa w kablu łączącym szafę z czujnikami
·
               uszkodzenie żarówki sygnalizatora drogowego
·
               brak sygnału „c” (czujnik I)
·
               brak sygnału „c” czujnik III) 
·
               brak sygnału „c” (czujnik XI)                
·
               brak sygnału „c” (czujnik XIII)

Po upływie 1 min. od momentu ponownego pojawienia się brakującego sygnału „c”, jeżeli w strefie oddziaływania nie znajduje się żaden pojazd szynowy, następuje wyłączenie sygnalizacji.
Pojawienie się co najmniej jednej z w/w usterek widoczne na ekranie ERP-6 wymusza na dyżurnym ruchu wprowadzenie ograniczenia prędkości pojazdów szynowych do wartości 20 km/h.         
Wszystkie pozostałe usterki, które nie mają bezpośredniego wpływu na bezpieczeństwo ruchu pojazdów zaliczane są do usterek niekrytycznych.

Ogólne zasady działania.

            UZK typu ERP-6 jest urządzeniem, którego funkcje można podzielić na dwie zasadnicze grupy. Pierwsza z nich obejmuje funkcje związane z wizualizacją bieżących stanów wszystkich podłączonych SSP. Istnieje możliwość jednoczesnej wizualizacji ogólnych stanów SSP jak również stanu szczegółowego SSP wybranego przez operatora. Dla realizacji w/w rodzajów wizualizacji poza wyświetlaczem zastosowano dodatkowo indykacje związane z każdym z SSP oraz generator sygnału akustycznego.    
Druga grupa funkcji UZK związana jest z rejestrowaniem stanów poszczególnych SSP wraz dokładnym określeniem czasu ich występowania. Informacja o stanie wszystkich SSP jest przesyłana cyklicznie do UZK z odpowiadających im sterowników PLC.       
UZK po otrzymaniu informacji o stanie określonego SSP decyduje o potrzebie rejestracji tego stanu wraz z dokładnym czasem jego wystąpienia. Rozróżniane są następujące  rodzaje stanów  SSP:

a)     stany awaryjne (alarmy) związane z występowaniem sytuacji świadczących o  nieprawidłowym działaniu urządzeń, do których zalicza się:
-
         wystąpienie usterki kategorii I, która może prowadzić do wystąpienia awarii niebezpiecznej systemu - dlatego poprzez odpowiednią interwencję dyżurnego ruchu następuje sprowadzenie systemu SSP do stanu bezpiecznego
-
         wystąpienie usterki kategorii II, która nie stwarza bezpośredniego zagrożenia wystąpienia awarii niebezpiecznej - powoduje jedynie chwilowe ograniczenie możliwości systemu.

b) stany lub zmiany stanów związane z przyjętym algorytmem działania urządzeń (zdarzenia), z których  szczególnie istotnym jest fakt włączenia / wyłączenia urządzeń ostrzegawczych.

Rejestracji ulegają również istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa akcje  podejmowane przez personel  z poziomu panelu sterującego, jakim może być UZK, a do których zalicza się:
ü
     wysyłanie polecenia zerowania (RESET) do wybranego przejazdu;
ü
     wyłączenie oddziaływania czujników SSP w wybranym torze wybranego SSP;
ü
     włączenie oddziaływania czujników SSP w wybranym torze wybranego SSP;
ü
     inne w zależności od żądań użytkownika np.: wysyłanie polecenia włączenia urządzeń ostrzegawczych sygnalizacji przez dyżurnego ruchu, przy czym odróżnia się wówczas włączenie sygnalizacji w torze 1 i włączenie sygnalizacji w torze 2 w zależności od tego, po którym torze pojedzie pociąg wysyłany przez dyżurnego ruchu na sygnał zastępczy, albo nie odróżnia się po którym torze pojedzie pociąg i wówczas jest jedno polecenie włączenia sygnalizacji.

Konstrukcja

 

 

 

Rys. 6.4.  Płyta czołowa UZK ssp typu SPA-4

 

Na płycie czołowej UZK umieszczono wyświetlacz LCD 8 x 40 znaków, klawiaturę składającą się z 6‑ciu klawiszy oraz 8 diod świecących LED.
Znaczenie klawiszy opisano w ZAŁĄCZNIKU nr 2 do DTR-96/SPA-4.
W górnej części płyty czołowej znajduje się rząd indykacji, który stanowią trójkolorowe diody świecące. Każda z diod opisana jest numerem, który odpowiada numerowi SSP przyporządkowanemu w systemie. Zadaniem tych indykacji jest niezależne od stanu wyświetlacza określenie aktualnych stanów  wszystkich SSP.
Zasadniczą  część UZK stanowi moduł mikroprocesorowy. Moduł jest połączony z wyświetlaczem, klawiaturą, modułem diod świecących, buczkiem, stacyjką i płytką przyłączeniową wieloprzewodowym pasem.           
Płytka przyłączeniowa przymocowana jest w dolnej części obudowy pod niezależną pokrywą i zawiera:


v
    listwę zaciskową, bezpiecznik 800mA i wyłącznik zasilania 24V DC
v
    listwę zaciskową interfejsu RS-485 (dwa bezpieczniki 100mA) dla połączenia ze sterownikami SSP,
v
    listwę zaciskową oraz gniazdo złącza D9 interfejsu RS-232 dla połączenia z  komputerem PC.

            UZK jest połączone ze sterownikami SSP przy pomocy dwużyłowego kabla.

Opis funkcjonalny.

            Na rys. 6.5. przedstawiono schemat działania UZK typu ERP-6.
W ramkach wpisano nazwy stanów pracy UZK [13]. Każdy z nich związany jest z realizacją określonej funkcji urządzenia:

- STATUS         - wyświetlanie ogólnego stanu wszystkich SSP,
- SSPX - wyświetlanie szczegółowego stanu wybranego SSP,
- COMMAND  - wysyłanie poleceń do wybranej SSP,
- ALARM         - wyświetlanie listy zarejestrowanych alarmów wszystkich SSP,
- PRACA          - wyświetlanie listy komunikatów o włączeniu/wyłączeniu wszystkich SSP (przejazdów pociągów).

            Mniejszą czcionką oznaczono zdarzenia powodujące zmianę stanu UZK:

- DISP, MENU, CMD, ENTER oznaczają naciśnięcie odpowiednich klawiszy,
- "alarm" oznacza zarejestrowanie pojawienia się stanu awaryjnego SSP lub jego ustąpienie, a także wykonanie poleceń operatora lub błąd komunikacji pomiędzy UZK a SSP. 

 

 

Rys. 6.5. Schemat działania UZK typu ERP-6