Czujnik CTI
Obrzeże koła w chwili przejazdu nad czujnikiem powoduje wygenerowanie siły
elektromotorycznej, czyli inaczej – wytwarza impuls napięciowy o kształcie
zbliżonym do sinusoidy.
W przypadku stosowania czujników typu CTI-3 zasada działania SSP oparta jest na
sprzętowej detekcji kierunku ruchu dla każdej osi pociągu.
Każdej przejeżdżającej nad czujnikiem osi odpowiadają krótkie impulsy
pochodzące z obydwu cewek głowicy czujnika, które doprowadzone są na wejścia
modułów rozpoznania kierunku. Czujnik CTI zastosowany jako czujnik wyłączający
(za przejazdem) nie współpracuje z układem rozpoznawania kierunku. Obydwa
uzwojenia czujnika połączone są równolegle.
Głowica
czujnika posiada cztery magnesy stałe z nałożonymi uzwojeniami.
Jeżeli czujnik wykorzystany jest
jako pojedynczy to uzwojenia należy łączyć równolegle. Nie należy pozostawiać
niepołączonego uzwojenia. Oporność uzwojeń czujnika wynosi - 2x 1.8 kΩ.
Działanie czujnika polega na wygenerowanie siły elektromotorycznej, czyli
inaczej – wytworzeniu impuls napięciowego o kształcie zbliżonym do sinusoidy.
Napięcie to następnie doprowadzone jest do układu formującego impulsy.
Montaż
głowicy
Głowica czujnika musi znajdować
się na takiej wysokości, aby odległość górnej powierzchni głowicy do górnej
powierzchni główki szyny wynosiła 40 (+1, -3) mm.
Usterki
głowicy
Usterką dyskwalifikującą głowicę
z eksploatacji - oprócz uszkodzeń mechanicznych, jest również spadek oporności
izolacji pomiędzy uzwojeniami a szyną. Usterka ta objawia się:
·
Nadmiarowymi zadziałaniami
czujnika
·
Błędami w rozpoznawaniu kierunku
·
Skokami napięcia na wyjściu
kanałów formatowania impulsu ( integratorów)
Oporność ta nie może być mniejsza niż 500 kΩ .
Podobne objawy występują w przypadku zaniżenia oporności żył kabla (
również minimalna oporność wynosi 500 kΩ .
Do częstych
usterek należy zaliczyć niewłaściwe połączenie przewodów w puszcze IVA. Bardzo
często do puszek dostaje się woda (wilgoć) lub mrówki. Powoduje to wadliwe
działanie czujnika CTI. Najlepiej nie wykorzystywać oryginalnych listew puszki
IVA ( o ile taką używamy) lecz do połączenia w puszce stosować listwy LZ. Są
one bezpieczniejsze. Oczywiście puszkę należy w miarę hermetycznie zaniknąć.
Układy
współpracujące.
Czujnik współpracuje z układem
elektronicznym znajdującym cię na płytce MER lub w panelu ECT ( 3 do 8). Tam
też następuje rozpoznanie kierunku. W chwili obecnej dostępne są następujące
panele współpracujące z czujnikiem CTI :
· ECT8/2 - Panel elektroniki
czujnika CTI bez układu wykrywania kierunku.
· ECT8/2 - Panel elektroniki
czujnika CTI z układem wykrywania kierunku.
· ECT5/1 - Panel elektroniki czujnika CTI dla SSP COB63A - linia dwutorowa.
· ECT5/2 - Panel elektroniki czujnika CTI dla SSP COB63A - linia jednotorowa.
· ECT6/x - Panel elektroniki czujnika CTI dla SSP SPA2A.
· ECT6/x/EON - Panel elektroniki czujnika CTI dla SSP SPA2A.
· CTI-301K - panel elektroniki czujnika CTI dla SSP SPA1 z wykrywaniem kierunku
(włączający)
· CTI-301T - panel elektroniki czujnika CTI dla SSP SPA1 bez wykrywania
kierunku (wyłączający)
· CTI-302K - panel elektroniki czujnika CTI dla SSP SPA2 z wykrywaniem kierunku
(włączający)
· CTI-302S - panel elektroniki czujnika CTI dla SSP SPA2 bez wykrywania
kierunku (wyłączający)
Istotną sprawą jest prawidłowe
wyregulowanie napięcia integratora. DTR przewiduje napięcie w zakresie –100 do
+50mV lecz należy brać pod uwagę możliwość zmiany napięcia po regulacji. Z
praktyki wynika że najlepiej napięcie ustawiać w okolicy 0 V.
Podsumowanie.
Czujniki CTI są w eksploatacji
bardzo wydajne ponieważ :
- nie posiadają linek połączeniowych z torem
przez co mniej ulegają kradzieży i dewastacji.
- Nie pobierają prądu w przeciwieństwie do
innych czujników ( EON, EOC, RSR180)
- Nie są zbytnio narażone na wyładowania
atmosferyczne ( miałem tylko jeden przypadek wyrwania magnesów z obudowy
spowodowany prawdopodobnie wyładowaniem atmosferycznym),
- Pracują nawet w wodzie o ile nie jest
naruszona obudowa lub uszczelnienie kabla.
Wady – w
stanie zasadniczym nie jest wykrywana usterka głowicy oraz nie jest
kontrolowane położenie głowicy w stosunku do szyny - w przeciwieństwie do
głowicy czujnika RSR180. Posiadają jedynie obwód kontroli ciągłości kabla.