Bezkablowy czujnik pociągu EOC-4 jest przeznaczony do stosowania
przede wszystkim w tych miejscach, w których specyficzne warunki wykluczają stosowane
dotychczas czujniki pociągu. Zwłaszcza w przypadku występowania istotnych
trudności w prowadzeniu kabli na dalekie odległości (np. w terenie górzystym).
Zastosowany w niektórych systemach SSP typu SPA-4 bezprzewodowy czujnik
niezajętości odcinka torowego EOC-4 jest szczególnie polecany do zastosowania
na sieci kolei polskich przy prędkościach pociągu nie przekraczających 120
km/h. Wynika to z faktu obowiązkowego instalowania w odległości drogi hamowania
od przejazdu tarcz ostrzegawczych przejazdowych przy prędkościach powyżej 120
km/h, z czego wynika konieczność prowadzenia kabli co najmniej na odległość
drogi hamowania, która już tylko w niewielkim stopniu różni się od odległości
do czujników włączających i tym samym obniża efektywność rozwiązania. Powyższe
ograniczenie prędkości maksymalnej jest spowodowane również ograniczeniem
długości odcinków torowych, przy których czujnik typu EOC-4 działa niezawodnie.
Przy zachowaniu dostatecznego stopnia pewności działania czujnika EOC-4
założono, że długość odpowiadających mu odcinków torowych nie powinna przekroczyć
1 km. Czujnik EOC-4 wymaga zachowania ciągłości toków
szynowych oraz braku zwarć pomiędzy tokami w całości odcinków toru, których
niezajętość jest wykrywana. Odcinki te są wyznaczone przez izolacje zabudowane
w pojedynczym toku toru.
W bezpośredniej odległości od izolacji skrajnych znajdują się diody
prostownicze zamontowane pomiędzy tokami szynowymi. Diody te stanowią istotny
element czujnika bezkablowego EOC-4, który działa na
zasadzie obwodu torowego typu AC/DC.
Czujnik EOC-4 składa się z następujących
modułów:
Transformator
stanowi główne źródło napięcia zasilania czujnika
EOC-4 dla dwóch odcinków torowych. Prąd zasilania poprzez rezystory redukcyjne
płynie poprzez toki szynowe odcinków toru wyznaczonych przez złącza izolowane i
diody prostownicze montowane pomiędzy toki szynowe na przeciwległych końcach
odcinków torowych 1 i 2.
Detektor
niezajętości odcinka wykrywa obecność pojazdu szynowego na danym odcinku
torowym na podstawie obecności na wejściu modułu jednej połówki napięcia
(odcinek niezajęty), lub całkowitego braku obydwu połówek napięcia (odcinek
zajęty).
Moduł
klucza bezstykowego służy do okresowego testowania poprawności działania
wszystkich elementów elektronicznych detektora niezajętości. Impuls testujący
powoduje krótkotrwałą przerwę w głównym obwodzie czujnika, co objawia się na
wejściu prawidłowo działającego detektora niezajętości obecnością obydwu
połówek napięcia.