Poniższy rysunek przedstawia
rozmieszczenie stref i zasadę działania czujnika EOC-1.
Rozmieszczenie
czujników torowych - ssp z czujnikami pociągów EOC
Czujniki IA/B i XIA/B - czujniki włączające dla kierunku właściwego
Czujniki IIA/B i XIIA/B - czujniki wyłączające
Czujniki IIIA/B i
XIIIA/B - czujniki odjazdowe dla kierunku właściwego
EOC jest pojedynczym bezpiecznym czujnikiem wspólnym dla kanału „A” i „B”.
Czujnik ten działa na zasadzie bezzłączowego obwodu
torowego. Składa się z nadajnika typu MER 111701 umieszczonego w środku obwodu nadającego
sygnał o określonej częstotliwości oraz dwóch odbiorników typu MER 111709
umieszczonych po obu stronach obwodu i odbierających sygnał z nadajnika.
Odbiornik oddalony od przejazdu oznaczany jest symbolem „b” natomiast odbiornik
znajdujący się bliżej przejazdu symbolem „c”.
W stanie zasadniczym (bez taboru na tokach szyn w strefie
oddziaływania) napięcie na wyjściu odbiornika powinno nieznacznie przekraczać
6V ( ustawić poprzez regulację czułości zgodnie z DTR).Jest to poziom logiczny
„1”.
Brak napięcia ( poziom logiczny „0”) może być spowodowany np.:
·
Zwarciem
lub przerwą toku szyn np. przez tabor.
·
Uszkodzeniem
linki odbiornika lub - gdy nie działają oba odbiorniki - nadajnika
·
Uszkodzeniem
odbiornika ( o ile np. drugi odbiornik działa prawidłowo)
·
Uszkodzeniem
nadajnika ( w tym wypadku oba odbiorniki nie działają)
·
Zwarciem
np. w kablu odprowadzającym sygnał do szafy
·
Uszkodzeniem
zespołu ochrony przepięciowej
·
Innych
nieprzewidzianych sytuacji i przyczyn np. bezpiecznik itp.
Za wysokie napięcie rzędu 20V bez możliwości jego obniżenia
do poziomy 6V świadczy o braku połączenia z obciążeniem.
Pojazd szynowy, zbliżając się do strefy kontrolowanej
przez dany odbiornik zwiera toki szyn odcinając tym samym dopływ sygnału do
odbiornika. Napięcie wyjścia nie powinno wtedy przekroczyć 0, 5V.
Można śmiało powiedzieć, że działanie EOC-1 jest podobne do EON 1 lub EON 3. Inaczej natomiast działa EON 6.
W prawidłowo wyregulowanym czujniku zwarcie toków szyn w
odległości 20 m nie powinno powodować odwzbudzenia odbiornika. Odległość ta
może wynosić nawet 1 metr.
Strefa wspólna, w której zbocznikowanie toku szyn powoduje odwzbudzenie się obu
odbiorników wynosi od 3 do 10 m.
Napięcie zasilania
powinno się mieścić w granicach 11 do 18V.
Sposób zasilania oraz wysyłania sygnału z EOC.
Przy podłączeniu urządzeń EOC należy zwrócić uwagę na
połączenie wyjść odbiorników. Mianowicie do linii sterującej z pierwszego
odbiornika podany jest plus natomiast z odbiornika 2 minus.
Układ pośredniczący.
W SPA-4 pierwszym układem ( nie licząc układu
przeciwprzepięciowego) jest moduł separacji EOD-10. Ma on na zadanie
galwaniczne oddzielenie sygnału wejściowego, wysyłanie sygnałów z czujnika do
sterowników oraz umożliwia testowanie sprawności poszczególnych transoptorów.
Sygnał testujący jest wysyłany co 3 s i trwa nie więcej jak 20 ms. Powoduje on
zwieranie kanału „b” i „c” tak jakby jechał pociąg. Test ten jest widoczny
poprzez krótkotrwałe okresowe gaśniecie diod LED modułów wejściowych,
odpowiadających poszczególnym czujnikom. Niestety nie wiem jak zachowa się
aparatura po wykryciu błędu. Nic konkretnego w DTR nie wyczytałem. Samo
rozpoznanie kierunku jazdy wykonane jest już w sterownikach.
Proszę zwrócić uwagę na sposób przesyłania sygnału z odbiorników
do modułu separacji poprzez układ ochrony przeciwprzepięciowej. Mianowicie z
odbiornika pierwszego plus połączony jest z układem przeciwprzepięciowym
sterującym natomiast minus z plusem zasilania. Drugi odbiornik natomiast
odwrotnie – minus połączony z modułem EOD za pomocą układu ochrony
przeciwprzepięciowej sterującej a plus z minusem zasilania. Jest to dosyć
ciekawy sposób, z którym dotychczas się chyba nie spotkałem.
Podsumowanie – moja opinia o EOC.
Moja opinia o tych czujnikach jest mieszana, Nie podoba mi
się konieczność stosowania sporej ilości linek połączeniowych – na jeden
czujnik przypada aż 6 linek. Naraża to układ na niewłaściwe działanie
spowodowane kradzieżami, złym stanem styku szyna-linka.