Urządzenia zdalnej kontroli i diagnostyki w sygnalizacji typu BUES 2000 

Element diagnostyczny nie wywołuje oddziaływania zwrotnego w sferze bezpieczeństwa i dokonuje się przez szynę systemową CAN. Dlatego diagnostyka jest współodpowiedzialna za przepływ danych, jednakże nie jest możliwe wysyłanie informacji do systemu. Odbiór możliwy jest dzięki wyspecjalizowanej karcie CAN. Użyte komponenty do budowy urządzenia diagnostycznego zgadzają się ze standardem komputera PC i dlatego umożliwione jest korzystanie z rynkowego oprogramowania i systemów operacyjnych. Oprogramowanie diagnostyczne prowadzone jest w językach wysokiego poziomu jak Pascal.

Moduł diagnostyczny umieszczony jest w 19-calowym, wsuwanym panelu i znajduje się  w szafce wiszącej BUES 2000. Stanowi go komputer PC wyposażony w kartę CAN, modem przemysłowy oraz kartę wejścia/wyjścia. Modem przewidziany jest do komunikacji systemu BUES 2000 z UZK (centralą diagnostyczną) w nastawni. Karta CAN służy do zbierania informacji z magistrali CAN. Do komunikacji z użytkownikiem przewidziano wyświetlacz LCD i myszkę. Podłączenia innych urządzeń zewnętrznych, takich jak np. laptop czy drukarka umożliwia port równoległy, którego gniazdo wyprowadzone na płycie czołowej modułu. Możliwe jest również podłączenie klawiatury zewnętrznej. Gniazda CAN i ZPAS służą do specjalnych funkcji serwisowych.

Program diagnostyczny pracuje w środowisku MS-DOS.
Oprogramowanie modułu diagnostycznego pozwala na tzw. diagnostykę urządzeń w trybie on-line (w czasie rzeczywistym).

Funkcje modułu diagnostycznego:
·
      bieżąca obserwacja komunikatów podczas przejazdu pociągów
·
      ręczne zapisywanie komunikatów w przypadku poprawnego przejazdu pociągu przez strefę przejazdu
·
     automatyczne zapisywanie przebiegu zdarzeń przy wystąpieniu zakłócenia w urządzeniach przejazdowych; informacje te zapisywane są na twardym dysku modułu diagnostycznego
·
      zestawienie wszystkich zakłóceń systemu
·
      automatyczne zapisywanie całej „historii” działania urządzeń przejazdowych – zarówno komunikaty o przejazdach pociągów jak i komunikaty o zakłóceniach w pracy urządzeń BUES 2000
·
      możliwość filtrowania meldunków wyświetlanych na ekranie modułu i przesyłanych do centrali diagnostycznej
·
      możliwość wysłania do centrali diagnostycznej komunikatu o dowolnej treści
·
     możliwość korzystania z kalkulatora i kalendarza
·
    możliwość korzystania ze standardowych narzędzi programów komputerowych jak np. „wyszukaj ciąg znaków”, „powiększ okno” itp.

Komunikacja użytkownika z modułom możliwa jest poprzez myszkę (ang. - trackball) komputerową zabudowaną na płycie czołowej modułu diagnostycznego lub poprzez klawiaturę. Klawiatura komputerowa nie jest standardowo dołączana do systemu.