Urządzenia zdalnej kontroli i diagnostyki w sygnalizacji typu RASP-4

W systemie RSPA-4 jako usterki kategorii I (niebezpieczne zagrażające bezpośrednio bezpieczeństwu ruchu) przyjęto;

 

·          usterkę czujników włączających dla każdego toru i kierunku jazdy;

·         brak ciągłości kabla w obwodach czujników torowych;

·         obniżenie napięcia baterii akumulatorów poniżej ustalonego progu;

·         awarie uniemożliwiające poprawną pracę systemu wykryte przez układy samokontroli.

·         stwierdzenie braku komunikacji z blokiem GENIUS przez którykolwiek ze sterowników,

·         brak komunikacji pomiędzy PLC a kontrolerem magistrali GENIUS typu BEM331,

·         brak obecności jednego sterownika wykryty przez drugi sterownik,

·         brak zgodności między sterownikami w zdiagnozowanych stanach awarii kategorii I lub II;

·         brak ciągłości włókien żarówek w sygnalizatorach drogowych;

·         brak ciągłości drągów rogatkowych;

·         awarię napędów - nieprawidłowe położenie drągów rogatkowych w stanie ostrzegania.

Dwie ostatnie usterki nawet po samoistnym ich zaniku powodują nadal utrzymanie stanu usterki I kategorii do momentu interwencji personelu utrzymania w kontenerze głównym. Wystąpienie usterki kategorii I wymusza działanie polegające na ograniczeniu prędkości pojazdów kolejowych przejeżdżających przez przejazd do wartości umożliwiającej ich zatrzymanie w przypadku pojawienia się przeszkody na przejeździe.

 

Usterki kategorii II nie zagrażają bezpośrednio bezpieczeństwu ruchu na przejeździe - nie wymuszają ograniczenia prędkości pojazdów kolejowych przejeżdżających przez przejazd. Reakcją systemu na sytuacje awaryjne tej kategorii jest wysłanie sygnału do urządzenia zdalnej kontroli i panelu operatorskiego. Do usterek kategorii II zalicza się:

·         usterkę czujników wyłączających dla każdego toru i kierunku jazdy,

·         brak ciągłości kabla w obwodzie czujników torowych wyłączających,

·         zanik zasilania 220V,

·         uszkodzenie prostowników, brak ładowania baterii

·         uszkodzenie sygnalizatora dźwiękowego,

·         nieuprawnione otwarcie drzwi kontenera głównego, otwarcie drzwi szafki aparatowej SA1 lub SA2,

·         usterka w obwodzie światła białego tarczy ostrzegawczych przejazdowych Top ( dla systemu znajdującego się w stanie oczekiwania), w momencie najechania przez pojazd szynowy na czujniki załączające wyświetlone zostaje światło pomarańczowe (sygnał Osp1),

·          usterka w obwodzie światła pomarańczowego tarczy ostrzegawczych przejazdowych Top (dla systemu znajdującego się w stanie oczekiwania), w momencie najechania przez pojazd szynowy na czujniki załączające nie wyświetlone zostaje światło pomarańczowe (jest to równoznaczne z sygnałem Osp1),

·         zanik komunikacji między kontenerem głównym RASP-KG a urządzeniem zdalnej kontroli. 



Obsługa zdalna jest możliwa za pośrednictwem urządzenia zdalnej kontroli RASP-UZK .
Urządzeniem zdalnej kontroli jest standardowy komputer PC w wykonaniu przemysłowym  w skład którego wchodzą jednostka centralna, monitor, klawiatura, mysz oraz UPS. Podstawowym zadaniem urządzenia zdalnej kontroli jest do przekazywanie personelowi obsługi odpowiedniego posterunku ruchu informacji o stanie urządzeń na nadzorowanych przejazdach oraz do archiwizacji tych informacji. Możliwość zdalnego sterowania  urządzeniami ssp sprowadza się do włączania i wyłączania czujników ( dla określonego toru ) i doprowadzenia urządzeń do stanu zasadniczego,
w przypadku gdy po przejeździe pociągu sygnalizacja pozostanie w stanie ostrzegania. Wysłanie tych poleceń do urządzenia SSP jest również rejestrowane przez program sterujący. Możliwa jest jednoczesna kontrola stanu  ośmiu samoczynnych sygnalizacji przejazdowych RASP-4 . Informacje o stanie urządzenia SSP przedstawiane są graficznie oraz w postaci komunikatów słownych z podaniem daty i godziny.

Urządzenie RASP-4 może zgromadzić informacje dotyczące podległych mu SSP z okresu 6 miesięcy. Zdarzenia są archiwizowane na żądanie na dodatkowym wymienialnym dysku typ Jazz. Urządzenie zdalnej kontroli RASP-UZK komunikuje się z poszczególnymi RASP-4 w standardzie RS-232 poprzez modemy typu PATTON 1040. Do komunikacji z grupą 8 ssp wykorzystuje się dwie pary żył w kablu teletechnicznym. Jedna para przeznaczona jest do transmisji meldunków z poszczególnych ssp, druga do nadawania poleceń do poszczególnych ssp.

Urządzenie zdalnej kontroli RASP-UZK komunikuje się z poszczególnymi RASP-4 w standardzie RS-232 poprzez modemy typu PATTON 1040.
Do komunikacji z grupą 8 ssp wykorzystuje się dwie pary żył w kablu teletechnicznym. Jedna para przeznaczona jest do transmisji meldunków z poszczególnych ssp, druga do nadawania poleceń do poszczególnych ssp. Układ sieci obejmującej urządzenie RASP-UZK i grupę 8 przejazdów przedstawia poniższy rysunek.

 

Rys. 6.7.   Schemat sieci transmisyjnej RASP-4 → UZK

Urządzenie zdalnej kontroli RASP-UZK spełnia następujące funkcje:

·         rejestruje usterki i zdarzenia, jakie miały miejsce w rejonie oddziaływania poszczególnych RASP-4,

·         umożliwia wizualizację stanu aktualnego wszystkich nadzorowanych RASP-4,

·         umożliwia sterowanie poszczególnymi RASP-4 poprzez wysyłanie poleceń do sterowników głównych  na odpowiednich przejazdach.

 

Program nadzorujący zorganizowany jest na trzech ekranach. Ekran pierwszy (podstawowy) przedstawia stany ogólne wszystkich nadzorowanych ssp. Ekran drugi przedstawia stan wybranego ssp oraz wyświetla listę bieżących zdarzeń. Ekran trzeci pozwala na wyświetlanie listy zarejestrowanych zdarzeń oraz umożliwia ich wydruk. Schemat działania programu nadzorującego urządzenia zdalnej kontroli przedstawia rysunek 6.8.

 

Rys. 6.8.   Algorytm działania uzk RASP-4