W systemie RSPA-4 jako usterki
kategorii I (niebezpieczne zagrażające bezpośrednio bezpieczeństwu ruchu)
przyjęto;
·
usterkę
czujników włączających dla każdego toru i kierunku jazdy;
·
brak
ciągłości kabla w obwodach czujników torowych;
·
obniżenie
napięcia baterii akumulatorów poniżej ustalonego progu;
·
awarie
uniemożliwiające poprawną pracę systemu wykryte przez układy samokontroli.
·
stwierdzenie
braku komunikacji z blokiem GENIUS przez którykolwiek ze sterowników,
·
brak
komunikacji pomiędzy PLC a kontrolerem magistrali GENIUS typu BEM331,
·
brak
obecności jednego sterownika wykryty przez drugi sterownik,
·
brak zgodności
między sterownikami w zdiagnozowanych stanach awarii kategorii I lub II;
·
brak ciągłości
włókien żarówek w sygnalizatorach drogowych;
·
brak
ciągłości drągów rogatkowych;
·
awarię
napędów - nieprawidłowe położenie drągów rogatkowych w stanie ostrzegania.
Dwie ostatnie usterki nawet po
samoistnym ich zaniku powodują nadal utrzymanie stanu usterki I kategorii do
momentu interwencji personelu utrzymania w kontenerze głównym. Wystąpienie
usterki kategorii I wymusza działanie polegające na ograniczeniu prędkości
pojazdów kolejowych przejeżdżających przez przejazd do wartości umożliwiającej
ich zatrzymanie w przypadku pojawienia się przeszkody na przejeździe.
Usterki
kategorii II nie zagrażają bezpośrednio bezpieczeństwu ruchu na przejeździe -
nie wymuszają ograniczenia prędkości pojazdów kolejowych przejeżdżających przez
przejazd. Reakcją systemu na sytuacje awaryjne tej kategorii jest wysłanie
sygnału do urządzenia zdalnej kontroli i panelu operatorskiego. Do usterek
kategorii II zalicza się:
·
usterkę
czujników wyłączających dla każdego toru i kierunku jazdy,
·
brak
ciągłości kabla w obwodzie czujników torowych wyłączających,
·
zanik
zasilania 220V,
·
uszkodzenie
prostowników, brak ładowania baterii
·
uszkodzenie
sygnalizatora dźwiękowego,
·
nieuprawnione
otwarcie drzwi kontenera głównego, otwarcie drzwi szafki aparatowej SA1 lub
SA2,
·
usterka w
obwodzie światła białego tarczy ostrzegawczych przejazdowych Top ( dla systemu
znajdującego się w stanie oczekiwania), w momencie najechania przez pojazd
szynowy na czujniki załączające wyświetlone zostaje światło pomarańczowe
(sygnał Osp1),
·
usterka w
obwodzie światła pomarańczowego tarczy ostrzegawczych przejazdowych Top (dla
systemu znajdującego się w stanie oczekiwania), w momencie najechania przez
pojazd szynowy na czujniki załączające nie wyświetlone zostaje światło
pomarańczowe (jest to równoznaczne z sygnałem Osp1),
·
zanik
komunikacji między kontenerem głównym RASP-KG a urządzeniem zdalnej kontroli.
Obsługa zdalna jest możliwa za pośrednictwem urządzenia zdalnej kontroli
RASP-UZK .
Urządzeniem zdalnej kontroli jest standardowy komputer PC w wykonaniu
przemysłowym w skład którego
wchodzą jednostka centralna, monitor, klawiatura, mysz oraz UPS. Podstawowym
zadaniem urządzenia zdalnej kontroli jest do przekazywanie personelowi obsługi
odpowiedniego posterunku ruchu informacji o stanie urządzeń na nadzorowanych
przejazdach oraz do archiwizacji tych informacji. Możliwość zdalnego
sterowania urządzeniami ssp sprowadza
się do włączania i wyłączania czujników ( dla określonego toru ) i
doprowadzenia urządzeń do stanu zasadniczego,
w przypadku gdy po przejeździe pociągu sygnalizacja pozostanie w stanie
ostrzegania. Wysłanie tych poleceń do urządzenia SSP jest również rejestrowane
przez program sterujący. Możliwa jest jednoczesna kontrola stanu ośmiu samoczynnych sygnalizacji przejazdowych
RASP-4 . Informacje o stanie urządzenia SSP przedstawiane są graficznie
oraz w postaci komunikatów słownych z podaniem daty i godziny.
Urządzenie RASP-4 może zgromadzić
informacje dotyczące podległych mu SSP z okresu 6 miesięcy. Zdarzenia są
archiwizowane na żądanie na dodatkowym wymienialnym dysku typ Jazz. Urządzenie
zdalnej kontroli RASP-UZK komunikuje się z poszczególnymi RASP-4 w standardzie
RS-232 poprzez modemy typu PATTON 1040. Do komunikacji z grupą 8 ssp
wykorzystuje się dwie pary żył w kablu teletechnicznym. Jedna para przeznaczona
jest do transmisji meldunków z poszczególnych ssp, druga do nadawania poleceń
do poszczególnych ssp.
Urządzenie zdalnej kontroli
RASP-UZK komunikuje się z poszczególnymi RASP-4 w standardzie RS-232 poprzez
modemy typu PATTON 1040.
Do komunikacji z grupą 8 ssp wykorzystuje się dwie pary żył w kablu teletechnicznym.
Jedna para przeznaczona jest do transmisji meldunków z poszczególnych ssp,
druga do nadawania poleceń do poszczególnych ssp. Układ sieci obejmującej
urządzenie RASP-UZK i grupę 8 przejazdów przedstawia poniższy rysunek.
Rys. 6.7.
Schemat sieci transmisyjnej RASP-4 → UZK
Urządzenie zdalnej kontroli
RASP-UZK spełnia następujące funkcje:
·
rejestruje usterki
i zdarzenia, jakie miały miejsce w rejonie oddziaływania poszczególnych RASP-4,
·
umożliwia
wizualizację stanu aktualnego wszystkich nadzorowanych RASP-4,
·
umożliwia
sterowanie poszczególnymi RASP-4 poprzez wysyłanie poleceń do sterowników
głównych na odpowiednich przejazdach.
Program nadzorujący zorganizowany
jest na trzech ekranach. Ekran pierwszy (podstawowy) przedstawia stany ogólne
wszystkich nadzorowanych ssp. Ekran drugi przedstawia stan wybranego ssp oraz
wyświetla listę bieżących zdarzeń. Ekran trzeci pozwala na wyświetlanie listy
zarejestrowanych zdarzeń oraz umożliwia ich wydruk. Schemat działania programu
nadzorującego urządzenia zdalnej kontroli przedstawia rysunek 6.8.
Rys.
6.8. Algorytm działania uzk RASP-4