W
sygnalizacji tej po raz pierwszy zastosowano technikę mikroprocesorową, co
umożliwiło diagnozowanie systemu. Dzięki zamontowanym w sterownikach modułom
diagnostycznym możliwe jest natychmiastowe zlokalizowanie usterki w systemie.
Karta modułu diagnostycznego zawiera pięciopozycyjny wyświetlacz oraz trzy
przyciski do wybierania opcji i jeden przełącznik [2]. Moduł ten pozwala
personelowi utrzymania na:
· szybką lokalizację usterek trwających,
których kod dziesiętny wyświetlany jest na wyświetlaczu,
· określenie źródła włączenia sygnalizacji,
· przegląd stanu liczników zliczających liczbę
pociągów między poszczególnymi czujnikami,
· zerowanie bezwzględne aparatury,
· określenie czasu, który upłynął od włączenia
sterownika,
· kontrolę i korektę czasu rzeczywistego.
Każdy ze sterowników realizuje te same funkcje logiczne, ale
programy napisane są przez dwa różne zespoły programistów, co pozwala wykrywać
błędy programowe i zapewnia większy poziom bezpieczeństwa. Ponadto przy braku
kontroli kabla lub niebezpiecznej awarii czujnika (uniemożliwiającej prawidłowe
rozpoznanie kierunku jazdy pociągu) nastąpi uruchomienie przez sterownik
urządzeń ostrzegających i trwać będzie do czasu usunięcia awarii. Natomiast
gdyby doszło do uszkodzenia sterownika lub odłączenia jego zasilania to nastąpi
wyświetlenie ciągłych świateł na sygnalizatorach drogowych sterowanych
uszkodzonym sterownikiem.
Sterowniki zapewniają przesyłanie sygnału kontrolnego do
powtarzacza na odległość do 15 km. Sygnał ze sterowników
do uzk doprowadzony jest dwoma kablami. Przesyłane
jest napięcie U=24V. Napięcie –U
wysyłane jest ze sterownika A, a napięcie +U ze sterownika B. Przerwanie obwodu
przez jeden ze sterowników powoduje zanik sygnału kontrolnego. Sterowniki
komunikują się między sobą przez łącze TTY.
Przerwanie obwodu kontrolnego przez jeden z nich powoduje takie
same działanie w drugim.
Informacje o pracy sygnalizacji
przekazywane są z aparatury sterującej na posterunek ruchu za pomocą
powtarzacza ERP-5100 (lub ERP-5000) działającego analogicznie jak w
sygnalizacji SPA-2A