SSP typu NE BUE 90E PL 

Ta samoczynna sygnalizacja przejazdowa została przedstawiona do przetargu rozpisanego przez Dyrekcję Generalną PKP w 1995 roku. Jest ona adaptacją sygnalizacji NE BUE 90E firmy Siemens do wymagań przepisów polskich. Prototyp tej sygnalizacji pobudowany został na km 315,511 linii Warszawa – Kunowice, gdzie przeszedł pozytywne próby przeprowadzone przez CNTK.

Budowa aparatury sterującej jest dwu kanałowa. Kanały nazywane są system A i system B mają prawie identyczną budowę sprzętową i programową. W skład każdego z kanałów wchodzi jednostka centralna (CPU 103 z pamięcią RAM dla 1024 instrukcji), zespół wyjściowy sterowania światłami sygnalizatorów drogowych (LZA-BG), zespół kart wejściowych (EB) oraz wyjściowych (AB) należących do przemysłowo stosowanych systemów automatyzacji SIMATIC S5 [13]. Analogicznie jak w sygnalizacji SPA-2B na wejścia kart EB podawane są sygnały z urządzeń zewnętrznych po przetworzeniu tych sygnałów przez procesory systemu A i B wystawiane są polecenia np. „zaświeć żarówkę”, „włącz dzwon”. Polecenia te realizowane są za pomocą kart wyjściowych sterujących następującymi urządzeniami zewnętrznymi: UZK, czterema sygnalizatorami drogowymi, dwoma dzwonami, czterema napędami rogatkowymi (SIM 6/13), czterema tarczami ostrzegawczymi przejazdowymi informującymi maszynistów o sprawności bądź nie sprawności SSP. Sygnalizacja ta włączana i wyłączana jest za pomocą pętli indukcyjnych jedno i dwu kanałowych typu FSS zabudowanych w odpowiednich miejscach w stosunku do przejazdu.

Logika pracy i bezpieczeństwo tej SSP jest następujące:

·         włączenie ostrzegania następuje według zasady „1 z 2”, co oznacza, że włączenie SSP nastąpi po wydaniu takiego polecenia przez jeden z systemów A lub B,

·         wyłączenie następuje według zasady „2 z 2”, co oznacza, że wyłączenie SSP nastąpi po wydaniu takiego polecenia przez oba systemy A i B,

·         podczas pracy SSP następuje porównywanie przez programy sterujące systemów A i B sum kontrolnych,

·         ponadto oba systemy mają jeden wspólny obwód bezpieczeństwa składający się z czterech przekaźników sygnałowych, które powodują reakcje zabezpieczające przejazd przy ewentualnych usterkach systemu,

·         zastosowane jest galwaniczne oddzielenie napięć wewnętrznych od zewnętrznych,

·         UZK na nastawni informuje i kontroluje pracę urządzeń SSP oraz pozwala na zdalną diagnostykę, rejestrację zdarzeń, kontrolę zajętości torów, obsługę ręczną (wyłączenie awaryjne SSP).

SSP typu NE BUE 90E PL charakteryzuje się niewielkim zakresem konserwacji i serwisu. Wynika to z zastosowania sterowników, które wcześniej stosowano w automatyce przemysłowej całego świata, w dziesiątkach tysięcy zastosowań przemysłowych co zaowocowało „dopracowaniem” tych sterowników.