SSP typu RASP-4 

Jest to sygnalizacja opracowana w ostatnich latach przez projektantów z firm KOMBUD w Radomiu i KOMSTER z Warszawy [20]. Zastosowano tu również sterowniki przemysłowe w układzie dwukanałowym do realizacji sterowania urządzeniami zewnętrznymi. Jednakże w tym rozwiązaniu struktura systemu została zdecentralizowana, poprzez umieszczenie jak najbliżej obiektów zewnętrznych bloków wykonawczych i układów pośredniczących. Schemat blokowy samoczynnej sygnalizacji przejazdowej typu RASP-4 przedstawiony jest na rysunku 3.6.

 

Rys. 3.6. Schemat blokowy samoczynnej sygnalizacji przejazdowej RASP-4. 

 

W szafkach SA1 i SA2 zabudowanych obok tarcz ostrzegawczych przejazdowych znajdują się bloki wejściowo wyjściowe typu GENIUS, które odbierają sygnały wejściowe do czujników torowych i tarcz ostrzegawczych oraz sterują sygnałami tarcz ostrzegawczych. W kontenerze głównym RASP-KG poza sterownikami, terminalem operatorskim i modułami komunikacji znajdują się również bloki GENIUS, które współpracują z urządzeniami zewnętrznymi zabudowanymi na przejeździe. Komunikacja między sterownikami a blokami GENIUS odbywa się za pomocą dwóch niezależnych magistral danych M1 i M2 w formie telegramów. Odebrane od urządzeń informacje są analizowane przez sterowniki, a następnie wysyłane są telegramy z rozkazami sterującymi. Zastosowanie rozproszonej struktury jest możliwe dzięki właściwej reakcji na stany awaryjne oraz szerokim możliwościom samokontroli bloków GENIUS polegającej na:

-         diagnostyce obwodów wejścia i wyjścia – wykrywanie zwarć, przeciążeń, przerw w obwodzie, braku zasilania, przekroczenia dopuszczalnej temperatury pracy;

-         diagnostyce magistrali danych – poprzez wykrywanie dołączenia lub odłączenia urządzenia, stwierdzania niezgodności adresów, błędów telegramów.

Ponadto bloki GENIUS można programowo konfigurować, każdy z 16 kanałów bloku może być wejściem dwu lub trzystanowym albo wyjściem.

W systemie zainstalowano po dwa moduły w jednej kasecie (jednym sterowniku), każdy z własną magistralą, przy czym do każdej magistrali są podłączone jednocześnie dwa kontrolery z dwóch różnych sterowników skonfigurowane na przemian jako kontroler i blok „generic”, co zapewnia redundancję komunikacji między sterownikiem a blokiem GENIUS i umożliwia stworzenie dwóch równoległych magistral między sterownikami. Moduł komunikacyjny CMM311 pracujący z jednostką centralną posiada dwa porty szeregowe. Przy pomocy tego typu modułów jest zorganizowana komunikacja z zewnętrzną jednostką nadrzędną RASP-UZK na posterunku ruchu poprzez modemy. UZK jest sterownikiem nadrzędnym nadzorującym pracę do 8 samoczynnych sygnalizacji przejazdowych. Jest to standardowy komputer IBM PC w wykonaniu przemysłowym. Do komunikacji z grupą 8 SSP wykorzystuje się dwie pary żył w kablu teletechnicznym. Jedna para przeznaczona jest do transmisji meldunków z poszczególnych SSP, druga do nadawania poleceń do poszczególnych SSP.

   Aparaturę sterująco – kontrolną w kontenerze głównym stanowią dwa sterowniki PLC firmy GE Fanuc serii 90-30. Działają one niezależnie ze wzajemną wymianą danych i synchronizacją pracy poprzez dwa kanały magistrali GENIUS. W przypadku awarii jednego ze sterowników, drugi przejmuje pełną kontrolę nad wszystkimi blokami wejścia/wyjścia typu GENIUS podłączonymi do własnych modułów komunikacyjnych skonfigurowanych jako kontrolery i do modułów skonfigurowanych jako „generic”, które przejmują funkcje nieaktywnych kontrolerów z drugiego sterownika.

Działanie urządzeń systemu RASP-4 jest następujące. Po najechaniu czoła pojazdu szynowego na czujnik włączający następuje zainicjowanie pracy urządzeń ostrzegawczych na przejeździe oraz wystawienie sygnału na Top-ach – zależnego od stanu urządzeń. Po najechaniu czoła pojazdu szynowego na czujnik wyłączający zlokalizowany na przejeździe następuje wyłączenie sygnału akustycznego i świateł na tarczach ostrzegawczych przejazdowych. Jeżeli czas od włączenia sygnalizacji do wjazdu pociągu na strefę przejazdu jest zbyt krótki to system zgłasza usterkę. Po czasie 6 sekund od zjechania pojazdu szynowego z czujnika wyłączającego następuje rozpoczęcie otwierania wszystkich półrogatek. Po osiągnięciu przez drągi pozycji pionowej światła sygnalizatorów drogowych zostają wygaszone.

            W sygnalizacji tej światła białe każdej Top są sterowane z czterech wyjść dwóch różnych bloków GENIUS. Gdy zgodne są dwa sterowniki i nie występuje stan awarii kategorii I, to odpowiednie wyjście jednego bloku GENIUS podaje „+” na obwód świateł białych tarczy ostrzegawczej przejazdowej a odpowiednie wyjście drugiego bloku GENIUS podaje „–”. Jeżeli w obwodzie świateł białych, lub w układzie sterowania wystąpi usterka kategorii I, to światła białe zostają wygaszone a zapalane są światła pomarańczowe. Jeżeli następnie w obwodzie świateł pomarańczowych wystąpi usterka, to wygaszone zostają wszystkie światła tarcz ostrzegawczych. Światła pomarańczowe tarcz ostrzegawczych przejazdowych włączane są z dwóch wyjść bloku GENIUS. Każda para żarówek jest załączana dwustopniowo. W pierwszej chwili przez obwód z szeregowym rezystorem ograniczającym prąd załączenia. Po 0,3 s następuje podanie napięcia znamionowego na żarówki.