Rys. 3.6. Schemat blokowy samoczynnej
sygnalizacji przejazdowej RASP-4.
W szafkach SA1 i SA2 zabudowanych obok tarcz
ostrzegawczych przejazdowych znajdują się bloki wejściowo wyjściowe typu
GENIUS, które odbierają sygnały wejściowe do czujników torowych i tarcz
ostrzegawczych oraz sterują sygnałami tarcz ostrzegawczych. W kontenerze
głównym RASP-KG poza sterownikami, terminalem operatorskim i modułami
komunikacji znajdują się również bloki GENIUS, które współpracują z
urządzeniami zewnętrznymi zabudowanymi na przejeździe. Komunikacja między
sterownikami a blokami GENIUS odbywa się za pomocą dwóch niezależnych magistral
danych M1 i M2 w formie telegramów. Odebrane od urządzeń informacje są
analizowane przez sterowniki, a następnie wysyłane są telegramy z rozkazami
sterującymi. Zastosowanie rozproszonej struktury jest możliwe dzięki właściwej
reakcji na stany awaryjne oraz szerokim możliwościom samokontroli bloków GENIUS
polegającej na:
-
diagnostyce obwodów wejścia i wyjścia – wykrywanie zwarć,
przeciążeń, przerw w obwodzie, braku zasilania, przekroczenia dopuszczalnej
temperatury pracy;
-
diagnostyce magistrali danych – poprzez wykrywanie dołączenia lub
odłączenia urządzenia, stwierdzania niezgodności adresów, błędów telegramów.
Ponadto bloki GENIUS można programowo
konfigurować, każdy z 16 kanałów bloku może być wejściem dwu lub trzystanowym
albo wyjściem.
W systemie zainstalowano po dwa moduły w
jednej kasecie (jednym sterowniku), każdy z własną magistralą, przy czym do
każdej magistrali są podłączone jednocześnie dwa kontrolery z dwóch różnych
sterowników skonfigurowane na przemian jako kontroler i blok „generic”, co
zapewnia redundancję komunikacji między sterownikiem a blokiem GENIUS i
umożliwia stworzenie dwóch równoległych magistral między sterownikami. Moduł
komunikacyjny CMM311 pracujący z jednostką centralną posiada dwa porty szeregowe.
Przy pomocy tego typu modułów jest zorganizowana komunikacja z zewnętrzną
jednostką nadrzędną RASP-UZK na posterunku ruchu poprzez modemy. UZK jest
sterownikiem nadrzędnym nadzorującym pracę do 8 samoczynnych sygnalizacji
przejazdowych. Jest to standardowy komputer IBM PC w wykonaniu przemysłowym. Do
komunikacji z grupą 8 SSP wykorzystuje się dwie pary żył w kablu
teletechnicznym. Jedna para przeznaczona jest do transmisji meldunków z
poszczególnych SSP, druga do nadawania poleceń do poszczególnych SSP.
Aparaturę sterująco – kontrolną w kontenerze głównym stanowią dwa
sterowniki PLC firmy GE Fanuc serii 90-30. Działają one niezależnie ze wzajemną
wymianą danych i synchronizacją pracy poprzez dwa kanały magistrali GENIUS. W
przypadku awarii jednego ze sterowników, drugi przejmuje pełną kontrolę nad
wszystkimi blokami wejścia/wyjścia typu GENIUS podłączonymi do własnych modułów
komunikacyjnych skonfigurowanych jako kontrolery i do modułów skonfigurowanych
jako „generic”, które przejmują funkcje nieaktywnych kontrolerów z drugiego
sterownika.
Działanie
urządzeń systemu RASP-4 jest następujące. Po najechaniu czoła pojazdu szynowego
na czujnik włączający następuje zainicjowanie pracy urządzeń ostrzegawczych na
przejeździe oraz wystawienie sygnału na Top-ach – zależnego od stanu urządzeń.
Po najechaniu czoła pojazdu szynowego na czujnik wyłączający zlokalizowany na
przejeździe następuje wyłączenie sygnału akustycznego i świateł na tarczach
ostrzegawczych przejazdowych. Jeżeli czas od włączenia sygnalizacji do wjazdu
pociągu na strefę przejazdu jest zbyt krótki to system zgłasza usterkę. Po
czasie 6 sekund od zjechania pojazdu szynowego z czujnika wyłączającego
następuje rozpoczęcie otwierania wszystkich półrogatek. Po osiągnięciu przez
drągi pozycji pionowej światła sygnalizatorów drogowych zostają wygaszone.
W
sygnalizacji tej światła białe każdej Top są sterowane z czterech wyjść dwóch
różnych bloków GENIUS. Gdy zgodne są dwa sterowniki i nie występuje stan awarii
kategorii I, to odpowiednie wyjście jednego bloku GENIUS podaje „+” na obwód
świateł białych tarczy ostrzegawczej przejazdowej a odpowiednie wyjście
drugiego bloku GENIUS podaje „–”. Jeżeli w obwodzie świateł białych, lub w
układzie sterowania wystąpi usterka kategorii I, to światła białe zostają
wygaszone a zapalane są światła pomarańczowe. Jeżeli następnie w obwodzie
świateł pomarańczowych wystąpi usterka, to wygaszone zostają wszystkie światła
tarcz ostrzegawczych. Światła pomarańczowe tarcz ostrzegawczych przejazdowych
włączane są z dwóch wyjść bloku GENIUS. Każda para żarówek jest załączana
dwustopniowo. W pierwszej chwili przez obwód z szeregowym rezystorem
ograniczającym prąd załączenia. Po 0,3 s następuje podanie napięcia
znamionowego na żarówki.