SSP TYPU SPA-2

Urządzenia tego systemu były budowane od 1989 roku. Ponieważ zostały opracowane przez niemalże ten sam zespół projektantów który opracował sygnalizację SPA-1, idea pracy sygnalizacji jest bardzo podobna i opiera się na układach monostabilnych, bistabilnych, sterujących, rozpoznania kierunku i prędkości, zaprojektowanych od nowa jako wtykowe zespoły elektroniczne MER. Najważniejsze różnice konstrukcyjne dotyczą samych elementów MER i można do nich zaliczyć:

 

·         Zastosowanie trzech różnych układów rozpoznania kierunku występujących ze względu na możliwość zastosowania trzech różnych czujników torowych magnetycznego ELS-3, mechanicznego ELS-6 lub elektronicznego EON-6. Ponieważ każdy z wymienionych czujników w inny sposób  sygnalizował zajętość stref, MER-y kierunkowe musiały rozpoznać kierunek i zapewnić dopasowanie sygnału wyjściowego z układów K do następnych elementów sygnalizacji. Druga różnica polegała na tym, że każdy MER zawierał w sobie dwa identyczne układy K1 i K2 współpracujące z dwoma czujnikami.

·         Można było zastosować cztery układy rozpoznania szybkości pociągu stwierdzające, że pociąg porusza się szybciej niż 70, 60, 45, 30 km/h.

·         Układy bistabilne były również przerzutnikami RS, ale każdy z nich posiadał jedno wejście wpisujące S, jedno kasujące R oraz jedno wyjście Q wykorzystywane do celów sterujących lub kontrolnych zależnie od przeznaczenia przerzutnika.

·         Układ sterujący S wykonany jest jako element elektroniczny MER  i steruje pracą przekaźników włączających światła na sygnalizatorach drogowych SA1, SB1, SA2, SB2 oraz sygnały dźwiękowe DA i DB.

·         Inaczej rozwiązana została kontrola równoległości pracy kanału A i B. Jest to łańcuch zestyków przekaźników kontroli świateł sygnalizatorów oraz zestyków przekaźników kontroli równoległości KR wraz
z układem opóźniającym i przekaźnikiem KP umieszczony w zespole elektronicznym MER-221402.

 

Zmiany te doprowadziły również do zmian w połączeniach wewnętrznych układów, ale idea pracy nie została zmieniona. W ostatnich latach zaczęto odstępować na sygnalizacjach tego systemu od stosowania układów rozpoznania prędkości. Przebudowano pracujące z tymi układami sygnalizacje na układy bez rozpoznania prędkości.

 

Więcej na temat sygnalizacji typu SPA-2 jest tutaj.