Urządzenia tego systemu były
budowane od 1989 roku. Ponieważ zostały opracowane przez niemalże ten sam
zespół projektantów który opracował sygnalizację SPA-1, idea pracy sygnalizacji
jest bardzo podobna i opiera się na układach monostabilnych, bistabilnych,
sterujących, rozpoznania kierunku i prędkości, zaprojektowanych od nowa jako
wtykowe zespoły elektroniczne MER. Najważniejsze różnice konstrukcyjne dotyczą
samych elementów MER i można do nich zaliczyć:
· Zastosowanie trzech różnych układów
rozpoznania kierunku występujących ze względu na możliwość zastosowania trzech
różnych czujników torowych magnetycznego ELS-3, mechanicznego ELS-6 lub
elektronicznego EON-6. Ponieważ każdy z wymienionych czujników w inny
sposób sygnalizował zajętość stref, MER-y kierunkowe musiały rozpoznać kierunek i zapewnić
dopasowanie sygnału wyjściowego z układów K do następnych elementów
sygnalizacji. Druga różnica polegała na tym, że każdy MER zawierał w sobie dwa
identyczne układy K1 i K2 współpracujące z dwoma czujnikami.
· Można było zastosować cztery układy
rozpoznania szybkości pociągu stwierdzające, że pociąg porusza się szybciej niż
70, 60, 45, 30 km/h.
· Układy bistabilne były również przerzutnikami
RS, ale każdy z nich posiadał jedno wejście wpisujące S, jedno kasujące R oraz
jedno wyjście Q wykorzystywane do celów sterujących lub kontrolnych zależnie od
przeznaczenia przerzutnika.
· Układ sterujący S wykonany jest jako element
elektroniczny MER i steruje pracą
przekaźników włączających światła na sygnalizatorach drogowych SA1, SB1, SA2,
SB2 oraz sygnały dźwiękowe DA i DB.
· Inaczej rozwiązana została kontrola
równoległości pracy kanału A i B. Jest to łańcuch zestyków przekaźników kontroli
świateł sygnalizatorów oraz zestyków przekaźników kontroli równoległości KR
wraz
z układem opóźniającym i przekaźnikiem KP umieszczony w zespole elektronicznym
MER-221402.
Zmiany te
doprowadziły również do zmian w połączeniach wewnętrznych układów, ale idea
pracy nie została zmieniona. W ostatnich latach zaczęto odstępować na
sygnalizacjach tego systemu od stosowania układów rozpoznania prędkości.
Przebudowano pracujące z tymi układami sygnalizacje na układy bez rozpoznania
prędkości.
Więcej na
temat sygnalizacji typu SPA-2 jest tutaj.