( Materiał opracowany na podstawie DTR-89/SPA-2 i spostrzeżeń
własnych)
Bezpieczeństwo
systemu - dwa niezależnie pracujące
układy z kontrolą ich współbieżnej pracy.
Napięcie zasilania części wykonawczej i kontrolnej – 24 V (+5/+4 V).
Napięcie zasilania części sterującej – 24V ( +1/-4V).
Widoczność świateł sygnalizatora drogowego podczas słonecznej pogody - min.
100 m.
Widoczność świateł latarek drąga półrogatki – min. 50 m.
Częstotliwość migania świateł – 60/min ( 1Hz).
Czas ostrzegania - min. 30 sek.
Opóźnienie opuszczania drągów półrogatki od chwili rozpoczęcia ostrzegania:
-
półrogatki zamykające prawą
połowę jezdni - 8 sek. (+/- 1 sek.)
-
półrogatki zamykające lewą połowę
jezdni - 20 sek. ( +/- 2 sek.)
Czas opuszczenia lub podnoszenia drągów - 10 do 14 sek.
Powrót urządzeń SSP do stanu zasadniczego po zjechaniu ostatniej osi pociągu z
przejazdu – 4.5 sek.
Sygnalizacja uszkodzenia urządzeń sygnalizacji na posterunku ruchu:
-
świetlna po 6 +/-1 sek.
-
dźwiękowa po dalszych 120 do 140
sek.
Minimalny czas pracy po zaniku napięcia sieci – 8 godzin.
1. Zasilacz.
Typowym zasilaczem w SPA 2 jest
zasilacz typu SPS – 1C – U. Nie jest to najszczęśliwszy pomysł – przynajmniej,
jeżeli chodzi o pierwsze wersje tego zasilacza. Mianowicie: po powrocie
napięcia sieci przy całkowicie ( lub prawie całkowicie) rozładowanej baterii
uszkadza się zasilacz. Chodzi o to, że nie jest on przystosowany do dłuższej
pracy z ograniczeniem prądu. Przepala się rezystor R 116 o wartości 330 Ω.
Wiem, że w późniejszych wersjach coś z tym próbowano zrobić, – ale nie wiem, z
jakim skutkiem.
Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie innego zasilacza ( np. zasilacz ZI-
300 który jest bardziej odporny na przeciążenia i zwarcia).
Wartość napięcia zasilania baterii należy ustawić na 29 V +/- 0.5 V.
Warto wiedzieć, że zasilacz SPS – 1C – U posiada jeszcze jeden
ukryty bezpiecznik wewnątrz obudowy ( dostępny od spodu zasilacza po zdjęciu
obudowy).
2. Bateria akumulatorów.
Do zasilania urządzeń napięciem
stałym wykorzystywane są baterie akumulatorów.
a)
Układ „A” - bateria
10-KPL-100
b)
Układ „B” - bateria
10-KPL-60
Proponuję stosować baterie bezobsługowe.
Z bateriami jest zazwyczaj
poważny kłopot. Mianowicie – są one przyczyną doziemień. Bardzo często obudowy
baterii dotykają tyłu szafy ( metalowego !!!) lub z różnych powodów powodują
zwarcia do ziemi. Nie zawsze pomaga stosowanie różnych izolacji.
A doziemienie baterii jest niedopuszczalne
!!!!. Powoduje to masę różnych usterek, które trudno przewidzieć.
Zazwyczaj w tym przypadku urządzenia są niestabilne ( np. bez pociągu na szlaku
załączy się jeden układ).
3. Zasilacze elektroniki ( MER 210218).
Płytka ta służy do zasilania
elektroniki napięciem stabilizowanym 24
V +/- 1V.
4. Sprawdzanie innych urządzeń w szafie
zasilającej i aparaturowej .
Przy sprawdzaniu szafy
zasilającej należy również sprawdzić czy :
- Po naciśnięciu na czas 1 min. przycisku „P” w
szafie zasilającej oraz „PG” w szafie aparaturowej grzałki powinny się nagrzać.
Jeżeli temperatura wewnątrz szafy spada obniży się do przedziału -2 do -5 to
grzałka powinna się załączyć. Przy temperaturze +5 do +8 powinna natomiast się
wyłączyć.
- Sprawdzić czy wyłączenie bezpieczników
powoduje zanik napięcia w obwodzie chronionym tym bezpiecznikiem ( zgodnie z
DTR).
- Wyłączyć napięcie sieci i sprawdzić poziom
napięcia na baterii „A” i „B” przy pracujących urządzeniach SSP ( można dokonać
symulacji jazdy pociągów).
- Sprawdzić czy po wyłączeniu sieci zgaśnie
kontrolka sieci powtarzacza ( po upływie 2 minut).
1. Sprawdzanie urządzeń ostrzegawczych.
Sprawdzania dokonujemy za pomocą
przycisków Ka i Kb. Po naciśnięciu przycisku wysterowana zostaje płytka „Sa”
lub „Sb” symulując podanie sygnału z przerzutnika bistabilnego. Nie są
kontrolowane płytki rozpoznawania kierunku, bistabilne i kontroli równoległości.
Wcisnąć
przycisk Ka i trzymając
go wciśniętym obserwować zachowanie się przekaźników WA, SA1-SB2 , MP (widoczne
- typu JRF) , urządzeń ostrzegawczych na przejeździe oraz zielonej diody K w
zespole kontrolnym KN.
Natychmiast po wciśnięciu przycisku powinny zaświecić żarówki kanału
(układu) "A" we wszystkich sygnalizatorach świetlnych, dzwonić dzwony
lub buczki, /jeżeli są stosowane/ a po 8 s powinny zacząć opadać drągi - jeżeli
są stosowane półrogatki. Opadanie drągów winno być jednostajne, bez szarpań i
zakończyć się po około 12 s.
W części przekaźnikowej wciśnięciu Ka odpowiada natychmiastowe wzbudzenie
przekaźników WA, SA1 i ewentualnie SA2 oraz cykliczna praca MP. Dioda kontrolna
K powinna świecie światłem migającym przez 9-11 sekund, następnie powinna
zgasnąć.
Zwolnić przycisk Ka.
Natychmiast powinny zgasnąć światła
sygnalizatorów, wyłączyć cię sygnały akustyczne a drągi winny rozpocząć
podnoszenie, które powinno być także płynne i trwać nie dłużej niż 14 s. W części przekaźnikowej zwolnieniu przycisku odpowiada
natychmiastowe odwzbudzenie WA, SA1 /ewentualnie SA2/ oraz zaprzestanie pracy
przekaźnika MP.
Powinna także zaświecić zielona
dioda K.
Wcisnąć przycisk Kb
Sygnalizacja powinna zachowywać
się podobnie jak w przypadku wciśnięcia przycisku Ka z tym tylko, że zamiast
przekaźników WA, SA1, SA2 biorą udział przekaźniki WB, SB1, SB2 a w
sygnalizatorach świecą żarówki części „B".
W trakcie opadania drągów i w ich
dolnym położeniu krańcowa latarka powinna świecić światłem ciągłym a środkowa i
bliższa napędowi światłem migającym. W trakcie podnoszenia powinna świecić
latarka końcowa światłem ciągłym, pozostałe latarki mogą świecić także światłem
ciągłym przygaszonym. (chyba że obowiązujące w danym momencie przepisy mówią
inaczej)
W przypadku, gdy przejazd
wyposażony jest w cztery półrogatki, to pół rogatki zamykające lewe strony
jezdni powinny rozpoczynać opadanie z chwila, gdy odpowiadające im półrogatki
zamykające prawe strony jezdni osiągną dolne położenie. Zarówno opadanie jak i
podnoszenie tej drugiej pary półrogatek także nie powinno trwać dłużej niż 14
s.
2. Sprawdzenie części sterującej szafy aparatowej
Sprawdzanie części sterującej
dokonujemy zarówno poprzez obserwację urządzeń w czasie jazdy pociągu jak i
poprzez symulacje. W trakcie sprawdzania obserwujemy pracę układów
rozpoznawania kierunku, przerzutników mono i bistabilnych. Działanie
przerzutników powinno być zgodne z tablicą funkcjonalną dla danego przejazdu.
UWAGA: Przy sprawdzaniu
części sterującej, szczególnie, gdy
przeprowadza je pojedynczy pracownik, należy zachować szczególna
ostrożność, gdyż istnieje wówczas możliwość wyłączenia urządzeń ostrzegawczych
załączonych przez zbliżający się do przejazdu pociąg.
DLATEGO TEZ SYMULACJE NALEŻY
PRZEPROWADZAĆ NAJPIERW DLA KANAŁU "A", NASTĘPNIE DLA KANAŁU -B".
Należy
zwracać uwagę, czy wzbudzenie przerzutnika sterującego powoduje zaświecenie
diody "WS" w zespole Sa (Sb) i wzbudzenie przekaźnika WA (WB). Tak
samo należy sprawdzać, czy wzbudzenie wyłącznie przerzutników kontrolnych nie
powoduje wzbudzenia urządzeń ostrzegawczych.
Przy symulowaniu działania czujnika wyłączającego należy zwrócić uwagę na 4-5
sekundowe opóźnienie odwzbudzenia przekaźnika WA (WB) po zaniku sygnału z
czujnika. Symulacja to powinna wyłączyć urządzenie dźwiękowe na przejeździe,
jeżeli po drugim torze nie jedzie żaden pociąg – w przeciwnym wypadku sygnał dźwiękowy
nie może zostać wyłączony.
Przy symulowaniu zajętości obwodu torowego obejmującego strefę przejazdu
należy zwrócić uwagę na świecenie czerwonej diody "OT" w zespole Sa i
Sb.
Sprawdzenia części sterującej dokonuje
się oddzielnie dla każdego toru.
2.1 Sposoby
symulacji zastosowaniu urządzeń EON.
Symulacja wymaga odłączania
przewodów z listwy LZ w odpowiedniej kolejność. Należy pamiętać o konieczności
podłączenia obu przewodów z powrotem przed ponowną symulacją. Można również
symulować jazdę taboru poprzez krótkie podanie „+” napięcia do 30 V przez czas
nie przekraczający 1 sek. Wprawdzie tranzystor wyjściowy odbiornika EON 6 jest
typu BDP 285 o prądzie Ic 7A ale z radiatorem – a tego niestety nie ma w
odbiorniku. Ponadto rezystor w obwodzie wyjściowym EON ma wartość 47 Ω 1W
!!!. Oporność wyjściowa wzbudzonego odbiornika jest mniejsza niż 200 Ω
( można sobie pomóc budując odpowiedni układ elektroniczny służący do symulacji
–np. jednym przyciskiem kolejno podawany jest krótki sygnał dodatni na
poszczególne wyjścia symulatora – mam taki symulator do CTI i EON).
2.2 Sposoby
symulacji zastosowaniu czujników CTI.
Symulacja jest o wiele prostsza –
wystarczy omomierz. W tym celu „+”
omomierza przyłączamy do zacisku „ZO”, drugą końcówką dotykamy w
odpowiedniej kolejności na czas ok. 1 sek. zaciski, do których podłączone są końcówki
„b” i „c” czujnika.
UWAGA!!
Napięcie na wyjściu integratora w stanie spoczynku ( bez sygnału z czujnika )
nie może przekraczać wartości –100 mV do +50 mV. (napięcie na gniazdkach
pomiarowych).
Przy regulacji napięć należy
zwracać szczególną uwagę, aby napięcia na współpracujących integratorach były
możliwie równe ( najlepiej 0 V).
2.3 Sposoby
symulacji zastosowaniu czujników ELS-6.
Symulacja jazdy taboru polega na
podaniu „-” napięcia na odpowiednie zaciski listwy LZ.
3. Sprawdzenie układów kontroli sygnalizacji
Sprawdzenie obwodu kontroli żarówek:
a) W stanie oczekiwania sygnalizacji wyłączyć na
chwilę bezpiecznik SA1. Na czas wyłączenia bezpiecznika powinna zgasnąć zielona dioda K.
b)
W stanie oczekiwania sygnalizacji
wyłączyć na chwile bezpiecznik SB1. Na czas wyłączenia bezpiecznika powinna
zgasnąć zielona dioda K.
c)
W stanie ostrzegania sygnalizacji
(stan ten przy braku pociągu można zasymulować trzymając jednocześnie
naciśnięte przyciski Ka i Kb) wyłączyć na chwilę bezpiecznik SA1- Na czas
wyłączenia bezpiecznika po upływie 10 s powinna zgasnąć dioda. K
d)
W stanie ostrzegania sygnalizacji
(stan ten przy braku pociągu można zasymulować trzymając jednocześnie
naciśnięte przyciski Ka i Kb) wyłączyć na chwile bezpiecznik SB1. Na czas
wyłączenia bezpiecznika po 10 s powinna zgasnąć dioda K
W przypadku, gdy sygnalizacja
wyposażona jest także trzeci lub w trzeci i czwarty sygnalizator sprawdzania z
punktu c) i d) należy powtórzyć dla przekaźników SA2 i SB2.
4. Sprawdzenie obwodu kontroli położenia napędów
W stanie oczekiwania wyłączyć
bezpiecznik N1- Wprowadzić sygnalizację w stan ostrzegania wciskając
jednocześnie przyciski Ka i Kb.
Po 8 s drąg D2 (napęd 2) powinien rozpocząć opadanie a drąg D1 powinien
pozostać w górnym położeniu- Jednocześnie powinna zgasnąć dioda K. Gdy drąg D2
znajdzie się w dolnym położeniu włączyć bezpiecznik N1. Drąg D1winien rozpocząć
opadanie i dioda K winna zaświecić.
Odczekać aż sygnalizacja wróci do stanu oczekiwania (zwolnić przyciski Ka i
Kb).
W stanie oczekiwania wyłączyć bezpiecznik N2. Wprowadzić sygnalizację w stan
ostrzegania wciskając jednocześnie przyciski Ka i Kb.
Po 8 s drąg D1 (napęd 1) powinien rozpocząć opadanie a drąg D2 powinien
pozostać w górnym położeniu. Jednocześnie powinna zgasnąć dioda K. Gdy drąg D1
znajdzie się w dolnym położeniu włączyć bezpiecznik N2. Drąg D2 winien
rozpoczęć opadanie i dioda K winna zaświecić.
Odczekać aż sygnalizacja wróci do stanu oczekiwania (zwolnić przyciski Ka i Kb).
W stanie ostrzegania, gdy drągi znajdują się w dolnym położeniu wyłączyć
bezpiecznik N1.
Gdy sygnalizacja wróci do stanu oczekiwania ( za wyjątkiem drąga D1, który
powinien pozostać w dolnym położeniu) odczekać aż zgaśnie dioda K i po kilku
sekundach włączyć bezpiecznik N1. Drąg D1 powinien wrócić do położenia
pionowego i dioda K winna ponownie zaświecić.
W stanie ostrzegania, gdy drągi
znajdują się w dolnym położeniu wyłączyć bezpiecznik N2. Gdy sygnalizacja wróci
do stanu oczekiwania (za wyjątkiem drąga D2, który powinien pozostać w dolnym
położeniu) odczekać aż zgaśnie dioda K i po kilku sekundach włączyć bezpiecznik
N2.Drąg D2 powinien wrócić do położenia pionowego i dioda K winna ponownie
zaświecić.
Jeżeli sygnalizacja jest
wyposażona w cztery półrogatki to należy dokonać także wyłączenia bezpieczników
N3 i N4 analogicznie jak to opisano dla N1 i N2 z ta tylko różnica, że dioda K
przy opadaniu drągów będzie gasła po 22s od początku stanu ostrzegania.
5. Sprawdzenie obwodu całości drągów.
W napędzie N1 przerwać pętlę
całości drągów odłączając na chwile przewód z zacisku 28. Na czas rozwarcia
winna zgasnąć zielona dioda K.
W napędzie N2 przerwać pętlę całości drągów odłączając na chwilę przewód z
zacisku 28. Na czas rozwarcia winna zgasnąć zielona dioda K.
Jeżeli przejazd wyposażony jest w cztery półrogatki to należy powtórzyć
powyższa procedurę także dla napędów N3 i N4.
Sprawdzania obwodu całości drągów dokonuje się zawsze po wymianie bezpiecznika
drąga przerywając pętlę tylko w napędzie z naprawianym drągiem.
6. Sprawdzenie obwodu kontroli kabla
Przerwać na chwilę pętlę kontroli
kabla. Przekaźnik KK powinien się niezwłocznie odwzbudzić. Sygnalizacja powinna
przejść w stan ostrzegania, przy czym sygnał akustyczny powinien być wyłączony a
lampka K powinna natychmiast gasnąć. Sprawdzenie to należy wykonywać
przerywając pętlę kontroli przy najbardziej odległych czujnikach z obydwu stron
przejazdu. Czujniki wyłączające na przejeździe zazwyczaj nie są objęte układem
kontroli kabla.
UWAGA !!!
Panele EON 6 w niektórych wydaniach posiadają przewody, które podłącza się do
zacisków 9 i 10 listwy LZA i LZB EON – w przypadku ich braku zaciski te należy
zmostkować.
7. Sprawdzenie obwodu przekaźnika VR i RK
Przekaźniki te wchodzą w obwód
wstępnego ostrzegania. W momencie wzbudzenia któregokolwiek przekaźnika S,
wzbudzone zostają na czas 8 sek. przekaźniki VR i RK.
Sprawdzenie działania.
Wcisnąć przycisk Ka w czasie, gdy w strefie sygnalizacji nie ma pociągu
obserwując jednocześnie kotwice przekaźników VR i RK w zespole TK (MER-210219)
lub w zespole TR (MER-210318). Z chwila wciśnięcia przycisku powinna być
zauważalna poprzez przezroczysta obudowę przekaźnika zmiana położenia kotwicy w
obydwu przekaźnikach. Trzymając wciśnięty nadal Ka zaobserwować czy po
około 8 s kotwice tych przekaźników wracają do początkowego płożenia. Zwolnić
Ka. Próbę te można powtarzać kilkakrotnie dla upewnienia się, co do
prawidłowości pracy przekaźników.
8. Sprawdzenie obwodu przekaźnika KR
W stanie zasadniczym przekaźnik
KR jest wzbudzony, a przekaźnik KP odwzbudzony. Po wzbudzeniu się przekaźnika
RK przekaźnik KP zostaje wzbudzony, co powoduje natychmiastowe odwzbudzenie się
przekaźnika KR. W tym czasie ( 8sek.) sprawdzany jest układ sterujący KR i sam
przekaźnik KP na odwzbudzenie.
I tu mała uwaga. Gdy oba przekaźniki ( KP i KR ) są w jednakowych położeniach
to odcięte zostaje napięcie kontrolne do powtarzacza. Powtarzacz ustawiony na
czas 5 do 7 sek. zlicza usterkę w czasie wstępnego ostrzegania !!!.
Po 8 sek. przekaźnik RK odwzbudza się i układ wraca do stanu
początkowego. Wystąpienie nierównoległej pracy sprawi, że nie dochodzi
napięcie do wejścia układu czasowego i po następnych 2 sek. ( łącznie 10 sek.)
nastąpi odwzbudzenie przekaźnika KR..
WAŻNE !!!
Na podstawie pisma ABB ZWUS
Signal Ltd nr SR-03/12/92 z dnia 23-09-1992 należy wprowadzić zmiany w sposobie
zasilania obwodu przekaźnika KP. Zamiast napięciem +Ua z obwodu kontrolnego na
zasilanie także napięciem +Ua, lecz podawanym bezpośrednio ze źródła zasilania.
Zmiana ta sprawi, że kontrola przekaźnika kontroli równoległości pracy na
odwzbudzenie będzie miała miejsce także wówczas, gdy występowały będą inne
usterki o charakterze nierównoległej pracy obydwu kanałów.
(zmiany dotyczą SSP typu SPA-1, SPA-2 i SPA-2A )
Sprawdzenie obwodu KR należy
przeprowadzać łącznie z następnym pkt. 9.
Dla przeprowadzenia tego
sprawdzenia należy zewrzeć na krótko "ujemny" zacisk cewki
przekaźnika KR do minusa napięcia, Ua (zewrzeć przewodem emiter z kolektorem
tranzystora poz. 37 w zespole MK tj. MER-221401 – ale uwaga na bazę tranzystora
! ) a następnie wcisnąć jednocześnie przyciski kontrolne Ka i Kb na okres
minimum 20 s. Licznik LU powinien zmienić swój stan o l po tej operacji.
Usunąć połączenie cewki KR z minusem Ua.
W przypadku gdyby się okazało, że usterka nie została zarejestrowana to przede
wszystkim należy sprawdzić czas zwalniania przekaźnika PK w ERP. Czas ten
powinien bezwzględnie mieścić się w przedziale 5 – 7 sekund.
9. Sprawdzenie obwodów zdalnego wyłączania
sygnalizacji.
Sprawdzenie zdalnego wyłączania
przeprowadzać należy w minimum dwie osoby, z których jedna powinna znajdować
się na posterunku ruchu przy zespole kontrolnym a druga przy szafie aparatowej.
Osoby te winny mieć możliwość porozumiewania się między sobą za pomocą np.
telefonu.
Zasymulować włączenie urządzeń
ostrzegawczych tylko jednym kanałem np. "A" wzbudzając na przykład
przerzutnik B1a (poprzez symulację działania odpowiedniego czujnika). Gdy zgaśnie
lampka K a następnie zadzwoni dzwonek powtarzacza, należy przechylić czerwony
przełącznik U zespołu ERP-5. Powinno to spowodować zdalne wyzerowanie
wzbudzonego przerzutnika /przerzutników/, przejście sygnalizacji w stan
oczekiwania i zaświecenie zielonej diody K.
Następnie zasymulować włączenie
urządzeń ostrzegawczych tylko drugim kanałem /B/ poprzez symulację uszkodzenia
czujnika wyłączającego /na przykład przez odłączenie żyły kablowej z zacisku
ZA-40/. Odczekać do chwili aż zadzwoni dzwonek zespołu kontrolnego i nacisnąć
dźwignię zdalnego wyliczania W. Powinno to spowodować przejście sygnalizacji w
stan oczekiwania i zaświecenie diody K przy równoczesnym wzbudzeniu przekaźnika
VA w szafie aparatowej. Usunąć symulacje uszkodzenia. Przekaźnika VA powinien
się odwzbudzić.
10. Sprawdzenie
urządzeń zdalnej kontroli.
Urządzenie zdalnej kontroli można sprawdzać niezależnie od sygnału z szafy
aparatowej - Należy wówczas zastosować procedurę opisana niżej.
Odłączyć żyły kabla z zacisków 3
i 4 zespołu kontrolnego ERP-5000. Woltomierzem sprawdzić, czy na zaciskach l
/minus/ i 2 /plus/ jest napięcie lokalne 24 +6 V.
Podać na chwile napięcie lokalne
na zaciski 3/minus/ i 4/plus/. Winna zaświecić zielona dioda K. Przechylić
prawy przełącznik do dołu - powinna zaświecić żółta dioda U. Odwrócić
polaryzację napięcia podawanego na zacieki 3 - 4. Powinna natychmiast zgasnąć
dioda K a zapalić się dioda S. Po upływie 5 - 7 s powinna zgasnąć dioda U a
licznik LU powinien zaliczyć usterkę /jego wskazanie zwiększa się o jeden w
odniesieniu do stanu przed sprawdzaniem/. Po upływie dalszych 2 do 3 minut
powinien zadzwonić dzwonek zespołu. Wówczas należy przechylić górny przełącznik
w dół. Dzwonek powinien przestać dzwonić. Odłączyć napięcie lokalne z zacisków
3-4. Po upływie 2 minut powinna zgasnąć dioda S. Podłączyć woltomierz na
zaciski 3/-/ i 4/+/ zespołu /zakres 30 V/. Przechylić lewy przełącznik w dół.
Woltomierz winien wskazać napięcie 24 - 30 V. Odłączyć woltomierz a na zaciski
3 i 4 podłączyć odłączone wcześniej żyły kabla.
Jeżeli aparatura na przejeździe
jest załączona i sprawdzona to winna zaświecić dioda K i po upływie maksimum 2
minut dioda S. Należy zaświecić diodę U przechylając prawy przełącznik do dołu.
W stanie ostrzegania dioda K powinna świecić światłem migającym.
Jeśli natomiast do sprawdzania
powtarzacza chce się wykorzystywać sygnały otrzymywane z szafy aparatowej to
należy je przeprowadzać przy okazji sprawdzania obwodów zdalnego wyłączania,
lub obserwując pracę powtarzacza, przy uszkodzonej aparaturze na przejeździe.
W tym celu należy mierzyć czas pomiędzy wygaśnięciem lampki K a wygaśnięciem
lampki U. Czas ten powinien wynosić 5-7 sekund. Ponadto należy mierzyć czas od
zgaśnięcia lampki U do załączenia dzwonka. Czas ten powinien wynosić od 130 s
do180 s. Ponadto należy sprawdzać czy wraz ze zgaśnięciem lampki U zmienia stan
licznik LU oraz czy w trakcie zdalnego wyłączania zmienia stan licznik LW. Przy
świecącej lub migającej lampce K nacisnąć przycisk W. Lampka K nie powinna
zgasnąć.
W trakcie normalnej pracy
sygnalizacji należy sprawdzać, czy okresowo (co 60 -130 s) gaśnie lampka K na
około 2s i czy słychać w tym czasie przełączanie przekaźników PS i PP
powtarzacza.
11. Sprawdzenie
obwodów kontroli ładowania akumulatorów.
Sprawdzanie obwodów kontroli
ładowania należy przeprowadzać łącznie z kontrola zdalnego wyłączania.
W tym celu należy wyłączyć
bezpiecznik R-0. Winny zgasnąć diody kontrolne zasilaczy impulsowych. Diodę,
czerwona w zespole kontrolnym K nie powinna świecić okresowo a na urządzeniu
kontrolnym ERP-5 po upływie maksimum 140 s powinna zgasnąć dioda czerwona S.
Włączyć bezpiecznik R--0. Po upływie minimum 130 s powinna zaświecić dioda S
urządzenia ERP.
W szafie aparatowej ponownie okresowo powinna zapalać się dioda czerwona
zespołu K.
Na czas świecenia diody czerwonej zielona dioda kontrolna K powinna gasnąć.
Czas świecenia diody czerwonej powinien mieścić się w przedziale 2-3 sekund.
1. Usytuowanie urządzenia .
Odległość urządzenia EON od najbliższej
szyny powinna wynosić 1.4 do 1.5 m
Zaleca się aby najbliższe złącze szynowe znajdowało się min. 5 m od miejsca
podłączenia odbiornika. Jeżeli odległość ta jest mniejsza konieczne jest
założenie łączników szynowych.
W żadnym wypadku złącze szynowe nie może znajdować się pomiędzy nadajnikiem a
odbiornikiem w czujniku do rozpoznawania kierunku.
Czujniki o tych samych częstotliwościach mogą być montowane na tym samym torze
w odległości nie mniejszej niż 300 m.
Odległość odbiornika od nadajnika w czujnikach z rozpoznawaniem kierunku
powinna wynosić 5 do 6m.
Odległość odbiornika od nadajnika czujnika wyłączającego powinna wynosić 1,5 do
2 m. Odległość odbiornika od nadajnika obejmującego strefę przejazdu powinna
się mieścić w granicach 10 do 20 m.
Długości linek powinny być odpowiednio dobrane – w żadnym wypadku nie wolno
linkę owijać o puszkę IVA lub EON ( tworzy się cewkę indukcyjną)
2. Wymagane napięcia .
Napięcie zasilania EON
powinno się mieścić w zakresie 21 do 30 V.
3. Kontrola działania czujnika
Bocznik o oporności 0.2 W zamocować do szyn w odległości 8 m od miejsca
podłączenia odbiorników do szyn.. Odbiorniki nie powinny się odwzbudzić.
Kontrolę bocznikowania dokonujemy bocznikiem oporności 0.2 W w miejscy
podłączenia odbiorników. Powinien się odwzbudzić tylko ten odbiornik którego
strefa jest bocznikowana.
Należy również sprawdzić czy nie jest za długa strefa wspólna – przy zbyt
długiej strefie nie będzie rozpoznawany kierunek
jazdy.
4. Uwagi końcowe ( własne) .
Duży wpływ na działanie czujników mają linki LE. Niestety obecnie produkowane
linki nie zawsze są całkiem sprawne. Okazuje się w praktyce że występuje
oporność pomiędzy kołkiem a liną. Oporność ta nie jest wykrywalna przez żaden
normalny przyrząd ( dostępny monterom). Jest ona natomiast „zabójcza” dla
działania EON. Są wtedy straszne problemy z doborem stref oddziaływania. Jeżeli
ktoś dysponuje przyrządem pomiarowym o zakresie częstotliwości napięcia
zmiennego większego niż 30 kHz to warto sprawdzać spadki napięć pomiędzy linką
a szyną.
Jeżeli chodzi o linki to najgorszą rzeczą na jaką może zrobić monter jest
podłączenie odbiorników lub nadajników układu „A” i „B” jedną linką lub założyć
mostek pomiędzy linkami. Należy sobie zdawać sprawę z tego co nastąpi gdy zerwie
się ta jedna jedyna dobra lina.
Innym zagadnieniem wartym omówienia jest sprawdzanie zachowania się EON w
przypadku odłączenia napięcia zasilania. EON produkowane od połowy 1989 r
posiadają zmodyfikowany układ zasilania odbiorników. Zmiana ta zapewnia
wcześniejsze odwzbudzenie się odbiornika 01 w stosunku do odwzbudzenia się
odbiornika 02 przy odłączeniu napięcia zasilania ( np. przepalenie się
bezpiecznika w EON) lub odłączeniu (kradzieży) linki nadajnika EON. Umożliwia
to załączenie się sygnalizacji.
Przy
zastosowaniu tych odbiorników należy również pamiętać, że zwierając strefę
wspólną uruchamiamy sygnalizację na przejeździe.
Czujniki CTI montuje się tak, aby odległość do górnej
powierzchni głowicy do górnej powierzchni główki szyny wynosiła 40 (+1, -3) mm.
Oporność uzwojeń głowicy wynosi 2x1.8kΩ.
Minimalna oporność izolacji pomiędzy uzwojeniami głowicy a szyną wynosi 500 kΩ
(mierzona indukcyjnym miernikiem izolacji o napięciu min. 500V). Mniejsza
oporność izolacji może objawiać się nadmiarowymi zadziałaniami czujnika ( nawet
przy braku taboru nad głowicą), błędami w rozpoznawaniu kierunku, skokami
napięcia na wyjściu kanałów formatowania impulsów.
Izolacja żył kabli również nie może być mniejsza niż 500 kΩ ...powrót