SSP TYPU SPA-2A

Jest to rozwinięcie sygnalizacji SPA-2 zrealizowane w 1992 roku przez ten sam zespół konstrukcyjny. Jako elementy oddziaływania w tym systemie można było wykorzystać czujniki typu CTI-3, ELS-6, ELS-8 i EON-6. Po raz kolejny przekonstruowane zostały elektroniczne elementy MER.
Tym razem projektanci przyjęli zasadę umieszczania w jednym zespole elektronicznym MER kilku układów realizujących określoną funkcję w pracy sygnalizacji. W systemie tym możemy wyróżnić następujące układy budowane w różnej konfiguracji wewnętrznej:

·         Sterujące S – wytwarzające sygnały włączenia i wyłączenia urządzeń ostrzegawczych. W skład tych układów wchodzą na przykład układy rozpoznania kierunku, przerzutniki bistabilne i monostabilne, układy sterowania. Jedno z rozwiązań układu sterującego wykorzystuje ideę licznika pociągów.

·         Wykonawcze W – zadaniem tych układów jest bezpośrednie załączanie urządzeń ostrzegawczych.

·         Kontrolne K – sprawdzające poprawność pracy obwodów oraz generujące sygnał kontrolny do powtarzacza przy prawidłowej pracy urządzeń SSP.

·         Równoległości R – sprawdzające za pomocą przekaźników pracę przerzutników.

Praktycznie układy te pracują analogicznie jak w SPA-1 czy SPA-2 z jednym wyjątkiem dotyczącym układu sterującego wykorzystującego zliczanie pociągów.

W sygnalizacjach tego systemu testowane były również rozwiązania
w których kanał A sterowany był z czujników torowych, a kanał B sterowany był przekaźnikami odcinków torowych blokady. Rozwiązanie to sprawiało wiele kłopotów w eksploatacji i sygnalizacje takie przebudowano do rozwiązań standardowych.