Pod koniec 1991 roku pobudowano pierwsze urządzenia tej sygnalizacji na przejeździe km 60,778 linii Warszawa – Katowice i po kilku miesiącach eksploatacji próbnej zatwierdzono do eksploatacji urządzenia typu SPA-2B. Część z pobudowanych w następnych latach sygnalizacji przebudowano później na typ SPA-4 z tarczami ostrzegawczymi przejazdowymi. Obecnie pracuje 26 sygnalizacji SPA-2B.
Praca tej sygnalizacji pod względem funkcjonalnym jest podobna do systemu SPA-2A. Oparta jest jednak na równoległej i niezależnej pracy dwóch sterowników mikroprocesorowych (PLC) typu MINICONTROL austriackiej firmy Bernecker&Rainer tworzących niezależne kanały A i B. Większe możliwości jakie dało zastosowanie sterowników wykorzystano głównie przy powiązaniach z czujnikami, przy sterowaniu urządzeniami ostrzegającymi oraz rozbudowano funkcje kontrolno - diagnostyczne. Przy pomocy transmisji szeregowej oba sterowniki A i B wymieniają między sobą następujące sygnały:
· sygnał WS (włącz światła),
· sygnał awarii,
· synchronizację migania 1Hz,
· synchronizację sygnału wysyłanego do powtarzacza (odwrócenie polaryzacji na 2 sekundy co 2 minuty),
· sygnał kontrolny poprawności transmisji szeregowej.
Każdy ze sterowników steruje innymi urządzeniami ostrzegawczymi, posiada niezależne zasilanie i współpracuje z niezależnymi czujnikami (usytuowanymi dla kanału A i B równolegle w torze). Wyjątek stanowi sygnał do urządzenia kontrolnego na posterunku, którego jeden biegun podawany jest ze sterownika A, a drugi ze sterownika B.
Każdy ze sterowników zbudowany jest
z kart: zasilacza, procesora centralnego, modułu diagnostycznego oraz
odpowiedniej liczby kart dwu stanowych wejść, wyjść, wejść / wyjść
dobieranej w zależności od warunków miejscowych. Na wejścia kart wejściowych
podawane są sygnały: „b” i „c” z czujników, kontroli kabla, pracy
zasilaczy impulsowych, położenia i ciągłości drągów wszystkich napędów,
ciągłości włókien żarówek.
Karty wyjściowe podają sygnały sterujące napędami, dzwonami, światłami
sygnalizatorów i drągów. Karty wejściowe posiadają optoizolacje, a wyjściowe
podają sygnały sterujące za pomocą jedno stykowych przekaźników co
zapewnia separację galwaniczną i chroni sterowniki przed uszkodzeniem od
przepięć z urządzeń zewnętrznych.
Sygnalizacja ta współpracując z czujnikami EON-6 działa na zasadzie
zliczania pociągów między czujnikami. Pojemność licznika pociągów wynosi
pięć, a przekroczenie tej wartości lub ujemny stan licznika sygnalizowany
jest jako usterka z jednoczesnym utrzymaniem stanu ostrzegania na przejeździe.
Funkcje liczników pełnią rejestry w pamięci RAM sterownika.
Czujniki skrajne mają przypisane tylko po jednym rejestrze dla kierunku W, a
wszystkie pozostałe czujniki mają przypisane po dwa rejestry osobno dla
kierunku W i N.
Dla każdego projektowanego przejazdu zasady zwiększania i zmniejszania stanu
rejestrów są realizowane programowo przez programistów zależności od układu
terenowego przejazdu.
W przypadku zastosowania czujników o strefie oddziaływania krótszej od bazy wagonu (np. ELS-8, CTI-3) muszą być zastosowane odpowiednie panele pośredniczące, a idea pracy jest identyczna jak w systemie SPA-2A.
Sygnalizacja SPA-2B może być powiązana z urządzeniami srk. W tym celu zarezerwowano po dwa wejścia na każdy tor.