Czujniki stosowane w urządzeniach SSP

Zadaniem urządzeń oddziaływania jest dostarczanie sygnałów informujących o obecności pojazdu szynowego w danym miejscu toru, jego kierunku ruchu i ewentualnie rozpoznanej szybkości. Sygnały te są przesyłane do szafy aparatowej  za pomocą kabli.
Systemy SSP przystosowane są do współpracy z czujnikami różnych typów: 

1.   Czujnik pojedynczy EOC-1

2.   Czujnik bezkablowy EOC-4

3.   Czujnik podwójny EON-6

4.  Czujnik magnetyczny CTI

5.   Czujnik magnetyczny RSR 180   (w opracowaniu)        

6.   Czujnik magnetyczny ELS-3

7.   Czujnik mechaniczny ELS-6 

Wiem, że obecnie produkowane są jeszcze inne czujniki, lecz niestety nie znam ich z strony praktycznej i teoretycznej.

Każdy z tych czujników ma swoje plusy i minusy. Obecnie chyba już nie stosuje się nigdzie czujników ELS-3 – były one bardzo zawodne. Według mojej opinii bardzo dobrze spisują się czujniki magnetyczne typu CTI oraz ( chyba najlepsze) RSR 180. Duże zastrzeżenia mam do czujników typu EON-6 i EOC-1. Wymagają one aż sześciu linek łączących odbiorniki z szynami. Jest to spory koszt tym bardziej mając na uwadze częste kradzieże linek. Poza tym czasami trudno wyłapać słabe przejście pomiędzy linką a szyną.  W praktyce jest to niestety bardzo uciążliwe.