Sygnalizacja może być wyposażona w tarcze ostrzegawcze
przejazdowe w standardowej ilości od 1 do 4. Tarcze ostrzegawcze przejazdowe
informują maszynistów o stanie urządzeń
ssp na przejeździe. Tarcze ustawia się w odległości drogi hamowania pociągu od
przejazdu i poprzedza wskaźnikiem W11p, ustawionym w odległości 200 m przed
tarczą
z zabudowanymi obok elektromagnesami torowymi SHP.
Zgodnie z
założeniami dla tarcz ostrzegawczych przejazdowych zastosowanych na kolejach
polskich, tarcze ostrzegawcze w stanie oczekiwania sygnalizacji są wyłączone -
nie jest wyświetlany żaden sygnał. Od
momentu uruchomienia (włączenia)
sygnalizacji, sprawdzana jest poprawność pracy SSP; jeżeli nie występuje
usterka to wyświetlany jest sygnał Osp2.
Sygnał Osp2 "Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego
się tarcza odnosi, są sprawne. Jazda z największą dozwoloną prędkością"
Jeżeli w czasie ostrzegania sygnalizacji wystąpi usterka sygnalizatorów drogowych, włączają się światła pomarańczowe tarcz ostrzegawczych a gasną światła białe.
Sygnał Osp1 "Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego
tarcza się odnosi, są niesprawne, jazda czoła pociągu przez przejazd z prędkością
20 km/h"
Po zjechaniu z przejazdu ostatniego pociągu znajdującego się w strefie pomiędzy czujnikami włączającymi a wyłączającymi na przejeździe następuje wyłączenie tarcz ostrzegawczych.
Brak sygnału kontroli żarówki światła białego tarczy ostrzegawczej przejazdowej przy spełnieniu warunków dla jej włączenia (brak usterki kategorii I) nie powoduje przełączenia tarczy z białej na pomarańczową, lecz sygnalizuje tylko o wystąpieniu usterki ze wskazaniem tarczy gdzie usterka ma miejsce.
W związku z
tym, jeżeli brak sygnału kontroli żarówki jest spowodowany jej przepaleniem,
zarówno białej jak i pomarańczowej ,wówczas tarcza przechodzi do stanu
wyłączenia (stan bezpieczny).Jeżeli usterka ta jest spowodowana np. przerwą w
doprowadzeniu sygnału kontroli na odpowiednie wejście sterownika ( -ów ) a
wszystkie warunki dla światła białego tarczy są spełnione, to światło białe
jest włączone, a UZK informuje jedynie o wystąpieniu usterki kategorii II samej
tarczy ostrzegawczej. W ten sposób niemożliwe jest przejście tarczy
ostrzegawczej w stan jednoczesnego świecenia światłem białym i pomarańczowym.