Tarcze ostrzegawcze przejazdowe.

Sygnalizacja może być wyposażona w tarcze ostrzegawcze przejazdowe w standardowej ilości od 1 do 4. Tarcze ostrzegawcze przejazdowe informują  maszynistów o stanie urządzeń ssp na przejeździe. Tarcze ustawia się w odległości drogi hamowania pociągu od przejazdu i poprzedza wskaźnikiem W11p, ustawionym w odległości 200 m przed tarczą
z zabudowanymi obok elektromagnesami torowymi SHP.

            Zgodnie z założeniami dla tarcz ostrzegawczych przejazdowych zastosowanych na kolejach polskich, tarcze ostrzegawcze w stanie oczekiwania sygnalizacji są wyłączone - nie jest wyświetlany żaden sygnał. Od  momentu uruchomienia (włączenia)  sygnalizacji, sprawdzana jest poprawność pracy SSP; jeżeli nie występuje usterka to wyświetlany jest sygnał Osp2.

 

 

 

 

 

 

 

Sygnał Osp2 "Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego się tarcza odnosi, są sprawne. Jazda z największą dozwoloną prędkością"

Jeżeli w czasie ostrzegania sygnalizacji wystąpi usterka sygnalizatorów drogowych, włączają się światła pomarańczowe tarcz ostrzegawczych a gasną światła białe.

 

 

 

 

 

 

 

 

Sygnał Osp1 "Urządzenia sygnalizacji na przejeździe, do którego tarcza się odnosi, są niesprawne, jazda czoła pociągu przez przejazd z prędkością 20 km/h"

 Po zjechaniu z przejazdu ostatniego pociągu znajdującego się w strefie pomiędzy czujnikami włączającymi a wyłączającymi na przejeździe następuje wyłączenie tarcz ostrzegawczych.

            Brak sygnału kontroli żarówki światła białego tarczy ostrzegawczej przejazdowej przy spełnieniu warunków dla jej włączenia (brak usterki kategorii I) nie powoduje przełączenia tarczy z białej na pomarańczową, lecz sygnalizuje tylko o wystąpieniu usterki ze wskazaniem tarczy gdzie usterka ma miejsce.

            W związku z tym, jeżeli brak sygnału kontroli żarówki jest spowodowany jej przepaleniem, zarówno białej jak i pomarańczowej ,wówczas tarcza przechodzi do stanu wyłączenia (stan bezpieczny).Jeżeli usterka ta jest spowodowana np. przerwą w doprowadzeniu sygnału kontroli na odpowiednie wejście sterownika ( -ów ) a wszystkie warunki dla światła białego tarczy są spełnione, to światło białe jest włączone, a UZK informuje jedynie o wystąpieniu usterki kategorii II samej tarczy ostrzegawczej. W ten sposób niemożliwe jest przejście tarczy ostrzegawczej w stan jednoczesnego świecenia światłem białym i pomarańczowym.