Opis napędu

            
następny 

1. Przeznaczenie napędu

Napęd zwrotnicowy EEA-5 przeznaczony jest do przestawiania zwrotnic z zamknięciami zewnętrznymi oraz do przestawiania ruchomego dzioba. Wykonywany jest w wersjach nierozpruwalnej i rozpruwalnej. 

2. Odmiany wykonań

Napęd zwrotnicowy EEA-5 produkowany jest w różnych odmianach, różniących się właściwościmi zestawionymi w tabeli 1.
Budowę wyróżnika charakteryzującego odmianę napedu przedstawiono w załączniku 7. 

Ze względu na sposób działania

- rozpruwalny

- nierozpruwalny

Ze względu na zamocowanie

- lewostronny

- prawostronny

Ze względu na zasilanie

- 3 x 380 (220) V, 50Hz

- 1 x 230V, 50Hz,

Ze względu na suwaki kontrolne

- z suwakami kontrolnymi

- bez suwaków kontrolnych

Ze względu na sterowanie

- bez elektronicznego modułu diagnostycznego

- z elektronicznym modułem diagnostyki podstawowej

- z elektronicznym modułem diagnostyki rozszerzonej

 Tabela 1.  Odmiany wykonań napędu zwrotnicowego EEA-5 

Główne wymiary napędu zwrotnicowego EEA-5 podano na rysunku 1 /załącznik 1/.

3. Dane techniczne 

·        Skok suwaka nastawczego:                                125 do 260 mm;
·
        Siła nastawcza:                                                                2 – 10 kN;
·
        Siła trzymania napędu nierozpruwalnego:                  100 kN;
·
        Siła rozprucia napędu rozpruwalnego:             8 – 12 kN;
·
        Maksymalne opory przestawiania rozjazdu:                - Nierozpruwalny:     8 kN;
                                                                                               - Rozpruwalny:         6 kN;
·
        Czas przestawiania:                                                         4 – 6 sek.;
·
        Masa:                                                                               160 kg.;
·
        Zakres temperatur:                                                         od – 40 do + 80°C;
·
        Stopień ochrony:                                                IP 54
·
        Trwałość:                                                                         1 mln zadziałań;
·
        Wymiary:                                                                         1123 x 412 x 274 mm;
·
        Napięcie zasilania:                                                          - 3 x 380V 50Hz,- 1 x 220V 50Hz,
·
        Prąd znamionowy:                                                                                                                    - dla 3 x 380V 50Hz:  2,3 A;
                                                                                            - dla 1 x 220V 50Hz:  3,6 A;
·
        Moc silnika:                                                                     435W;
·
        Oporność przewodów:                                                   do 54 W;
·
        Odporność na udary:                                                     30 g;

4.  Opis konstrukcji 

4.1. Budowa napędu 

Napęd EEA-5 stanowi konstrukcję modułową. Poszczególne moduły, wyszczególnione poniżej, pokazano na rysunkach w załączniku 2. Stanowią one zespoły wymienne.

        1.          Zespół płyty podstawy,
2.
          Moduł zamykający,
3.
          Moduł sterująco-kontrolny,
4.
          Sprzęgło siły trzymania z suwakiem nastawczym,
5.
          Moduł wyłącznika korby,
6.
          Moduł przesuwny,
7.
          Moduł silnika,
8.
          Zespół suwaków kontrolnych,
9.
          Dolna osłona silnika,
10.
        Pokrywa napędu, 

Dodatkowo w komplecie z napędem dostarczane są:
-
         korba do ręcznego przestawiania napędu,
-
         klucz do regulacji sprzęgła przeciążeniowego,
-
         Dokumentacja Techniczno-Ruchowa, 

4.2. Przestawianie napędu

Silnik elektryczny poprzez koła zębate i sprzęgło przeciążeniowe obraca śrubę kulową. Nakrętka śruby kulowej przesuwa sanie, które przesuwają sprzęgło siły trzymania wraz z suwakiem nastawczym. W skrajnych położeniach napędu, blokady trzymają sprzęgło siły trzymania z suwakiem nastawczym. Moduł sterująco-kontrolny wyłącza silnik w skrajnych położeniach i załącza sygnalizację kontroli położenia iglic rozjazdu. Moduł korby wyłącza napięcie silnika po włożeniu na wałek silnika korby do ręcznego przestawiania napędu. W trakcie ręcznego przestawiania napędu korbą operator powinien być usytuowany zgodnie z rysunkiem 16 załącznika 5.

4.3. Działanie napędu podczas prucia rozjazdu

Działanie siłą prucia na suwak nastawczy powoduje przesuw suwaka nastawczego względem sprzęgła siły trzymania unieruchomionego blokadą.
W sprzęgle siły trzymania napędu rozpruwalnego następuje ugięcie pakietu sprężyn płaskich przytrzymujących, poprzez wałek, suwak nastawczy. Ugięcie to powoduje możliwość przesuwu suwaka nastawczego bez dalszych ograniczeń.
W napędzie nierozpruwalnym tradycyjnym sprzęgło siły trzymania jest sztywno połączone z suwakiem nastawczym, co zapewnia trzymanie napędu do siły 100kN. Większa siła może spowodować uszkodzenie lub zniszczenie napędu nierozpruwalnego. 

5. Połączenia elektryczne

Okablowanie wewnętrzne napędu, w zależności od stosowanego systemu sterowania, pokazano na schematach /załącznik 6/ rys. 17-20. Przewód podłączeniowy napędu zakończony jest wtyczką szybkozłącza wielostykowego. Gniazdo szybkozłącza należy zabudować na końcu przewodu podłączeniowego wyprowadzonego z nastawni, zgodnie ze schematami elektrycznymi dla poszczególnych systemów sterownia. Po podłączeniu napędu szybkozłącze należy zabudować w osłonie umieszczonej na ramie umocowania napędu. 

6. Zasady bezpieczeństwa

6.1.           Przy zdjętej pokrywie napędu należy zachować szczególną ostrożność ponieważ do układu elektrycznego w dalszym ciągu jest doprowadzone napięcie zasilania. Możliwe jest uruchomienie silnika i przestawianie zwrotnicy. Napięcie zasilania jest odłączane od silnika po włożeniu na wał silnika korby do ręcznego przestawiania.

6.2.           Obudowa napędu musi być uziemiona lub uszyniona.

6.3.           Nie wolno podnosić napędu za uchwyty pokrywy napędu ponieważ może nastąpić wyłamanie zamka pokrywy i upadek napędu.

  
   następny