poprzedni   

       UTRZYMANIE


następny

 

 

 

10.  Przeglądy i konserwacja 

PRZEGLĄD DORAŹNY napędu należy przeprowadzać zgodnie z przepisami wew. PKP. 

CZASOKRES

       CZYNNOŚCI

PRZEGLĄD MAŁY

-          Sprawdzić stan wnętrza napędu,

       Co 6 miesięcy
-          Sprawdzić stan uziemienia oraz przewodów,
-          Sprawdzić skuteczność działania wyłączników modułu korby,
-          Sprawdzić i ewentualnie wyregulować siłę nastawczą napędu,
-          Sprawdzić i ewentualnie wypoziomować napęd,
-          Nasmarować smarem Aliten-N koła zębate i blokady modułu zamykającego,
-          Wcisnąć smar Aliten-N do smarowniczek w saniach i w łożyskach suwaków,
-          Wcisnąć smar Renolit Unitemp 2 do smarowniczki w nakrętce śruby kulowej,

PRZEGLĄD ŚREDNI

-          Czynności przeglądu małego oraz:
Raz na 5 lat lub co 100 tys. zadziałań
-          Wymienić pakiet sprężyn płaskich w sprzęgle siły trzymania napędu rozpruwalnego,
-          Wymienić wyłączniki krańcowe modułów sterująco-kontrolnych – nie dotyczy nowoczesnych komputerowych systemów sterowania, w których przez wyłączniki krańcowe nie przepływa prąd silnika, np. Ebilock, Chameleon,

PRZEGLĄD DUŻY

-          Czynności przeglądu średniego oraz:
Co 500 tys. zadziałań
-          Wymienić przekładnię śrubowo-toczną w module przesuwnym,
-          Wymienić sprężyny talerzowe w saniach modułu przesuwnego,
-          Wymienić sprężynę talerzową w sprzęgle przeciążeniowym,

Przegląd mały napędu należy przeprowadzić także po wykonaniu prac torowych w rozjeździe, po rozpruciu rozjazdu oraz w razie innych awarii.

11. Regulacje 

11.1. Siła trzymania

jest ustawiona fabrycznie. Użytkownik nie może we własnym zakresie jej regulować. 

11.2. Siła rozprucia napędu rozpruwalnego

jest ustawiona fabrycznie. Użytkownik nie może we własnym zakresie jej regulować.

11.3. Siła nastawcza

Pomiar siły nastawczej należy przeprowadzać wkładając trzpień pomiarowy w oczko suwaka nastawczego i przy ręcznym przestawianiu napędu blokując ruch iglicy np. poprzez włożenie młotka pomiędzy iglicę a opornicę. Pomiar siły przy elektrycznym przestawianiu napędu daje prawidłowe wyniki, ale zmniejsza żywotność sprzęgła przeciążeniowego.
W razie konieczności użytkownik może przeprowadzić regulację sprzęgła zgodnie z poniższymi krokami i rysunkami 13 i 14 z załącznika 3. Aby zmienić wartość siły należy:
-
         kluczem imbusowym wykręcić śrubę kontrującą (poz.11) z nakrętki (poz. 5),
-
         nakrętkę (poz.5) przekręcić wg wytłoczonej skali procentowej aż do uzyskania żądanej wartości siły nastawczej. Do przekręcania nakrętki należy użyć klucza dostarczonego wraz z napędem zwrotnicowym,
-
         procentowa wartość siły odczytywana jest w miejscu pokrycia się punktu D zaznaczonego czerwoną farbą na pierścieniu zabezpieczającym (poz. 4) i skali na nakrętce (poz.5),
-
         śrubę kontrującą (poz.11) należy pokryć klejem Loctite 242 i wkręcić w nakrętkę (poz.5). Cztery karby A w nakrętce i karby B w pierścieniu zabezpieczającym muszą stać w jednakowej pozycji.

Uwaga! Obrót nakrętki zgodnie ze wskazówkami zegara powoduje zmniejszenie wartości siły. Obrót przeciwnie do wskazówek zegara powoduje zwiększenie wartości siły. Kierunek patrzenia od czoła nakrętki jak na rysunku 13 załącznika 3. Należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby nie przekręcać nakrętki (poz.5) poza obszar roboczy sprzegła określony zakresem 40¸100%. Przestawienie nakrętki poza obszar roboczy powoduje rozregulowanie sprzęgła. W takim przypadku należy sprzęgło skalibrować tzn. ustawić wymiar „a” (rysunek 14 załącznik 3) na wartość 5,7 mm co powinno dać 70% maksymalnej siły nastawczej napędu. 

11.4. Zespoły sterująco-kontrolne

W razie potrzeby można regulować działanie zespołów sterująco-kontrolnych. Regulacji należy dokonać zgodnie z poniższymi krokami i rysunkiem 15 z załącznika 4.
-
         Przestawić napęd w skrajne położenie,
-
         Przy poluzowanych śrubach mocujących (poz.1), przesuwając zespół sterująco-kontrolny zgodnie z przerywaną strzałką na rysunku, doprowadzić luzu <0,5mm pomiędzy sworzniem wysuniętej blokady (poz.2) a ramieniem (poz.3) zespołu sterująco-kontrolnego
-
         Dokręcić śruby mocujące moduł,
-
         Czynność powtórzyć dla drugiego skrajnego położenia napędu,

12.  Naprawy

Prace naprawcze przy napędzie zwrotnicowym powinny być wykonywane tylko przez upoważniony serwis. Naprawy polegają na wymianie modułów po stwierdzeniu ich niesprawności. Naprawy należy przeprowadzać w następujących okolicznościach:
-
         po zalaniu napędu zwrotnicowego wodą,
-
         gdy napęd zwrotnicowy został uszkodzony,
Po przekroczeniu przez napęd 20 lat pracy lub wykonaniu 1 miliona zadziałań napęd należy bezzwłocznie wymienić na nowy. 

13.  Materiały eksploatacyjne,

Środki przemysłowe do czyszczenia, smarowania, oliwienia i uszczelniania:
-
         Smar Aliten – N,
-
         Smar Renolit Unitemp 2 (do śruby kulowej),
-
         Fluidol ML,
-
         Klej Loctite 243,

Narzędzia i przyrządy niezbędne do przeprowadzenia prac utrzymaniowych,
-
         Komplet kluczy nasadczych i imbusowych,
-
         Przyrząd pomiarowy MEKS-10, (pomiar siły nastawczej i oporów rozjazdu), 

14.  Przechowywanie i transport

Elektryczne napędy zwrotnicowe zaleca się przechowywać w pomieszczeniach zamkniętych. Napędy należy przechowywać w pozycji pracy. Elektryczne napędy zwrotnicowe należy transportować w pozycji pracy, w jednej warstwie, zabezpieczając je przed przesuwaniem się. Zrzucanie napędów przy rozładowywaniu jest zabronione. Nie wolno podnosić napędu za uchwyty pokrywy.


poprzedni   następny