1.
Rodzaje obwodów torowych prądu zmiennego.
2.
Podzespoły stosowane w obwodach torowych
3.
Wymagania stawiane
niektórym obwodom torowym i ich podzespołom.
Izolowanym
odcinkiem torowym nazywa się odcinek toru, w którym toki szyn są od siebie
odizolowane i stanowią część elektrycznego obwodu torowego ( nie mylić z szyną
izolowaną - wyposażoną zazwyczaj w przycisk szynowy) . Podkłady i podsypka
powinny mieć jak największą oporność i jak najlepiej izolować oba toki szyn
między sobą oraz od ziemi. Podkłady i podrozjezdnice używane do budowy odcinków
nie mogą być przewiercone na wylot dla umieszczenia w nich wkrętów, lecz tylko
nawiercane na pewną głębokość. Uszkodzonych lub złamanych wkrętów nie wolno
pozostawiać w podkładzie. Podkład z takim wkrętem należy wymienić. Górna
powierzchnia podsypki nie może być w mniejszej odległości od dolnej powierzchni
stopki szyny niż 50 mm. Oprócz izolowanych odcinków torowych są również
izolowane odcinki zwrotnicowe, które stanowią pewien element obwodu torowego.
Warunki dotyczące podkładów i podsypki są takie same jak dla obwodu torowego.
Ze względów ruchowych w jeden odcinek izolowany można łączyć najwyżej trzy
rozjazdy pojedyncze, jeden pojedynczy i jeden krzyżowy albo dwa rozjazdy
krzyżowe.
Obwody torowe mogą być jednotokowe i dwutokowe.
W obwodach
torowych dwutokowych z dławikami torowymi można stosować tylko jeden typ
dławika torowego w tym samym obwodzie. W sąsiednich obwodach torowych można
stosować różne typy dławików.
Obwody torowe dwutokowe należy stosować podstawowo na wszystkich stacjach i
liniach zelektryfikowanych. Na stacjach zelektryfikowanych można na zwrotnicach
i w torach bocznych stosować obwody jednotokowe.
Rezystancja
pętli zasilania - jest to
rezystancja liczona od zacisków uzwojenia wtórnego transformatora zasilającego
do szyny. W jej skład wchodzą rezystancje : rezystora ograniczającego, kabli,
linek i przewodów połączeniowych, połączeń, bezpiecznika.
Zasilanie
obwodów torowych ze złączami izolowanymi na stacjach, w samoczynnych blokadach
liniowych typu Ea i Eac musi być trójfazowe i trójprzewodowe ( " trójkąt
").
Obwody bez złączy izolowanych wykorzystywanych w obwodach stacyjnych oraz w
samoczynnych blokadach liniowych typu Ea i Eac powinno być trójfazowe
trójprzewodowe ( trójkąt) lub czteroprzewodowe ( gwiazda). Należy przestrzegać
zasady, że nadajnik i odbiornik muszą być zasilane z tej samej fazy.
Należy przyjąć, że moc instalowana na jeden obwód torowy z przekaźnikami typu
IRV wynosi 200 VA, a na obwód z przekaźnikami elektronicznymi około 100 VA.
Każdorazowo,
po wymianie elementów obwodów torowych ( np. dławiki torowe, transformatory
zasilające i odbiorcze, linki połączeniowe do toru, kable zasilające i
odbiorcze) oraz przy wymianie złącza izolowanego należy skontrolować parametry
obwodu torowego oraz sprawdzić czy spełnione jest wykrywanie zwarć wzdłużnych i
skośnych złączy izolowanych.
Kontrola złączy izolowanych przy wystąpieniu zwarć jest spełniona w przypadku
odpadnięcia jednego z przekaźników torowych sąsiadujących ze sobą obwodów
torowych ( jest to warunek wystarczający).
Na czas regulacji i pomiarów obwodów torowych ze złączami izolowanymi na
których eksploatowane są obwody nakładane ( EON, SOT) - obwody nakładane muszą
być wyłączone.
Sprawdzenie czułości przekaźników torowych należy dokonywać przez zwarcie obu
toków szyn drutem o oporności 0,06 W: miedzianym o przekroju 0,5 mm (średnicy
0,8 mm), stalowym albo żelaznym o przekroju 3,5 mm (średnicy 2 mm) i długości
ok. 1,7 m lub wzorcowym bocznikiem typu EZK 2013. Do bocznikowania obwodów SOT
niskiej częstotliwości należy używać bocznika EZK 2013 o impedancji 0,1 Ω,
do bocznikowania SOT wysokiej częstotliwości do 1 kHz - bocznika EZK 2013 o
impedancji 0,15 Ω, a do obwodów o częstotliwości od 10 kHz do 20 kHz -
bocznika o impedancji 0,2 Ω. Zwarcie to powinno spowodować odwzbudzenie
przekaźnika torowego, jeśli obwód torowy pracuje na prąd ciągły, bądź
wzbudzenie przekaźnika torowego w przypadku obwodu pracującego na prąd roboczy.
W przypadku rozgałęzionych obwodów zwrotnicowych skuteczność bocznikowania
należy dodatkowo sprawdzić za pomocą sygnalizacji stanu zajętości na pulpicie
nastawczym.
1) izolowane obwody zwrotnicowe wszystkich typów (OTZ):
a) 12 V w stanie suchym lub zmrożonym odcinka,
b) 7¸8 V w stanie bardzo mokrym odcinka przy minimalnej oporności podtorza 1 Ω/km,2) izolowane obwody torowe stacyjne (OTS) jednotokowe i dwutokowe z dławikami JLA 1302 i ZLB 0240:
a) 15 V w stanie suchym lub zmrożonym dla odcinków dłuższych niż 500 m,
b) 12 V w stanie suchym lub zmrożonym dla odcinków krótszych niż 500 m,
c) 7¸8 V w stanie bardzo mokrym niezależnie od długości odcinka przy minimalnej oporności podtorza 1 Ω/km,
3) obwód torowy stacyjny dwutokowy z dławikiem - transformatorem JLA 1302 stosowany w odcinkach o długości do 600 m (OTS-2JLA-DT):
a) 10 V w stanie suchym lub zmrożonym,
b) 9 V w stanie bardzo mokrym przy minimalnej oporności podtorza 0,8 Ω/km (uwaga -nie wolno przekraczać napięcia 10 V na przekaźnikach torowych),4) obwód torowy stacyjny dwutokowy z dławikiem - transformatorem ZLB 0240 stosowany w odcinkach o długości do 600 m (OTS-2-ZLB-DT):
a) 9,5 V w stanie suchym lub zmrożonym,
b) 8,5 V w stanie bardzo mokrym przy minimalnej oporności podtorza 0,7 Ω/km (uwaga - nie wolno przekraczać napięcia 9,5 V na przekaźniku torowym),
5) obwód torowy stacyjny dwutokowy z zasilaniem pośrodku i dławikiem JLA 1302 (OTS-2-JLA-ZP) stosowany w odcinkach o długości od 500 do 1200 m:
a) 10 V w stanie suchym lub zmrożonym,
b) 8 V w stanie bardzo mokrym przy minimalnej oporności podtorza 0,6 Ω/km (uwaga - nie wolno przekraczać napięcia 10 V na przekaźnikach torowych, różnica napięć na zaciskach przekaźników jednego obwodu nie może przekraczać 1 V),6) obwód torowy stacyjny dwutokowy zasilany pośrodku i dławikiem ZLB 0240 (OTS-2-ZLB-ZP) stosowany w odcinkach o długości od 500 do 1200 m:
a) 9,5 V w stanie suchym i zmrożonym,
b) 8,5 V w stanie bardzo mokrym przy minimalnej oporności podtorza 0,6 Ω/km (uwaga - nie wolno przekraczać napięcia 9,5 V na przekaźnikach torowych, różnica napięć na zaciskach przekaźników jednego obwodu nie może przekraczać 1 V),7) obwód torowy liniowy jednotokowy w sbl typu E (krótki o długości do 30 m) (OTL-1-E):
a) 12 V w stanie suchym i zmrożonym,
b) 8 V w stanie bardzo mokrym przy minimalnej oporności podtorza 1 Ω/km,
8) obwód torowy liniowy dwutokowy w sbl typu E o maksymalnej długości do 1500 m (OTL-2-E):
a) 5,5 V w stanie suchym lub przy mrozie,
b) 4,5 V w stanie bardzo mokrym, przy minimalnej oporności podtorza 1 Ω/km,9) obwody torowe liniowe dwutokowe z dławikiem JLA 1302 i dławikiem ZLB w sbl Ea i Eac: (OTL-2-JLA-Ea), (OTL-2-ZLB-Ea) o długości do 2400 m:
a) 5,5 V w stanie suchym lub zmrożonym,
b) 4,5 V w stanie bardzo mokrym przy minimalnej oporności podtorza 1 Ω/km,10) obwód torowy zwrotnicowy typu otwartego dla górek rozrządowych (OTG-15/1):
a) 6,9 V w stanie suchym lub zmrożonym (przy zwartym obwodzie),
b) 4,8 V w stanie bardzo mokrym (przy zwartym obwodzie) przy minimalnej oporności między szynami 5 Ω,11) obwód torowy zwrotnicowy typu zamkniętego dla górek rozrządowych (ZTG-15/1):
a) 6¸6,5 V w stanie suchym lub zmrożonym,
b) 4,5¸5,5 V w stanie bardzo mokrym przy minimalnej oporności między szynami 5 Ω,12) obwód torowy zwrotnicowy typu zamkniętego dla górek rozrządowych (ZTG-15/S1):
a) 12¸13 V w stanie suchym lub zmrożonym,
b) 9¸11 V w stanie bardzo mokrym przy minimalnej oporności między szynami 5 Ω,