1.
Budowa głowicy
Głowica
czujnika zawiera dwa niezależne układy czujnikowe umożliwiające pracę czujnika
jako pojedynczego lub podwójnego, przy czym w przypadku wykorzystania jej jako
czujnik pojedynczy należy uzwojenia połączyć równolegle. Nie wolno
pozostawiać drugiego uzwojenie w stanie wolnym.
Oporność uzwojeń czujnika wynosi
- 2x 1.8 kΩ
Obrzeże koła
w chwili przejazdu nad czujnikiem powoduje wygenerowanie siły
elektromotorycznej, czyli inaczej – wytwarza impuls napięciowy o kształcie
zbliżonym do sinusoidy.
3.
Montaż głowicy
Głowica czujnika musi znajdować
się na takiej wysokości, aby odległość górnej powierzchni głowicy do górnej
powierzchni główki szyny wynosiła 40 (+1, -3) mm.
4.
Usterki głowicy
Usterką dyskwalifikującą głowicę
z eksploatacji - oprócz uszkodzeń mechanicznych, jest również spadek oporności
izolacji pomiędzy uzwojeniami a szyną. Usterka ta objawia się:
·
Nadmiarowymi zadziałaniami
czujnika
·
Błędami w rozpoznawaniu kierunku
·
Skokami napięcia na wyjściu
kanałów formatowania impulsu ( integratorów)
Oporność ta nie może być mniejsza niż
500 kΩ .
UWAGA.! |
1.
Układ formatowania
sygnałów z głowicy czujnika.
Impuls z
głowicy czujnika całkowany jest w integratorze odwracającym z
ograniczenie wzmocnienia stałoprądowego. Na wyjściu integratora znajduje się
człon RC służący do tłumienia zakłóceń większych niż 20 Hz .Następnie sygnał
ten podawany jest na wejście przerzutnika Schmitta. Przerzutnik ten w stan
niski przechodzi przy napięciu U = -1.5 V, a w stan wysoki przy U = +0.5 V.
Panel ECT –5 posiada ponadto układ regulacji poziomu progu
zadziałania przerzutnika Schmitta. Stała czasowa układu regulacji wynosi około
2 minut. Zapewnia to skuteczne kompensowanie wolnych zmian położenia sygnału
wyjściowego integratora przy braku sygnału z głowicy. Zmiany te mogą być
spowodowane znaczną upływnością żył kabla i osprzętu kablowego do ziemi jak i
przy zaniżonej oporności między żyłami kabla.
W panelach ECT 3 i 4 stan
niski na wyjściu któregokolwiek przerzutnika powoduje zaświecenie się diody
identyfikacji osi czujnika i awarii.
UWAGA. |
2.
Układ wykrywania kierunku.
W zależności od kierunku jazdy taboru nad głowicą na wyjściu :
·
Panelu ECT
3, 4 – podawany jest plus lub minus napięcia zasilania
·
Panelu ECT
5 – podawany jest plus lub minus napięcia zasilania oraz świeci impulsowo
dioda
„W” lub „N”
·
Na płytce CTI-302-K
(MER 221502) pulsuje dioda „W” lub „N” a na wyjściu płytki
się sygnał „W” lub „N” sterujący między innymi
przerzutnikiem bistabilnym (MER 210214) .
Czujnik CTI zastosowany jako czujnik wyłączający (za przejazdem) nie
współpracuje z układem rozpoznawania kierunku. Obydwa uzwojenia czujnika
połączone są równolegle.
W tym przypadku sygnał wyjściowy:
·
W panelu ECT
powoduje podanie plusa na żyłę sterującą
·
W Panelu CTI-302-S
(MER 210215) powoduje impulsowe świecenie diody „P” oraz zaświecenie
się diody „WS” powodując dalsze działania
związane z tym przypadkiem.
Symulację jazdy taboru nad czujnikiem można dokonać za pomocą omomierza. W tym
celu „+” omomierza przyłączamy do
zacisku „ZO”, drugą końcówką dotykamy w odpowiedniej kolejności na czas ok. 1
sek. zaciski do których podłączone są końcówki „b” i „c” czujnika .
·
Oporność żył kabla i izolacji
uzwojeń czujnika nie może być mniejsza niż 500 kΩ. ·
Oporność uzwojenia czujnika
wynosi 1.8 kΩ
·
Pomiar oporności nie może być
dokonywany przy podłączonych żyłach do aparatury elektronicznej (należy wyjąć
wtyki z paneli ECT, odłączyć żyły sterujące na listwach zaciskowych lub wyjąć
wszystkie płytki MER i CTI –302) ·
Dla szybkiego sprawdzenia
oporności wszystkich czujników danego układu „A” lub „B” można (po uprzednim
odłączeniu aparatury elektronicznej) dokonać pomiaru oporności w stosunku do
ziemi na zacisku „ZO” czujników (wspólny punk dla wszystkich czujników danego
układu), a następnie w przypadku stwierdzenia zaniżenia oporności –
przystąpić do dalszej lokalizacji uszkodzenia, odłączając kolejno wszystkie
czujniki dla dokonania pomiaru. ·
Napięcie na wyjściu
integratora powinno wynosić 0V – nie więcej jednak niż +50 mV i nie mniej niż –100 mV. ·
Przyczyną „pływania napięcia
na integratorach” jest zazwyczaj zaniżona oporność czujnika lub kabla.
Przyczyną tego zjawiska może być również
zaniżenie oporności (zwarcie) baterii akumulatorowej do ziemi. Jest
to szczególnie uciążliwe przy zastosowaniu płytek CTI-302-K, ponieważ żyła
„ZO” jest galwanicznie połączona z minusem baterii. ·
Samoczynne chwilowe włączanie
się jednego układu (liczenie licznika prawego) może być spowodowane
zaniżeniem oporności czujnika wyłączającego, doziemieniem
baterii, lub uszkodzeniem przekaźnika sterującego kontrolą zasilania i stanem
SSP. (Często nieprawidłowo łączą styki przekaźnika MP-6) . Oczywiście mogą
być również i inne przyczyny, – lecz te występują najczęściej. ·
W panelach ECT sprawdzenia
„masy elektronicznej” można dokonać poprzez pomiar napięcia na zacisku „ZO”
względem minusa baterii. Napięcie to powinno wynosić 12 V. W przypadku braku
napięcia sprawdzić bezpiecznik B2. ·
Na płytkach CTI-302K gniazdko
pomiarowe „GND” jest galwanicznie połączone z minusem baterii. ·
Przepalenie bezpiecznika B2
może być spowodowane doziemieniem układu
wejściowego ( „ZO”), galwanicznym połączenie z plusem lub minusem baterii lub
uszkodzeniem panelu ECT. |
Nie
wolno !!! ·
Niedopuszczalne
jest podawanie na wejście panelu ECT i CTI-302 ( w jakimkolwiek punkcie
obwodu wejściowego) obcych źródeł napięcia. ·
W
żadnym przypadku zacisku „ZO” nie wolno łączyć z którymkolwiek zaciskiem
baterii. ·
Nie
wolno łączyć jakiegokolwiek gniazda pomiarowego z którymkolwiek biegunem
baterii lub podawać jakiekolwiek obce napięcie. ·
Przed
podaniem napięcia na VL w SSP typu COB-63 należy wyjąć wtyk z panelu ECT (lub
o ile wyłączenie jest niemożliwe – upewnić się, że do przejazdu nie zbliża
się żaden tabor). W żadnym wypadu nie wolno podawać napięcia na zaciski VL gdy
świeci LED identyfikacji osi / awarii. Może to spowodować uszkodzenie
panelu ECT. ·
Wkładanie
i wyjęcie wtyku do panelu ECT może się odbywać tylko przy wyłączonym
napięciu panela – wyłącznik zasilania na płycie
czołowej. ·
Zastępowanie
bezpieczników panelu ECT bezpiecznikami o większym nominale niż przewidziano
(opis na płycie czołowej). |