Strona 
główna 

 EON-6 

Opis SPA-2

INSTRUKCJA

ZMIANY

SCHEMATY

CZUJNIK CTI 
(strona domowa:  http://www.spai.com.pl/)

1.     Budowa głowicy
Głowica czujnika zawiera dwa niezależne układy czujnikowe umożliwiające pracę czujnika jako pojedynczego lub podwójnego, przy czym w przypadku wykorzystania jej jako czujnik pojedynczy należy uzwojenia połączyć równolegle. Nie wolno pozostawiać drugiego uzwojenie w stanie wolnym.
Oporność uzwojeń czujnika wynosi - 2x 1.8 kΩ

 2.     Działanie czujnika
Obrzeże koła w chwili przejazdu nad czujnikiem powoduje wygenerowanie siły elektromotorycznej, czyli inaczej – wytwarza impuls napięciowy o kształcie zbliżonym do sinusoidy.

3.     Montaż głowicy
Głowica czujnika musi znajdować się na takiej wysokości, aby odległość górnej powierzchni głowicy do górnej powierzchni główki szyny wynosiła 40 (+1, -3) mm.

4.     Usterki głowicy
Usterką dyskwalifikującą głowicę z eksploatacji - oprócz uszkodzeń mechanicznych, jest również spadek oporności izolacji pomiędzy uzwojeniami a szyną. Usterka ta objawia się:
·
        Nadmiarowymi zadziałaniami czujnika
·
        Błędami w rozpoznawaniu kierunku
·
        Skokami napięcia na wyjściu kanałów formatowania impulsu ( integratorów)
Oporność ta nie może być mniejsza niż 500 kΩ .  
Podobne objawy występują w przypadku zaniżenia oporności żył kabla ( również minimalna oporność wynosi  500  kΩ .

UWAGA.!
Przed przystąpieniem do pomiaru oporności izolacji należy wszystkie przewody z głowicy czujnika odłączyć od zacisków puszki IVA w celu oddzielenia głowicy od urządzeń elektrycznych.

 Współpraca czujnika z aparaturą 

1.     Układ formatowania sygnałów z głowicy czujnika.
Impuls z głowicy czujnika całkowany jest w integratorze odwracającym z ograniczenie wzmocnienia stałoprądowego. Na wyjściu integratora znajduje się człon RC służący do tłumienia zakłóceń większych niż 20 Hz .Następnie sygnał ten podawany jest na wejście przerzutnika Schmitta. Przerzutnik ten w stan niski przechodzi przy napięciu U = -1.5 V, a w stan wysoki przy U = +0.5 V.
Panel ECT –5 posiada ponadto układ regulacji poziomu progu zadziałania przerzutnika Schmitta. Stała czasowa układu regulacji wynosi około 2 minut. Zapewnia to skuteczne kompensowanie wolnych zmian położenia sygnału wyjściowego integratora przy braku sygnału z głowicy. Zmiany te mogą być spowodowane znaczną upływnością żył kabla i osprzętu kablowego do ziemi jak i przy zaniżonej oporności między żyłami kabla.
 W panelach ECT 3 i 4  stan niski na wyjściu któregokolwiek przerzutnika powoduje zaświecenie się diody identyfikacji osi czujnika i awarii.

UWAGA.
Napięcie na wyjściu integratora w stanie spoczynku ( bez sygnału z czujnika) nie może przekraczać wartości –100 mV do +50 mV. (napięcie na gniazdkach pomiarowych).
Przy regulacji napięć należy zwracać szczególną uwagę, aby napięcia na współpracujących integratorach były możliwie równe ( najlepiej 0 V)

 

  

2.     Układ wykrywania kierunku.
Układ ten współpracuje z jedną podwójną głowicą CTI. Na podstawie kolejności przechodzenia sygnałów z głowicy (po ich sformatowaniu w integratorze i przerzutniku Schmitta ) układ generuje sygnał wyjściowy. Do wygenerowania sygnału wyjściowego konieczna jest obecność sygnałów z obydwu uzwojeń głowicy ( wspólna strefa zadziałania). Zabezpiecza to przed zakłóceniami występującymi tylko w jednym z obwodów głowicy.
W zależności od kierunku jazdy taboru nad głowicą na wyjściu :
·
        Panelu ECT 3, 4 – podawany jest plus lub minus napięcia zasilania .
·
        Panelu ECT 5 – podawany jest plus lub minus napięcia zasilania oraz świeci impulsowo dioda
    „W” lub  „N”
·
        Na płytce CTI-302-K (MER 221502) pulsuje dioda „W” lub „N” a na wyjściu płytki pojawia
     się sygnał „W” lub „N” sterujący między innymi przerzutnikiem bistabilnym (MER 210214) .

Czujnik CTI zastosowany jako czujnik wyłączający (za przejazdem) nie współpracuje z układem rozpoznawania kierunku. Obydwa uzwojenia czujnika połączone są równolegle.
W tym przypadku sygnał wyjściowy:
·
        W panelu ECT powoduje podanie plusa na żyłę sterującą
·
        W Panelu CTI-302-S (MER 210215) powoduje impulsowe świecenie diody „P” oraz zaświecenie
      się diody „WS” powodując dalsze działania związane z tym przypadkiem.

Symulację jazdy taboru nad czujnikiem można dokonać za pomocą omomierza. W tym celu „+”  omomierza przyłączamy do zacisku „ZO”, drugą końcówką dotykamy w odpowiedniej kolejności na czas ok. 1 sek. zaciski do których podłączone są końcówki „b” i „c” czujnika .
 


Warto zapamiętać że:

·         Oporność żył kabla i izolacji uzwojeń czujnika nie może być mniejsza niż 500 k.

·         Oporność uzwojenia czujnika wynosi 1.8 k 

·         Pomiar oporności nie może być dokonywany przy podłączonych żyłach do aparatury elektronicznej (należy wyjąć wtyki z paneli ECT, odłączyć żyły sterujące na listwach zaciskowych lub wyjąć wszystkie płytki MER i CTI –302) .

·         Dla szybkiego sprawdzenia oporności wszystkich czujników danego układu „A” lub „B” można (po uprzednim odłączeniu aparatury elektronicznej) dokonać pomiaru oporności w stosunku do ziemi na zacisku „ZO” czujników (wspólny punk dla wszystkich czujników danego układu), a następnie w przypadku stwierdzenia zaniżenia oporności – przystąpić do dalszej lokalizacji uszkodzenia, odłączając kolejno wszystkie czujniki dla dokonania pomiaru.  

·         Napięcie na wyjściu integratora powinno wynosić 0V – nie więcej jednak niż +50 mV i nie mniej niż –100 mV.  

·         Przyczyną „pływania napięcia na integratorach” jest zazwyczaj zaniżona oporność czujnika lub kabla. Przyczyną tego zjawiska może być również zaniżenie oporności (zwarcie) baterii akumulatorowej do ziemi. Jest to szczególnie uciążliwe przy zastosowaniu płytek CTI-302-K, ponieważ żyła „ZO” jest galwanicznie połączona z minusem baterii.  

·         Samoczynne chwilowe włączanie się jednego układu (liczenie licznika prawego) może być spowodowane zaniżeniem oporności czujnika wyłączającego, doziemieniem baterii, lub uszkodzeniem przekaźnika sterującego kontrolą zasilania i stanem SSP. (Często nieprawidłowo łączą styki przekaźnika MP-6) . Oczywiście mogą być również i inne przyczyny, – lecz te występują najczęściej.  

·         W panelach ECT sprawdzenia „masy elektronicznej” można dokonać poprzez pomiar napięcia na zacisku „ZO” względem minusa baterii. Napięcie to powinno wynosić 12 V. W przypadku braku napięcia sprawdzić bezpiecznik B2.

·         Na płytkach CTI-302K gniazdko pomiarowe „GND” jest galwanicznie połączone z minusem baterii.  

·         Przepalenie bezpiecznika B2 może być spowodowane doziemieniem układu wejściowego ( „ZO”), galwanicznym połączenie z plusem lub minusem baterii lub uszkodzeniem panelu ECT.  

 

Nie wolno !!!

·         Niedopuszczalne jest podawanie na wejście panelu ECT i CTI-302 ( w jakimkolwiek punkcie obwodu wejściowego) obcych źródeł napięcia.

·         Niedopuszczalne jest uziemienie lub uszynienie obwodów wejściowych paneli ECT i CTI 302.

·         W żadnym przypadku zacisku „ZO” nie wolno łączyć z którymkolwiek zaciskiem baterii.

·         Nie wolno łączyć jakiegokolwiek gniazda pomiarowego z którymkolwiek biegunem baterii lub podawać jakiekolwiek obce napięcie.

·         Przed podaniem napięcia na VL w SSP typu COB-63 należy wyjąć wtyk z panelu ECT (lub o ile wyłączenie jest niemożliwe – upewnić się, że do przejazdu nie zbliża się żaden tabor). W żadnym wypadu nie wolno podawać napięcia na zaciski VL gdy świeci LED identyfikacji osi / awarii. Może to spowodować uszkodzenie panelu ECT.

·         Wkładanie i wyjęcie wtyku do panelu ECT może się odbywać tylko przy wyłączonym napięciu panela – wyłącznik zasilania na płycie czołowej.

·         Zastępowanie bezpieczników panelu ECT bezpiecznikami o większym nominale niż przewidziano (opis na płycie czołowej).

 

 ...powrót